Byggahus.se

Värmestyrning med Raspberry Pi

1. L
    Medlem · 87 inlägg

lonanders

Medlem
    Hej Alla därute!
    Jag har styrt mitt värmesystem med den lilla fina enkortsdatorn Raspberry Pi i några år.
    Nu tänkte jag vidareutveckla systemet till högre höjder och lägre kostnader!
    Finns det någon som vill vara med och hacka på min kod?

2. G
    Medlem · 1 721 inlägg
    Kul!
    Vilken typ av värmesystem?
    Styr den ventiler?

3. L
    Medlem · 87 inlägg

lonanders

Medlem
    Nu styr jag golvvärmen!

4. A
    Medlem · Uppsala · 22 inlägg

Affeunbk

Medlem
    Hej
    Intressant projekt

Hur är system konstruerat ?
    Raspberry som styr shuntventiler ?
    Hur

Med vänlig hälsning,

5. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 727 inlägg

MagHam

Husägare
    Vill inte alls förringa kreativiteten och kunskapen runt att jobba med Raspberry (eller Arduino)...
    ...men jag har inte förstått vad det är för fel på traditionell PLC-styrning?

Tiilgång till störningsokänsliga tåliga komponenter och även färdiga koncept för att (t ex via Modbus) ansluta HMI:er eller styra VFD.

Kanske jag som är lite gammalmodig ;)

6. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 952 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Priset.

7. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 912 inlägg

useless

Lök.
    Flexibiliteten. Hur lätt är det att få igång ett webgränssitt på plc'n? Eller en databas eller godtycklig tredjepartsprodukt för loggning? Fjärrstyrning, stöd för z-wave/zigbee/nexa etc...

8. Pen
    Medlem · Sörmland · 1 316 inlägg

Pen

Medlem
    Går det verkligen att bygga ett eget reglersystem för golvvärme med PLC programmering?

Min RPi är förvånansvärt störningsokänslig. Och jag kör även Modbus från den (liksom diverse annat). Den minimalistiska mjukvarumiljön gör den dessutom praktiskt taget fri från buggar i denna (förutom de man själv tillför).

9. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 727 inlägg

MagHam

Husägare
    Det går att bygga automation till en hel processindustri om man vill. :cool:

Lite beroende på modell... men förutom ett antal digitala och analoga in- och gångar brukar t ex integrerade PID-regulatorer som man enkelt sätter koefficienter på också ingå. Det är ju bra vid reglertekniska tillämpningar.
    Och protokoll(bryggor) så att man kan kommunicera med en PC och komma till databas och appar finns oftast också så det är inget oöverkomligt problem.

Jag tror tommib var närmast sanningen. Det är kanske för dyrt, lite krångligare och skjuter över målet i hemmatillämpningar.
    Sen finns ju miljoner färdiga programexempel till Raspberry och Arduino. :ok:

Så, inget ont alls om dom sistnämnda. Ville bara väcka frågan lite.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.