Byggahus.se
Vad kul att du blev så biten @Chrissofsweden ! Kan du inte dela med dig av lite proffstips på snabb och rationell slipning och bryning. Hur gör du?
Jag har funderat på att sätta en mdf-skiva på ena pelarslipen (och lägga på polerpasta) som ett snabbare sätt att bryna knivar.
 
Alltgår Alltgår skrev:
Kul att höra. Bra jobbat får jag säga, speciellt med tanke på att du startade tråden bara i vintras!

Fick du förresten framslipat några egna blad, med eller utan jigg? Eller blev det smide istället på den fronten?
Egensmidd och slipad på frihand :)
Handsmidd kniv av återanvänd fil med slipat blad och synligt kolmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Denna är också egengjord från en gammal fil med hög kolhalt. Bra bett i den vill jag lova :)
Hemgjord kniv slipad från gammal fil med texturerat handtag på brun bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjord knivslipad från en gammal fil med mönster och spetsig tipp, ligger på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller en handsmidd kniv med mönstrat handtag tillverkad av en gammal fil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handsmidd kniv med egenslipat blad på marmorerad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lnixon och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Vad kul att du blev så biten @Chrissofsweden ! Kan du inte dela med dig av lite proffstips på snabb och rationell slipning och bryning. Hur gör du?
Jag har funderat på att sätta en mdf-skiva på ena pelarslipen (och lägga på polerpasta) som ett snabbare sätt att bryna knivar.
Jag återkommer på den punkten :)
 
  • Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Jag återkommer på den punkten :)
Det ser vi fram emot!
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Egensmidd och slipad på frihand :)
[bild]



Denna är också egengjord från en gammal fil med hög kolhalt. Bra bett i den vill jag lova :)
[bild]

[bild]

[bild]
[bild]
Snyggt! Visst är det Nick Argy som byggt slipen förresten? Är på pricken lika.
 
Alltgår Alltgår skrev:
Snyggt! Visst är det Nick Argy som byggt slipen förresten? Är på pricken lika.
Vet ej :) Köptes från Casström AB innan de bytte modell.
 
Smidde och slipade lite idag. Blev en märkkniv plus lite annat som ej fastnade på bild. Normaliseringen gjordes för någon dag sen och nu ligger den på anlöpning i ugnen :)

Obehandlade gamla filar i fint verktygsstål mer hög kolhalt.
Närvarande bild visar en härdad och glashård smidesmärkkniv mot träbakgrund, innan anlöpning för flexibilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppvärmda till 800° och långsam tempsänkning i värmekulit. (Normalisering/avhärdning)
Två glödande verktygsblad i en smedja, upphettade för härdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsmidd så att den blev lite tunnare.
Hantillverkad märkkniv ligger på ambolten i en smedja, bredvid gamla filar och smidesutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grovprofilerad
Hantverkat märkkniv av gammal fil med hög kolhalt, glashård och spröd på rostig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grovslipad
Handsmidd märkkniv av högkolstål på en rostig yta, efter härdning och inför anlöpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Härdad. Uppvärmd till ca 850°Och släckt i 60° vatten. På bilden är den glashård och jättespröd. En smäll skulle få den att gå i delar. Därför anlöps den i ugn just nu.
Handsmidd och slipad märkkniv av högkolhaltigt stål, härdad och glashård, på en rostig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Anlöpning gör stålet mjukare och mer flexibelt. Dvs man tappar hårdhet men får i gengäld ett tåligare stål som kan flexa men inte böjas. Detta gör i ugn 200° under 2h.

Slutslipningen sker imorgon. Fortsättning följer :)
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Det ser vi fram emot!
Hur ingående tänker ni? Har ni några särskilda frågor eller problemområden? Annars freebaser jag lite :)
 
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Hur ingående tänker ni? Har ni några särskilda frågor eller problemområden? Annars freebaser jag lite :)
Jag vill ha alla yrkehemligheter :rofl: hur väljer man eggvinkel? Hur täta stenar behöver man ha för att minimera jobbet men ändå få upp riktig skärpa? Hur slipar man en tandad kniv?
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Hur ingående tänker ni? Har ni några särskilda frågor eller problemområden? Annars freebaser jag lite :)
Kör på bara, jag vet alldeles för lite för att ställa tillräckligt relevanta frågor. Men det är alltid spännande att få lära sig saker, speciellt från någon som verkar riktigt duktig.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Vet ej :) Köptes från Casström AB innan de bytte modell.
Ok. Här är en bild på slipen jag tycker den är lik i varje fall, som jag själv är intresserad av.

En fråga: har du någongång saknat att kunna vinkla slipen till horisontellt läge? Det är en attribut jag funderar starkt på att lägga till.
 
  • Stående bänkslip med justerbar arbetsplatta, fäst på en grå arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Alltgår Alltgår skrev:
Ok. Här är en bild på slipen jag tycker den är lik i varje fall, som jag själv är intresserad av.

En fråga: har du någongång saknat att kunna vinkla slipen till horisontellt läge? Det är en attribut jag funderar starkt på att lägga till.
Ja, den var ju väldigt lik :)

Nej, att slipa på tvären har jag aldrig saknat. Har dock en tallriksslip :) Slipen i sig är fantastisk. Frekvensomvandlaren är ett måste.
 
Slutresultatet av tidigare smidesbilder.
 
  • Handsmidd kniv med polerat blad på en grov trädstubbe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handsmidd kniv med polerat blad som ligger på en trädstubbe med sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handsmitt kniv av stål ligger centralt på åldrad trädstubbe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hagman22 och 1 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Slutresultatet av tidigare smidesbilder.
Aah riktigt snyggt! Blänkande skärpa är fantastiskt
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Ja, den var ju väldigt lik :)

Nej, att slipa på tvären har jag aldrig saknat. Har dock en tallriksslip :) Slipen i sig är fantastisk. Frekvensomvandlaren är ett måste.
Ja en tallrikslip känns väldigt vettig. Inbillar mig att om jag kan ställa bandet horisontellt så slipper jag skaffa en tallrikslip... Och jag ska köpa ett sådant här set med små kontakthjul till, som bör bli betydligt lättare att använda med bandet horisontellt.
 
  • Set med kontakthjul och fäste för bandslip som ligger på ett grått underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.