Byggahus.se

Hjälp med köksplanering

1. T
    Medlem · Stockholms län · 644 inlägg

TowaTei

Medlem
    Ja jag hade precis så före jag renoverade köket – 40 cm bänkskiva mellan spisen och diskbänkens ena avrinningsyta, och den där bänkskivesnutten blev inte särskilt användbar, istället blev det diskbänken som användes. Inget fel med att hålla till på diskbänken, men det kändes synd att slösa bort de 40 com som bänkskivan tog upp.

2. grasfield
    Medlem · 384 inlägg

grasfield

Medlem
    Tackar :) Ja vi börjar bli nöjd.
    Jasså ska man inte? :) Har jag aldrig hört eller märkt förr faktiskt? Jag har iaf ställt sånt ifrån ugn å stekpanna på diskbänken de senaste 15 åren utan att märkt några problem, eller är de annorlunda på de "nyare" bänkarna?
    Våran diskbänk som vi har i nuvarande hus satt vi in 2013 och den sitter bra en i vart fall :)
    En vettig ide ang att ha en hel lång diskbänk! Det tåls att tänka på, vi har skarv mitt i vårat nuvarande kök också men inget jag någonsin tyckt varit störande, utan vi har ytan som "blir över" till div redskap, recept låda osv, men som du skriver så kan det nog vara vettigt att ha en hel lång en.

3. J
    Medlem · Västra Götaland · 308 inlägg

Joh_81

Medlem
    Jag har inga bevis för det iofs. :)
    Men jag tror nog ingen tillverkare rekommenderar att man ställer varma stekpannor direkt på diskbänken.

Jag är extremt petig med just den här bänkytan mellan spis och ho, och skulle aldrig kompromissa just här. :)
    120 cm lång som ni får här tycker jag är väldigt optimalt.

4. B
    Medlem · Stockholms län · 17 843 inlägg

BirgitS

Medlem
    Vi hade rostfri diskbänk ända bort till spisen i huset som byggdes -89 och vi använde den ytan hela tiden till att ställa varma stekpannor och plåtar på. Nog för att den inte var så vacker efter 20 år men problemet var inte att den hade slagit sig, men dagens diskbänkar kanske görs med tunnare plåt.

Jag skulle absolut inte vilja ha någon skarv mitt i den viktigaste arbetsytan heller. Om ni i alla fall är inne på att ha en lång rostfri bänkyta så varför inte ha det hela sträckan mellan väggarna i stället för att ha en liten bit trä i en eller båda ändarna.

5. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 4 297 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Priset är ju ett annat, men bänkskiva av Sten klarar plåtar bra.
    Jag hade haft den bredare lådan närmast ugnen för stekpannor etc. Byt plats med de smalare lådorna

6. grasfield
    Medlem · 384 inlägg

grasfield

Medlem
    Såg att det fanns ju även att beställa hel långa heltäckande diskbänkar med både uttag för spishäll och uppvikt bak kant vilket är mycket intressant tack vare fönstret, kostar en del men kan nog bli riktigt bra.

7. grasfield
    Medlem · 384 inlägg

grasfield

Medlem
    Hejsan!
    Lyfter denna tråd igen då vi vridit och vänt på det här med kök och allt vad det heter och nu har planlösningen ändras radikalt och utbyggnaden har hamnat på en annan del av huset, ett fönster ska slås igen och vi har öppnat upp mellan kök och matsal, så inget bord står i köket.
    Nu i veckorna ska rörmokaren komma och lägga rör för bland annat diskbänken så då ska köksplaneringen vara klar till 100%. Och vi känner oss rätt så nöjd nu, med en massa ändringar sedan start.. men kan säkert ha stirrat oss blinda på något, så är det någon som tycker vi missat något så kommentera jätte gärna.

8. B

BirgitS

Medlem
    Vänd diskhon så att den rostfria ytan är åt vänster därför att man vill ha en hel obruten arbetsyta mellan hon och hällen, den ska inte delvis tas upp av disk eller förpackningar som står på tork och det ska inte heller finnas kanter som gör att man inte kan placera en skärbräda var som helst. Som det ser ut nu får ni egentligen bara 70 cm arbetsyta och det är mycket trångt.

Sen vet jag inte var diskmaskinen står någonstans men det är rätt jobbigt om man måste bära iväg varenda glas och tallrik för att komma till rätt skåp/låda i stället för att man kan stå still och bara flytta grejorna mellan diskmaskinen och skåpen/lådorna.

Har ni kollat på hur det blir om kyl och frys står där hällen är ritad nu, skåpet med ugnen flyttas åt vänster och hällen får vara 40 cm från ugnsskåpet?

9. grasfield
    Medlem · 384 inlägg

grasfield

Medlem
    Tack så hemskt mycket för svar! Det uppskattas :)

Det var en bra ide angående att vända diskbänken, så långt har vi inte tänkt. Ska testa det
    få se då argumenten för det var vettigt!

Diskmaskinen är till höger om disk/sopskåpet och är placerad där för att man ska kunna stå
    och plocka i den ifrån diskhon lätt, och sedan även stå och plocka upp ur den lätt då vi planerar att ha 70% av de vardagliga saker så som tallrikar, glas och koppar i de slutna överskåpen, står man då vid diskhon och plockar ur så känns de närma och bra till dom skåpen. Först satt vi diskmaskin där diskhon är nu, men då blir den utfällda luckan på diskmaskin i vägen då man ska plocka upp i dessa överskåpen.

