Byggahus.se
Chrissofsweden skrev:
Jag skulle nog satt högskåpen i följande ordning:

Frys Ugn Kyl

Ibland är det skönt med lite svängrum vid ugnen. Sen är det rätt fint att slippa ångan vid väggen.
Hur är det med ugnsvärme och frys/kyl så tätt bredvid varandra?
 
Det fungerar bra med ugn bredvid kyl/frys. Mina föräldrar har alltid haft den lösningen utan problem.
 
Johannes Carlsson skrev:
Det fungerar bra med ugn bredvid kyl/frys. Mina föräldrar har alltid haft den lösningen utan problem.
Då skulle jag sätta ventiler för till och frånluft på ugnsskåpet. Om ugnen används länge blir vårt oventilerade högskåp ganska varmt upptill.

Att slarva med ventilation av kyl och frys är säkert ett av de vanligaste byggfelen på BH och förkortar livslängden på vitvarorna.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Åsa Lund
Håller med @knockonwood att det vore bättre att placera varma och kalla vitvaror var för sig.
Kanske en vanlig spis istället för häll?
Jämför kostnader för återkommande utbyten oxå.
 
Kan du ha frysen i groventren kan du ju få ett extra skåp i köket i stället.
 
Normalt snittar man kanske 1h användning (inkl uppvärmning/avkylning) av ugn per dag? Kan väl aldrig generera några allvarliga problem?

Fundera däremot på att sätta två ugnar alternativt en med kombifunktion ugn/mikro. Alltså det finns idag en ugn med mikrofunktion. Inte en mikro med grillfunktion alltså..
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Normalt snittar man kanske 1h användning (inkl uppvärmning/avkylning) av ugn per dag? Kan väl aldrig generera några allvarliga problem?
Det beror på vad du tycker är allvarligt. Finns de som kör långkok i ugnen på 5-6 timmar och är det dessutom en varm sommardag kanske maten i frysen tinar.
Att en frys livslängden förkortas 1-2 år kanske inte anses som allvarligt utan mer som slöseri.
 
Fast dagens nya kylskåp är ju kraftigt isolerade och på baksidan är dom ju också rejält varma. Men jag är absolut ingen expert, men det skulle vara intressant med lite mer fakta kring detta då vi själva planerar på att ha ugnen mellan kyl och frys.
 
Som kyl och frys är planerade nu kommer du få problem med fula märken i dörren på skåpet till vänster som alltid kommer krocka med handtaget på skåpet till höger. Hänger du om det vänstra skåp kommer set inte bli ngn skillnad då set istället slår i ugnshandtaget. Om du separerar skåpen så ugn hamnar mittemellan så är problemet löst så länge vänstra skåpet blir vänsterhängt. Alla 3 behöver ventilation uppåt.
 
För övrigt bör man ha en avställningsyta för plåtar nära ugnen. Den kan därmed INTE vara längst inne i hörnet.

Själv har jag en tanke för framtiden om ugn och diskmaskin i ett lite lagom upphöjt och ryggbesparande läge med en bänkskiva ovanpå som då hamnar på ca 120 cm höjd, en utmärkt höjd för att ställa diverse köksmaskiner mm på, och få lagom yta för ett par plåtar framför.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tommy_F skrev:
Rummet är 3,80x3,80 och har 3 ingångar, ett fönster och en gammal vedspis att ta hänsyn till, vi planerar inget matbord där inne utan har istället en större matsal i rummet bredvid.
Måste ni ha 3 ingångar? Detta och en vedspis minskar möjligheterna rejält. Golvytan tycker jag ändå är hyggligt stor.
 
BirgitS
Anna_H skrev:
För övrigt bör man ha en avställningsyta för plåtar nära ugnen. Den kan därmed INTE vara längst inne i hörnet.

Själv har jag en tanke för framtiden om ugn och diskmaskin i ett lite lagom upphöjt och ryggbesparande läge med en bänkskiva ovanpå som då hamnar på ca 120 cm höjd, en utmärkt höjd för att ställa diverse köksmaskiner mm på, och få lagom yta för ett par plåtar framför.
I alla förslagen för TS:s kök blir det nog att ta plåtar mm över golvet till arbetsbänken vid fönstret. Men det finns kök med utdragsskiva under ugnen just för plåtar och ugnsformar, t ex detta: http://www.granberg.se/care/index.php?language_id=1&nav_id=3&kat_id=214&produkt_id=361
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Några små kommentarer:

* För vaskskåpet, kolla hur rör etc går och hur en ev utdragslåda där kommer att passa. Vi valde vanliga skåp här även om det estetiskt sett hade blivit snyggare med låda, just pga det praktiska. Vi hade dessutom grepplist och denna låda hade blivit ganska tung att dra ut, utan ett riktigt handtag. Testa i köksaffären först vad ni tycker.

