Hej!

Efter att en dörröppning flyttats och den tidigare dörröppningen byggts igen med virket från den nya öppningen av tidigare ägare, står jag nu med en ganska ojämn vägg bestående av massivt 125 år gammalt virke där jag planerar sätta nytt gips/Mdf/softboard inför tapetsering. Övriga väggar har tretex från 60-talet som följer väggens ojämnheter ganska väl.

Och nu till min fråga, hur skulle ni löst det hela? Försöka jämna till de värsta ojämnheterna i väggen med elhyvel först? Vilken skiva skulle ni välja? Skulle ni ta bort hela väggens befintliga tretex eller bara fylla igen nuvarande hål? Jag vill undvika regla ut väggen för att inte påverka hur den livar mot befintlig takstuckatur.

Tack på förhand!

Avskalad vägg med synliga gammaldags träplankor i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg möter en vackert utsmyckad kakelugn, synligt trä och vitmålad list vid renovering.
Skapa konto

Jag kan inte svara på vilken skiva du ska använda, men jag hade nog försökt ha så lite skarv som möjligt mot Treetexen och hade då tagit bort det som syns bort till kakelugnen och sedan upp till taket. Då får du skarven mellan Treetex och ny skiva bara ovanför dörren i linje med dörrposten. Föreställer mig att skarven syns minst då, och tänker också att det är lättare att få väggen någorlunda rak och jämn om man gör så.

Edit: lägger till en bild. Det rödstreckade hade jag tagit bort.
Vägg med träplankor och röda streck markerar områden som ska tas bort vid renovering.
Skapa konto

• Gilla
Husfixardoktorn och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag kan inte svara på vilken skiva du ska använda, men jag hade nog försökt ha så lite skarv som möjligt mot Treetexen och hade då tagit bort det som syns bort till kakelugnen och sedan upp till taket. Då får du skarven mellan Treetex och ny skiva bara ovanför dörren i linje med dörrposten. Föreställer mig att skarven syns minst då, och tänker också att det är lättare att få väggen någorlunda rak och jämn om man gör så.
Tack för din input, så har jag också tänkt, att skarven bara blir ca 50 cm ovan höger dörrfoder.

Nissens
H Joakimwiljelöf skrev:
Tack för din input, så har jag också tänkt, att skarven bara blir ca 50 cm ovan höger dörrfoder.
Ta lite till en bit ovanför dörren. Man skall undvika skivskarvar i linje med dörrkarmen eftersom risken ökar för sprickor i skarven senare…

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ta lite till en bit ovanför dörren. Man skall undvika skivskarvar i linje med dörrkarmen eftersom risken ökar för sprickor i skarven senare…
tack för tipset!

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.