Kul att du nämner bytet på kyl/frys och häll, vi ritade så först också men kände sedan att det inte passade oss på grund av 3 orsaker:
    1: Främst för att matsalen som vi öppnat upp till ligger i fil, och då inget bord finns i köket
    så är det betydligt trevligare för den/dem som lagar mat att slippa ha "ryggen mot" sällskapet.
    Man kommer även närmare själva matbordet om hällen är just där, vilket känns trevligare.
    2: Ljuset ifrån fönstret, är hällen placerad där den är nu så får vi även lite mer naturligt ljusinsläpp där man står och lagar mat.
    3: Hällen = stekoset hålls längre ifrån sovrum och badrum som är i hallen alldeles utanför ingången till köket. Och så hade vi i ett tidigare hus och det var som att man hade sängen i köket ibland :) Sen är även bara 2 meter ifrån hällens nuvarande placering en altandörr som lätt kan öppnas om man vill vädra lite.

Kanske inte så effektivt? Men så gick tänket i vart fall :)

10. Anna_H
    Husägare · Värmland · 10 547 inlägg

Anna_H

Husägare
    Nej, vänd inte på diskbänken! Då krymper ju arbetsytan!

Disken ställer man ju inne i hörnet med en diskhandduk eller liknande under, inte på diskbänken. Där är man istället och slabbar med blötare grejer, tex skär kött som dryper och sådant, så att vätskan från skärbrädan rinner ner i vasken.

11. K
    Medlem · 616 inlägg
    Hej!
    Jag tycker du har för lite sammanhängande arbetsyta.

Gör så här:
    Placera kyl frys och ugn/micro där du har vitrinskåpen och gör en enda lång arbetsyta med överskåp utmed väggen där du nu har kyl och frys. Eventuellt kan du även flytta hällen dit.

Det skulle bli tusen gånger bättre!

12. grasfield
    Medlem · 384 inlägg

grasfield

Medlem
    Tackar så hemskt mycket för svar!

Anna_H: Ja det har du iof också rätt i! Hmm.. får ta sig en funderare om vad som blir bäst. Det är ju kanon att få lite olika inputs, precis det vi ville :)

katten1234: Ja vi har testat det med, det vi lär göra då är att ha ett 40 skafferi istället för ett 60, och det funkar väll det också, men det som gjorde oss osäker med den placeringen har med den så kallade ”arbetstriangeln” och göra, dvs att det anses vara det mest optimalt att ha avståndet mellan Häll/ugn, diskhon och kylskåpet i en "triangel". Som vi nu ritat så "sitter det ihop" medans om man ställer det på andra väggen så blir det inte lika sammanhängande. Men det kanske inte kommer vara något som stör? Plus att vi kan ställa matkassar på den lilla bänkytan när man handlat, och således packa upp varor där och sedan fördela dom till höger och vänster (till kyl/frys och skafferi). Sen tänker vi att vi mest använder arbetsytan kring diskho och häll, men som sades din ide kanske är bättre, mycket bra med andra synvinklar i vart fall!

Någon som har erfarenhet av att ha ugn, ky/frys på motsatt sida av häll och diskho? Hur funkar det?

Såhär du tänker va?

13. J
    Renoverare · Skåne · 3 138 inlägg

Jarlsgård

Renoverare
    Jag hade tagit din senaste skiss och flyttat hällen till den väggen som inte har fönster. Ugnen i högskåp hade man kunnat ha i vänstra hörnet där. Diskhon hade jag flyttat så den blir centrerad mot fönstret och sedan haft diskmaskinen till höger om den. På så vis får ni lite mer arbetsyta mellan häll/vask, ni uppnår fortfarande triangeln samt att ni får in 60+40 skafferi om ni vill, mitt förslag hade dock varit att offra 40 skafferiet helt och få det lite luftigare.

Hoppas du förstår hur jag menar, annars får jag rita upp åt dig :)

14. B

BirgitS

Medlem
    Det är i och för sig riktigt bra men då ska golvavståndet mellan dem just inte vara mer än 120 cm så att man lätt kan flytta livsmedel mellan de två (tänk 60-tals parallellkök). När det är kring 2,5 meter som i ert fall blir det mycket gå och bära.

I höstas skrev du något om att ha en lång rostfri bänk. Har du ändrat dig om det?

15. grasfield
    Medlem · 384 inlägg

grasfield

Medlem
    Jarlsgård: Ja det kan ju kanske funka faktiskt! Vi har varit lite anti att flytta hällen
    på grund av det jag skrev i inlägg #54. Men testar och ritar upp ändå, om det va såhär du menade? Det kanse va såhär ni andra menade också på ett ungefär kanske?

BirgitS: Ja det va lite så vi tänkte först också, att avståndet kunde bli för långt?
    Man minskar ju dock avståndet lite om man gör som förslaget nedan, kanske kan funka.
    Ja vi var helt inne på en sådan diskbänk i höstas, och är väl lite en också.. om det inte vore
    så otroligt dyrt, de offerter vi fått har hamnat mellan 25-30 000:- och det känner vi inte att
    det är värt när hela huset totalrustas, men vi får se. En bekant hade köpt ikeas bak kants list i samma färg som bänkskivan
    och satt för fönstret, och det funkade bra. Så det är ett alternativ vi också funderar över.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.