* Undvik för många vitrinskåp, speciellt i närheten av spishällen, mycket fett och os som gärna lägger sig i speglar av olika de slag.

* Jag stör mig på fönstret, hade absolut tagit bort det och ersatt med avlångt, antingen horisontellt eller vertikalt, eller bara flyttat upp fönstret. Det är inget stort jobb för en snickare, kanske max 1 dag om det är mycket specialsnickerier med karm etc.

* Dörrposterna ser väldigt smala ut, kanske passa på att bredda öppningarna?

* Tänk mycket förvaring, sockellådor, med er takhöjd skåp ovanpå väggskåpen? Högskåp för ugn att få förvaring av grytor etc under spishällen.

* 70-djup bänkskiva? Kan ni ha det så rekommenderas det varmt.

Lycka till!

/S
 
TF83
Tackar så hemskt mycket för alla svar vi fått!

Vi har funderat en hel del nu och vridit och vänt på saker och ting och kommit fram till detta:

Ha 80cm sopskåp med ut dragnings bara lådor, och sedan också ta bort fläktskåpet och ha bara fläkt på den väggen, vi förlorar i och för sig lite förvaring då, men det blir nog ändå bäst såhär, vi har som något tidigare också gjort en lista på samtliga köksprylar vi har och i vilken låda de kan ligga i satt vi har plats satt det räcker ändå märkte vi :)

Och vi vill nog trots allt ha häll och spis på samma ställe då vi hellre vill ha fullstort skafferi och som ni skriver så är det skönt ändå att kunna få avställnings yta direkt via ugn/häll när man lagar mat. Satt något i denna stilen blir det då:
3D-skiss av ett kök med 80 cm sopskåp, diskbänk, inbyggd ugn och häll, samt vägghängd fläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sedan tänkte vi ha en 160 heltäckande diskbänk mot spis/häll satt man lätt kan ställa dit stekpannor och ungsplåtar när man lagar mat, likt detta :D
3D-rendering av ett kök med grå skåp, diskbänk, överskåp utan fläkt och infälld spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Översikt
Skiss av köksplanering med 80cm sopskåp, fläktvägg, diskbänk och spisplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satt det andra blir som det tidigare var tänkt, ev att vi sätter fler vitrin på delen som är bredvid vedspisen, som tidigare föreslagits.
3D-skiss av ett kök med grå skåp, vitrinskåp, arbetsbänk och flera dörröppningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ang rördragning så finns det ingen en :) Huset är ifrån 1880 och ska hel renoveras och har inte avlopp en satt det kan vi anpassa :) Fönstret får vara kvar som det är då vi verkligen inte vill ändra det exteriöra utseendet på huset. Ang om vi måste ha så många dörröppningar så är tyvärr svaret ja, bifogar en skiss på planlösningen. Delen längst bort är en planerad utbyggnad på 26kvm i 1 plan som ska ha en liten groventre, wc och tvätt och då vi inte vill behöva gå via sovrummet så känns det bäst så :)
Skiss över planlösningen för ett hus med kök, matsal, sovrum, tv-rum, och andra utrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tommy_F skrev:
Och sedan tänkte vi ha en 160 heltäckande diskbänk mot spis/häll satt man lätt kan ställa dit stekpannor och ungsplåtar när man lagar mat, likt detta :D
[bild]
Det börjar se bra ut, men ni kan inte ställa varma plåtar/stekpannor direkt på en rostfri diskbänk. Den slår sig, och limmet släpper mot den träskiva som sitter under plåten som förstyvning.

Jag hade inte velat ha skarven mellan diskbänk och övrig bänkskiva på arbetsytan. Speciellt inte om ni ska ha diskbänk med lite upphöjd kant runt.

Ska ni ha spis, och inte häll+ugn, kan ni ta en ännu längre diskbänk. ~2.600 lång som går från högra väggen ända fram till kanten på spisen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.