Byggahus.se
Hej Alla därute!
Jag har styrt mitt värmesystem med den lilla fina enkortsdatorn Raspberry Pi i några år.
Nu tänkte jag vidareutveckla systemet till högre höjder och lägre kostnader!
Finns det någon som vill vara med och hacka på min kod?
 
L lonanders skrev:
Hej Alla därute!
Jag har styrt mitt värmesystem med den lilla fina enkortsdatorn Raspberry Pi i några år.
Nu tänkte jag vidareutveckla systemet till högre höjder och lägre kostnader!
Finns det någon som vill vara med och hacka på min kod?
Kul!
Vilken typ av värmesystem?
Styr den ventiler?
 
G guggen skrev:
Kul!
Vilken typ av värmesystem?
Styr den ventiler?
Nu styr jag golvvärmen!
 
Hej
Intressant projekt

Hur är system konstruerat ?
Raspberry som styr shuntventiler ?
Hur

Med vänlig hälsning,
 
Vill inte alls förringa kreativiteten och kunskapen runt att jobba med Raspberry (eller Arduino)...
...men jag har inte förstått vad det är för fel på traditionell PLC-styrning?

Tiilgång till störningsokänsliga tåliga komponenter och även färdiga koncept för att (t ex via Modbus) ansluta HMI:er eller styra VFD.

Kanske jag som är lite gammalmodig ;)
 
tommib
M MagHam skrev:
Vill inte alls förringa kreativiteten och kunskapen runt att jobba med Raspberry (eller Arduino)...
...men jag har inte förstått vad det är för fel på traditionell PLC-styrning?

Tiilgång till störningsokänsliga tåliga komponenter och även färdiga koncept för att (t ex via Modbus) ansluta HMI:er eller styra VFD.

Kanske jag som är lite gammalmodig ;)
Priset.
 
Flexibiliteten. Hur lätt är det att få igång ett webgränssitt på plc'n? Eller en databas eller godtycklig tredjepartsprodukt för loggning? Fjärrstyrning, stöd för z-wave/zigbee/nexa etc...
 
Går det verkligen att bygga ett eget reglersystem för golvvärme med PLC programmering?

Min RPi är förvånansvärt störningsokänslig. Och jag kör även Modbus från den (liksom diverse annat). Den minimalistiska mjukvarumiljön gör den dessutom praktiskt taget fri från buggar i denna (förutom de man själv tillför).
 
Pen Pen skrev:
Går det verkligen att bygga ett eget reglersystem för golvvärme med PLC programmering?
Det går att bygga automation till en hel processindustri om man vill. :cool:

Lite beroende på modell... men förutom ett antal digitala och analoga in- och gångar brukar t ex integrerade PID-regulatorer som man enkelt sätter koefficienter på också ingå. Det är ju bra vid reglertekniska tillämpningar.
Och protokoll(bryggor) så att man kan kommunicera med en PC och komma till databas och appar finns oftast också så det är inget oöverkomligt problem.

Jag tror tommib var närmast sanningen. Det är kanske för dyrt, lite krångligare och skjuter över målet i hemmatillämpningar.
Sen finns ju miljoner färdiga programexempel till Raspberry och Arduino. :ok:

Så, inget ont alls om dom sistnämnda. Ville bara väcka frågan lite.
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.