Byggahus.se
Håller på att tillverka ett bord med ekskiva. Skivan består av 5 st plank som är torra, hyvlade, och slipade och jag kommer limma ihop dem tillsammans med dominos.

Skivan kommer mäta 230 cm x 93 och den är 40 mm tjock.

Det jag funderar på är underredet. Antingen blir det en svetsad ram med fyra enkla ben alt två par ben i varsin ända cirka 20 cm in från kortsidorna.

Spontant känns eken enormt stadig men hur mycket brukar en sådan skiva sacka om den inte får stöttning på mitten? Fungerar det att ha ben på kortsidorna och runt 180-190 frispann cm utan stöttning?
 
Redigerat:
Svårt att svara på men det har gjorts förr, vi diskuterade det lite i denna tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/sargfria-bord.291350/

Det andra bordet jag kommer på sådär på rak arm är Fritz Hansen Essay

Du kan knappa in siffrorna här och se vad du får för resultat.

Du kan inte svetsa sargens långsidor långt in från kanterna så de inte syns såvida man inte kryper?

Sorry för dåligt ja/nej svar men det "beror på". Breda plank, flatsågade, jag hade nog varit mer rädd att det slår sig än att det saggar. Smala plank med stående årsringar - stabilare skiva.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag har ett lite kortare, lite tunnare och bara enkel sketen fura i bordet och provade att stå på skivan och den böjer sig någon millimeter.
Med 40 mm ek behöver du inget stöd på mitten.
Skruva fast benen direkt i skivan utan någon längsgående sarg.
Tvärgående sarg däremot rekommenderas MEN det ska vara avlånga hål så skivan kan röra sig på bredden.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Jag har ett lite kortare, lite tunnare och bara enkel sketen fura i bordet och provade att stå på skivan och den böjer sig någon millimeter.
Med 40 mm ek behöver du inget stöd på mitten.
Skruva fast benen direkt i skivan utan någon längsgående sarg.
Tvärgående sarg däremot rekommenderas MEN det ska vara avlånga hål så skivan kan röra sig på bredden.

Protte
Jag tänker också att det borde funka och det gör att det är enklare att laborera med designen på benen. Kommer isf ha plattjärn som får gå på bredden över benen och som du skriver har jag tänkt göra avlånga hål och montera skivan med brickor.

Har fräst alla dominos nu som mest är där för styrningen vid limningen.

Funderar på om jag skall fästa något på undersidan av skivan för att minska risken för att den ska slå sig. Vinkeljärn tex alt fräsa in trä tvärgående.

Hur hade ni gjort?
 
Ola C Ola C skrev:
Svårt att svara på men det har gjorts förr, vi diskuterade det lite i denna tråden [länk]

Det andra bordet jag kommer på sådär på rak arm är Fritz Hansen Essay

Du kan knappa in siffrorna här och se vad du får för resultat.

Du kan inte svetsa sargens långsidor långt in från kanterna så de inte syns såvida man inte kryper?

Sorry för dåligt ja/nej svar men det "beror på". Breda plank, flatsågade, jag hade nog varit mer rädd att det slår sig än att det saggar. Smala plank med stående årsringar - stabilare skiva.
Tackar för ett bra svar. Ibland går det inte att svara ja eller nej!
 
S
Ola C Ola C skrev:
Svårt att svara på men det har gjorts förr, vi diskuterade det lite i denna tråden [länk]

Det andra bordet jag kommer på sådär på rak arm är Fritz Hansen Essay

Du kan knappa in siffrorna här och se vad du får för resultat.

Du kan inte svetsa sargens långsidor långt in från kanterna så de inte syns såvida man inte kryper?

Sorry för dåligt ja/nej svar men det "beror på". Breda plank, flatsågade, jag hade nog varit mer rädd att det slår sig än att det saggar. Smala plank med stående årsringar - stabilare skiva.
Risken för kupning är mer överhängande än eventuell saggning, precis som Ola C skriver.

Dessutom behöver då göra benställningen stadig i längsled. Om du göra två benpar behöver du få till tillräckligt infästning så att bordet inte svajjar om man puttar på det.

Jag skulle såga eller fräsa spår i undersidan i mitten till halva tjockleken på dina ekbitar för att minska kupningen.

Du behöver också hålla koll på kupningen vid ihoplimningen. En så bred skiva blir enkelt kupad med ojämn spänning med limknektar. Varannan över och varannan limknekt under och syfta från kant till kant ochsen spänner man så det blir rakt.
 
S sinuslinus skrev:
Risken för kupning är mer överhängande än eventuell saggning, precis som Ola C skriver.

Dessutom behöver då göra benställningen stadig i längsled. Om du göra två benpar behöver du få till tillräckligt infästning så att bordet inte svajjar om man puttar på det.

Jag skulle såga eller fräsa spår i undersidan i mitten till halva tjockleken på dina ekbitar för att minska kupningen.
Infästningen av benen är inget problem. Jag kommer använda rejäla platta stålbitar som beslag.

Har också funderat på att spåra skivorna. Hjälper enbart spåren eller är det då bättre att fälla in något styvt och skruva ner skivan med rörelsemån sidledes?
 
S
T Tokv41 skrev:
Infästningen av benen är inget problem. Jag kommer använda rejäla platta stålbitar som beslag.

Har också funderat på att spåra skivorna. Hjälper enbart spåren eller är det då bättre att fälla in något styvt och skruva ner skivan med rörelsemån sidledes?
Du hann svara innan jag hade lagt till sista stycket...

Det måste vara rätt kraftiga narar om det ska orka hålla emot. Oavsett kommer skivan bli ojämn eftersom det är så breda bitar,
 
S sinuslinus skrev:
Du hann svara innan jag hade lagt till sista stycket...

Det måste vara rätt kraftiga narar om det ska orka hålla emot. Oavsett kommer skivan bli ojämn eftersom det är så breda bitar,
Så kan det bli. Dock torrt virke och de värsta spänningarna hoppas jag gett med sig vid sågningen och hyvlingen men vi får se.
 
S
Det är massivträ. Bara att gilla läget. ;)
 
S sinuslinus skrev:
Det är massivträ. Bara att gilla läget. ;)
Så är det.. Funderar dock på om vinkeljärn på bredden gör någon skillnad. Alt så börjar jag utan o får testa o trycka ner det när det slår sig...
 
T Tokv41 skrev:
Så är det.. Funderar dock på om vinkeljärn på bredden gör någon skillnad. Alt så börjar jag utan o får testa o trycka ner det när det slår sig...
Du kan spåra med cirkelsåg på bredden och försänka vinkeljärn. Skruva i avlånga hål med bricka. Flera vinkeljärn och många rejäla skruvar tillsammans med spårningen på längden så borde skivan förbli plan. Gör detta i samband med limningen för om den väl en gång slår sig tror jag inte du kan få den plan igen.
 
Och kom ihåg att ytbehandla undersidan på samma sätt som översidan så fukten får samma "motstånd" när den ska in och ut ur skivan. Det ÄR viktigt.

Att försöka hindra kupning med våld är svårt.

Protte
 
nanowire nanowire skrev:
Du kan spåra med cirkelsåg på bredden och försänka vinkeljärn. Skruva i avlånga hål med bricka. Flera vinkeljärn och många rejäla skruvar tillsammans med spårningen på längden så borde skivan förbli plan. Gör detta i samband med limningen för om den väl en gång slår sig tror jag inte du kan få den plan igen.
Hjälper verkligen spårning på längden?
 
T Tokv41 skrev:
Hjälper verkligen spårning på längden?
För att förhindra kupning hjälper det. Golvbrädor är ofta spårade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.