Byggahus.se
Vi fick en solcellsanläggning och har betalt installatörens faktura efter att allt var installerat och klart. Installatören sa att det var bara vänta på Tekniska Verken att komma förbi för att godkänna installationen innan vi kunde använda det. Men Tekniska Verken kom aldrig. Efter att ha kontaktat Tekniska Verken flera gånger fick vi besked om att vår föranmälan blev avvisad dagen innan de började med installationen. Nu är pengarna borta och vi får inte använda våra solceller. Vilka rättigheter har vi?
 
  • Wow
  • Arg
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
I princip bör du kunna kräva tillbaka pengarna. Men det kan bero lite på hur avtalet är formulerat.

Hur motiverar de att avvisa föranmälan? Vill de i största allmänhet inte ha solcellsanläggningar i området, eller är det bara något detaljproblem?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det kan ju vara så att de inte har kapacitet i det lokala nätet. Ibland går det väl att lösa på kundens bekostnad, men installatören har ju uppenbarligen inte väntat på installationsmedgivande.
Om det är så att de fått besked att inkoppling nekas före installationen bör de ju vara skyldiga att återbetala, men det kan ju krävas en stämning.
Det finns väl lösningar för att använda elen endast inom hushållet, men har ingen aning vad det kostar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tror man måste få klarhet i varför den avvisades? Behöver nätet förstärkas eller har försvarsmakten eller liknande lagt sig i?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren. De skriver att de måste förstärka nätet innan de kan godkänna önskade anläggningen.
Men jag tycker mer att det handlar om att firman som vi anlitade för installationen hävdade att föranmälan och även slutanmälan var gjord och att det var bara vänta på Tekniska Verket. Är det inte de som måsta ha koll på det här? Eller är det jag som måste ringa Tekniska Verken för att kolla att allt blev godkänd innan de kunde börja?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Nu har jag Eon men jag kunde följa min förhandsanmälan från start till slut. Ett visst egenintresse måste man ha själv också. Men dåligt om företaget påstår att allt är godkänt/klart.

Hur lång tid vill din nätägare ha på sig att förstärka nätet?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vem hanterade föranmälan till Tekniska Verken. Var det företaget som gjorde det åt er och om det var de som fick information om att föranmälan avvisades innan installationen påbörjades, så kan det anses att de utförde ett arbete för er som inte är till rimlig nytta för er. Detta är i strid mot konsumentköplagen. Om det var ni som handlade anmälan till Tekniska Verken ligger felet sannolikt på er. Vad omfattade avtalet med installatören?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Installatören skötte allt, därför kändes det inte rimligt att det var jag som fick ringa till Tekniska Verken. Men glad att jag gjorde annars hade jag fortfarande väntat på ingenting.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Om det inte är gjort så passa på och sätt batteri 10-15 kWh 49,5% bidrag
Programmera om växelriktaren så den bara jobbar mot batteriet därför säljer ni ingen effekt ut och slipper köpa stora delar om året.
Alla bli glada. Staten får inte in moms, elskatt och nätägaren slipper debitera överföringsavgift för det som växelriktaren hämtar från batteriet. 😂
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Entreprenören skulle avrått enligt 6 § konsumenttjänstlagen. Oklart hur stor del av värdet av materialet man kan få igen, men definitivt hela arbetskostnaden.

Reklamera allt, sen stäm dem eller dra det via ARN om (när) de bråkar.
 
  • Gilla
Stefan3 och 8 till
  • Laddar…
Måste gå att koppla om på något sätt så att solcellerna bara jobbar "lokalt". Kolla upp Tesla Powerwall t.ex. Kompetent elektriker kan lösa detta till dig.
 
  • Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
Frågan är väl lite om det här är sållt i ett paket. Arbete och material i ett avtal. Om det är ett avtal för köpet av cellerna, och ett annat avtal för arbetet. Så är det inte säkert att de behöver ta ansvar för möjligheten att koppla in. Det är lite som att köpa bil utan att ha körkort. Bilfirman är inte ansvarig om du inte får köra bilen.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Bilfirman är ansvarig om bilen inte får köras....
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Frågan är väl lite om det här är sållt i ett paket. Arbete och material i ett avtal. Om det är ett avtal för köpet av cellerna, och ett annat avtal för arbetet. Så är det inte säkert att de behöver ta ansvar för möjligheten att koppla in. Det är lite som att köpa bil utan att ha körkort. Bilfirman är inte ansvarig om du inte får köra bilen.
Om bilhandlaren säljer dig en ny bil men inte har inregistrerat bilen hos Transportstyrelsen så lär det vara bilhandlarens ansvar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Stefan3 skrev:
Vi fick en solcellsanläggning och har betalt installatörens faktura efter att allt var installerat och klart. Installatören sa att det var bara vänta på Tekniska Verken att komma förbi för att godkänna installationen innan vi kunde använda det. Men Tekniska Verken kom aldrig. Efter att ha kontaktat Tekniska Verken flera gånger fick vi besked om att vår föranmälan blev avvisad dagen innan de började med installationen. Nu är pengarna borta och vi får inte använda våra solceller. Vilka rättigheter har vi?
Har ni betalat fakturorna redan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.