Byggahus.se

Hjälp med köksplanering

1. J
    Renoverare · Nivå 17
    Japp du har ritat upp exakt så jag menade :)

Har missat vad som stod i #54, får ta och läsa det :) men här får du en triangel där du från hällen sätt har max 1.5m till de olika områdena, häll till kyl är nära och häll till vatten också.

Enda funderingen jag har nu är om ni verkligen behöver så många överskåp? Förvaring är förståss alltid skönt och jag är stark förespråkare för det, men samtidigt tycker jag inte man ska över konsumera :) ett förslag hade varit att bara ha överskåp på fönsterväggen vid hon och låta hällsidan vara fri :)

Såg nu vad du skrivit i #54

Ryggen mot folket är ju förståss alltid skönt att slippa, samtidigt så slipper det lukta matos vid matplatsen. Skaffar man en bra fläkt så slipper man iofs detta ändå.

En fördel med att ha den längst ifrån matplatsen däremot är att om någon vill hjälpa till att diska undan eller duka medan den andra lagar mat så stör det inte. Har man hällen närmst matplatsen måste man springa bakom ryggen på den som står vid hällen hela tiden. Man kan även stå och diska utan att störa. Så det finns för och nackdelar med alla lösningar :)

2. grasfield
    Medlem Nivå 7
    Tackar och bockar så hemskt mycket för hjälpen! :)
    Ja det kanske inte behövs så många överskåp, det har man i vart fall lyxen att känna efter lite när köket ska sättas :) Nu är det guld att få lite insikt i saker och ting innan vvs:aren hinner hit och drar rören och vi sedan hinner bygga igen trossbotten och kanske sedan kommer på dessa praktiska lösningar! (y)

3. J
    Medlem · Nivå 7
    Tycker det ser rätt bra och praktiskt ut i det sista förslaget.
    Tänk på att sätta diskmaskinen till höger om hon nu, så ni slipper att den är i vägen vid arbetsytan.

Jag hade nog bytt plats på skåpet som hällen sitter i med det till vänster, för att få lite mer arbetsyta eller få plats med en bredare häll.
    Lite för mkt överskåp för min del, men nu är vi inne på tycke och smak. :)

4. grasfield
    Medlem Nivå 7
    Tack för dom tipsen, kan ta skäms mössan i hand och säga att ja inte ens visste att det fanns 80 hällar :rolleyes::) Testade att byta plats och sätta dit en sådan och det var ju inte dumt alls! (y)

5. J
    Renoverare · Nivå 17
    Tycker detta ser otroligt bra ut!

Funderar dock på om det inte blivit ännu bättre om 80 skåpet till höger om hällen byter plats med 60 skåpet till vänster.... Men det kanske är min symmetriska hjärna som spelar mig ett spratt! :crysmile::crysmile:

• Laddar…
  6. B
    Medlem · Nivå 22
    Fast då kommer bara en person kunna stå till höger om hällen och den personen kommer också i stor utsträckning att blockera ytan från hörnet och bort till hon, vilket gör köket mer svårjobbat om man är två som hjälps åt.

7. J
    Renoverare · Nivå 17
    Ser inte riktigt problematiken?
    Att en person bör kunna stå till höger om hon och arbeta är jag med på, men Ikeas hörnskåp mäter 88x88cm, iaf det TS ritat in, så även med 60 skåp bredvid hällen så kommer det totala utrymmet bli 88cm från häll tills att skåpskombinationen börjar, fullt tillräckligt alltså.

En annan fördel med att ha 80 till vänster om spisen är att man kan ställa ut ugnsform el plåtar direkt bredvid ugnen med såpass gott utrymme att risken för att bränna sig vid hällen minimerar radikalt. Dessutom slipper man gå och bära på stora varma plåtar.

Den sista positiva saken är estetiskt, hällen tillsammans med fläkten kommer få en centrerad känsla samt att skåpskombinationen blir mer symmetrisk med 60-80-80-60-hörn.

Så i min värld ser jag bara positiva saker med att 80 och 60 skåpet byter plats ;)

8. B
    Medlem · Nivå 22
    Det beror väl på hur man jobbar tillsammans i köket, här jobbar vi tillsammans och vill kunna stå bredvid varandra så att det t.ex. blir enkelt när vi båda fyller på en och samma ugnsform med olika saker eller när en går över från att skära till att börjar steka så kan den andra fortsätta med skärandet utan att behöva flytta på sig eller grönsakerna mer än ett par dm. Oss skulle det inte passa att en skulle vara tvungen stå och jobba på högersidan av hon, långt borta från allt annat.

9. grasfield
    Medlem Nivå 7
    Tacka så hemskt mycket för tipsen vi fått! Har hjälpt mycket, nu är vi betydligt nöjdare!! :)

• Laddar…