5 892 läst · 7 svar
6k läst
7 svar
Skall spackla inför tapetsering, skall det målas emellan?
Medlem
· stockholms län
· 52 inlägg
Varit på Bauhaus idag och försökt få svar på hur jag skall förbereda ett par väggar för tapetsering men kunde inte få något bättre svar än "Jag vet inte. Du kan göra lite som du vill. Jag kanske ska fråga om råd. Vad vill du? Asså jag vet inte."
Jag föreslog några varianter och allt var axelryckning "vet inte du kan göra som du vill".
Ber därför om bättre hjälp här.
Väggarna är en blandning av någon sorts träskiva, lite mur, murbruk, spackel, en och annan löst sittande glasfiberremsa samt ytterst tunt papper som är kvar på träskivorna efter att den spaltbara strukturtapeten rivits ner. Ingen betong eller gips.
Väggen är förvånansvärt platt och fin utom i vissa skarvar samt på den del som är ren mur/murstock. (1700-talsgrund ombyggt bl.a. på 70-talet.)
Jag tänkte mig att man först skulle fylla murbrukssprickorna med något grovt spackel eller bruk (i x antal omgångar) och sedan finspackla det mest nödvändiga. Ev bredspackla - fast det har jag aldrig gjort.
Bör jag efter väl genomfört spackel- och sliparbete måla eller förlimma eller på annat sätt fixera spacklet eller räcker det att tapetsera direkt? (Tänker mig nog en ljus tapet.)
Och hur slätt måste det vara bakom en tapet egentligen? Måste jag spackla en träskiva med tunn pappersrest av tapet på?
Är det kanske så att pappersbaksidan bör övermålas före tapetsering men att spackel inte behöver det?
Jag föreslog några varianter och allt var axelryckning "vet inte du kan göra som du vill".
Ber därför om bättre hjälp här.
Väggarna är en blandning av någon sorts träskiva, lite mur, murbruk, spackel, en och annan löst sittande glasfiberremsa samt ytterst tunt papper som är kvar på träskivorna efter att den spaltbara strukturtapeten rivits ner. Ingen betong eller gips.
Väggen är förvånansvärt platt och fin utom i vissa skarvar samt på den del som är ren mur/murstock. (1700-talsgrund ombyggt bl.a. på 70-talet.)
Jag tänkte mig att man först skulle fylla murbrukssprickorna med något grovt spackel eller bruk (i x antal omgångar) och sedan finspackla det mest nödvändiga. Ev bredspackla - fast det har jag aldrig gjort.
Bör jag efter väl genomfört spackel- och sliparbete måla eller förlimma eller på annat sätt fixera spacklet eller räcker det att tapetsera direkt? (Tänker mig nog en ljus tapet.)
Och hur slätt måste det vara bakom en tapet egentligen? Måste jag spackla en träskiva med tunn pappersrest av tapet på?
Är det kanske så att pappersbaksidan bör övermålas före tapetsering men att spackel inte behöver det?
Medlem
· Västerbotten
· 169 inlägg
Ohhh, detta låter spännande. Dom ställen där du rivit tapeter och papperresterna sitter kvar kommer förmodligen att blåsa upp när du spacklar på dom. Finns speciell tapetgrundning/spärrgrund som man målar på innan man spacklar.Torpartrollet skrev:Ber därför om bättre hjälp här.
Hur jämt det ska vara. Är det en slät tapet utan struktur och du har mycket släppljus (stora fönster eller belysning som sprider ljuset efter väggen) kommer minsta skavank att synas. Jag brukar blunda och dra handen över väggen, känner jag någon skarv eller så spacklar jag en sväng till. Är det en tjockare tapet med lite struktur är den ju snällare att sätta.
Är det en importtapet så grundmåla väggen efter spackling för det finns risk att man ser spackelfläckarna genom tapeten, följ anvisningarna för den tapet du köpt.
Ett alternativ till bredspackling är renoveringsduk som man limmar upp med ett kraftigt väv- eller våtrumslim. Tar bort mindre skavanker och ger en tapetseringsklar yta.
Till sist, besök en färgfackhandel istället för ett byggvaruhus. Hos en bra färgfackhandel får du oftast goda råd hur man går till väga och inte axelryckningar av okunnig personal.
Medlem
· stockholms län
· 52 inlägg
Jag har gott om tid på mig för detta projekt. Är nöjd om tapeterna sitter uppe _nästa_ sommar. Eftersom de förra tapeterna suttit uppe i 30 år utan att spricka inbillar jag mig att det inte borde spricka så mycket nu heller - eller har jag fel? Spacklet hinner ju torka och krympa och fyllas i flera gånger om om det är så?
Finns inte utrymme för gipsskivor tyvärr, det skulle bli fel med alla fönster och dörrfoder etc, och dessa tänker jag lämna ifred.
Finns inte utrymme för gipsskivor tyvärr, det skulle bli fel med alla fönster och dörrfoder etc, och dessa tänker jag lämna ifred.
Medlem
· stockholms län
· 52 inlägg
Förlåt en nybörjare... Var kommer sprickorna bli? Det är nog det jag inte kan gissa. Kommer sprickorna srpräcka den nya tapeten pga att den kommer sitta fast bättre än den gamla? Den gamla tapeten stod upp lite av sig själv, den satt fast men var väldigt lätt att riva ner från spackel och mur.Stefan N skrev:
Medlem
· stockholms län
· 52 inlägg
Ah, ja, men då så.
Förlåt min otydlighet. Det är tre olika väggar och bara en av dem är mur, de andra är träskiveuppbyggda. Jag får se till att göra ett bra jobb i hörnena då så att tapeten kan få släppa lite, antar jag.
Mycket tacksam för goda råd och tips! Bästa forumet jag vet, detta.
Mycket tacksam för goda råd och tips! Bästa forumet jag vet, detta.
Liknande trådar
-
Flytspackla inför Platon/golvspån/biovinyl
Golv -
RProblem med spacklade skruvskallar i limfog
Färg, Måla & Tapetsera -
Spackla skruvskallar på gipsskivan under våtrumsmatta vägg
Badrum -
Spackla skruvskallar mdf
Byggmaterial & Byggteknik -
Tak i badrum = gipsplank med "fasad" kant. Skall spacklas?
Färg, Måla & Tapetsera