1 211 läst · 1 svar
1k läst
1 svar
Grundarbete inför målning/tapetsering - frågor
Hej, skall göra lite grundjobb inför målning/tapetsering. Har rivit ner den gamla tapeten och skall nu ”grundmåla” för att tapeten ej skall bubbla sig, sen bredspackla. Så till mina frågor:
1. Bör man köra över väggen en sväng med sandpapper innan grundmålning för att ev slipa ner lite pappkanter?
2. Spelar roller val någon roll (tänker på att de brukar ju ha olika ”ludd”) när man skall rolla på grundfärg för att spärra tapeten och få bort löst? Tar gärna tips med länk om någon har förslag
3. Bredd på bredspackeln. Är det någon bredd man bör jobba med som nybörjare på spacklingen, tänker att för kort kanske gör för mycket ränder, medans för bred kanske blir svårjobbad? Vilken storlek använder ni när ni bredspacklar och varför den bredden?
4. Skall jag dra ut spacklett så mycket som möjligt (tunt) över hela väggen eller är det bättre att göra en ”vägg” av det på någon mm?
Känn dig fri att svara på en eller flera frågor om du kan
Tack på förhand
1. Bör man köra över väggen en sväng med sandpapper innan grundmålning för att ev slipa ner lite pappkanter?
2. Spelar roller val någon roll (tänker på att de brukar ju ha olika ”ludd”) när man skall rolla på grundfärg för att spärra tapeten och få bort löst? Tar gärna tips med länk om någon har förslag
3. Bredd på bredspackeln. Är det någon bredd man bör jobba med som nybörjare på spacklingen, tänker att för kort kanske gör för mycket ränder, medans för bred kanske blir svårjobbad? Vilken storlek använder ni när ni bredspacklar och varför den bredden?
4. Skall jag dra ut spacklett så mycket som möjligt (tunt) över hela väggen eller är det bättre att göra en ”vägg” av det på någon mm?
Tack på förhand
1. Nej, det luddar. Däremot kan du med fördel dra av kanter med en spackel.N Nygge72 skrev:Hej, skall göra lite grundjobb inför målning/tapetsering. Har rivit ner den gamla tapeten och skall nu ”grundmåla” för att tapeten ej skall bubbla sig, sen bredspackla. Så till mina frågor:
Tack på förhand
2. Om du ska bredspackla så spelar det ingen roll.
3. En 15 eller 20 cm spackel är lagom.
4. Beror lite på underlaget men att göra ett tunt lager på typ ,5-1 mm är ofta att föredra. Som amatör är det svårt att få jämnt så rekommenderar nog att spacka tunt och en gång extra istället. Mao ca 3 ggr.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur förbereder ni inför målning?
Byggnadsvård -
Förarbete på gipsskiva med gammal tapet inför målning
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur smalna av längs långkant innerdörr inför målning? Ej hvvla!
Fönster & Dörrar -
Hur demontera dropplister inför målning?
Fönster & Dörrar -
Grundarbete inför målning /tapetsering av källarrum.
Färg, Måla & Tapetsera