Byggahus.se
Hej,

Vi har blivit instruerade att måla våra gipsskivor innan vi sätter tapet då tapeten inte är så tjock.

Det jag funderar på är att målning av väggar sker oftast med roller och det bildar vad jag vet en viss struktur, kan det inte överföras till tapeterna? Eller ska man behöva slipa väggarna efter att man målat dem?
 
En rollad yta funkar bra.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
L
S snowjim skrev:
Hej,

Vi har blivit instruerade att måla våra gipsskivor innan vi sätter tapet då tapeten inte är så tjock.

Det jag funderar på är att målning av väggar sker oftast med roller och det bildar vad jag vet en viss struktur, kan det inte överföras till tapeterna? Eller ska man behöva slipa väggarna efter att man målat dem?
Varför måla , det som är problem med gips , är att dom suger klistret fort , torkar ,
smörj väggarna med klister en gång , använd en skumgummiroller , den ger en slät bra yta om man inte har för mycket klister på den , vid tapesering , rita upp en lodrät linje som passar med tapetens bredd , då har du något rakt att sätta första våden efter , sedan smörj väggen med lim och sätt upp tapeten , så går den inte sönder , ( för blöt , väldigt mjuk , tänk våta tidningspapper )
 
  • Gilla
Tjaboputte
  • Laddar…
TS har antagligen fått denna instruktion då färgskillnader mellan gips och spackel kan lysa genom en tunn tapet, och om tapeten är ljus kan den gråa bakgrunden mörka ned kulören lite när den lyser igenom.

Jag målade själv inför tapetsering med vit grundfärg och en hyfsat kortluggig rulle och det blev toppen.
 
L
Bernieberg Bernieberg skrev:
TS har antagligen fått denna instruktion då färgskillnader mellan gips och spackel kan lysa genom en tunn tapet, och om tapeten är ljus kan den gråa bakgrunden mörka ned kulören lite när den lyser igenom.

Jag målade själv inför tapetsering med vit grundfärg och en hyfsat kortluggig rulle och det blev toppen.
Inte helt fel de du säger , men bakgrunden inte förklarad av TS
 
Nja delvis, missade förklara att det är en ljus tapet men precis som jag skrev så är den tunn och färghuset har sagt att man måste måla om man inte vill att kontrasten mellan grå gipsskiva och vit spackel ska synas igenom tapeten.

Vi har nu målat de väggar där den tunna tapeten ska sitta med roller som har kort lugg. Det ser ut att ha blivit bra faktiskt, andra väggen ska ha en tjock mörk tapet så där ska det inte behöva målas.

Vi ser dock på 2 ställen där troligen spackelremsan har bildad en bula, får se imorgon hur det kan lösas.

Iallafall så blev strukturen väldigt marginell så det lär inte vara något problem att sätta tapet på det.

Tack för er input!
 
Ibland förordas även att man med väldigt mörka tapeter ska måla bakom skarven med en färg som är lik tapetens. Detta för att minsta lilla glipa mellan våderna syns annars. Om det behövs beror väl helt på arbetets kvalitet.
 
Måla!

Vi tog fram en gammal gips (beige) som var spacklad med gipsbruk (vitt). Tanten satte upp en vit tapet och det lyser genom ganska bra.

Var även supernoga med att spackla ordentligt och få skarvarna rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.