Byggahus.se

Hjälp med köksplanering

1. E
    Medlem · Göteborg · 124 inlägg

Enannananna

Medlem
    Nu börjar det likna något! Det ser dock ut som om väggskåpen ligger för nära fönstret, kanske vill ni kunna ha en gardinstång? Tänk på att ni nog ska ha täcksidor på skåpsidorna också. Vad är det för mått och placering på fönstret?

Jag rekommenderar att ni väljer annan köksleverantör än Ikea eftersom det begränsar er att inte kunna ha 50-breda skåp. Det borde räcka med 5 cm passbitar på sidorna och då kan ni dessutom få 10 cm mer skåputrymme med fler bredder att välja på. Här är några alternativ.

- Ändra skåpen så ni får 50 cm till vänster om ugnen och 50/80 cm till höger, då blir det mer luft kring fönstret.
    - Ha ugnen i högskåpet vid kyl och frys, då kan hällen placeras i ett 80-skåp och så har man 40-skåp längst till vänster. Fläkten placeras ändå i ett 60-skåp centrerat över hällskåpet.
    - Välj inte glashyllor i väggskåpen ovanför diskmaskinen, vill ni skramla med vardagsporslinet på glashyllor varje dag?
    - Väggskåpen till höger om fönstret behöver inte linjera med bänkskåpen, det är viktigare att få samma avstånd till väggskåpen på båda sidor om fönstret.
    - Fundera på om ni inte ska ha ett 80-brett diskbänkskåp som rymmer två stora diskhoar. Väljer ni ett 60-brett diskbänkskåp så blir det antingen enkelho - passar inte alla - eller så blir den ena hon så liten att den varken rymmer ett durkslag eller ens en liten kastrull.
    - Jag tror det måste vara 10 cm icke brännbart material (typ tegel) mellan vedspisen och skåpen. Vet inte om det funkar med luft.
    - Eftersom ni inte kommer att vara i köket mer än när ni lagar mat tycker jag ni ska fundera på att ta bort vedspisen, ni kanske har fler eldstäder i huset för trivseleldning? Då kan ni platsbygga ett gammaldags skafferi i det hörnet som rymmer mycket förvaring. Googla på uttrycket så får ni bra inspiration.

2. grasfield
    Medlem · 384 inlägg

grasfield

Medlem
    Tackar återigen för bra svar! :)
    Väggen är ju som sades 3,80 lång och fönstret är 1 meter brett utan foder, dvs så är det 1,40 på vadera sida av fönstret att använda sig av. Sätter vi som vi nu ritat in; 2st 60 överskåp på varje sida av fönstret så har vi 10 cm till både fönster och vägg, eller det blir nog 10cm ifrån vägg och 8,7cm till fönster när väl täcksidorna är på. Vi har i vårat nuvarande kök överskåp som slutar 4 cm ifrån fönstret och det är inget vi tycker ser konstigt ut satt jag hoppas drygt 9cm ifrån fönstret skall räcka.

Mkt bra tips om att inte ha vitrin överallt, tänkte först att de är vanliga hyllplan i dem, men är de i glas så vill vi nog bara ha ett vitrin, annars blir det ju ett väldigt slammer! :rolleyes: då får det nog bli vitrin i det överskåp som är bredvid vedspisen.

Ja ev att vi överväger ett 80 diskbänks skåp, men vi har idag bara 1 ho och tycker det funkar bra och har inte reflekterat så mycket över att ha just två hoar, men det tål att tänkas på :)

Vedspisen vill vi jättegärna ha kvar då vi tycker den tillför charm till köket :) satt det får nog bli som någon sa att mura upp och puttsa iordning något mellan vedspis och skåp, kan nog tom bli snyggt! :)

Tackar för tips/ideer!

3. I
    Medlem · Malmö · 81 inlägg

IcePrincezzz

Medlem
    Precis vad jag också skulle säga. Tror ni planerat in lite för många vitrinskåp för att ni ska bli nöjda i slutändan.

Jag hade även satt stor låda under diskhon där ni kan ha sopor och källsortering. Så mycket enklare än skåp! Och så blir det snyggt med bara lådor på hela 'nederdelen'.

Du skulle också kunna fundera på att sätta diskhon framför fönstret. Trevligt att kunna se ut :) Våra vänner har det precis som ni (med bänk som är högre över fönstret) och de delar kryddor i krukor där.

4. J
    Medlem · Västra Götaland · 308 inlägg

Joh_81

Medlem
    Sätt inte diskhon vid fönstret med den här planlösningen, då tar ni bort hela den arbetsyta som är viktigast. Dessutom är det ännu trevligare att se ut när man står vid arbetsbänken. Plus att ni får in naturligt dagsljus över bänken där det behövs som bäst.
    Det verkar vara ytterligare en sak (förutom köksö) som folk låser sig vid - att placera vasken framför fönstret. Jag hade gärna haft det också, men ännu hellre vid arbetsbänken. Jag tillbringar i alla fall mkt mer tid där än vid diskhon.

5. Anna_H
    Husägare · Värmland · 10 547 inlägg

Anna_H

Husägare
    Hoppa över vitrinskåpen över köksbänkarna och sätt ett löst antikt (eller i gammal stil) vitrinskåp bredvid öppna spisen istället, efter att väggen blivit iordninggjord.

6. I
    Medlem · Malmö · 81 inlägg

IcePrincezzz

Medlem
    Jag är övertalad :) Arbetsbänk vid fönstret låter bättre än diskho!

• Laddar…
  7. Ögonfröjd
    Medlem · Västragötaland · 293 inlägg

Ögonfröjd

Medlem
  8. Ögonfröjd
    Medlem · Västragötaland · 293 inlägg

Ögonfröjd

Medlem
  9. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 730 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Diskho + fönster = prickigt fönster

10. KnockOnWood
    Husägare · Södra Halland · 27 280 inlägg

KnockOnWood

Husägare
    Det finns nog inte mycket som är lättare att hålla rent än än glasyta.

Stänker det mycket när du diskar :cool:

11. B
    Medlem · Stockholms län · 17 797 inlägg

BirgitS

Medlem
    Tycker att man oftast behöver torka av kaklet efter att ha skalat potatis.

12. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 730 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Glasruta är lätt att göra rent, men blir ju lätt småränder efter trasan. Därför tycker jag det är sjysst om det inte syns lika tydligt. Barndomshemmet byggdes med fönster framför diskhon, det fönstret var alltid prickigt. Diskhon är numera flyttad till hörnet..

13. grasfield
    Medlem · 384 inlägg

grasfield

Medlem
    Ögonfröjd: tack så mycket för det! 👍😊 såg ju också mycket bra ut! Nu finns det att fundera på! Tack!

14. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis · Dalarna · 3 175 inlägg

Chrissofsweden

Renoveringsnovis
    Jag skulle nog satt högskåpen i följande ordning:

Frys Ugn Kyl

Ibland är det skönt med lite svängrum vid ugnen. Sen är det rätt fint att slippa ångan vid väggen.

15. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 4 285 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Jag hade hållit mig till ett eller max två vitrinskåp med glashyllor i. Sätt gärna belysning i de skåpen, dimmad.

Sen hade jag satt små skåp ända upp till tak, överallt. Gärna push-open på de luckorna, utan handtag så sticker de inte i ögonen så mycket. Man kan även köra helt släta luckor där.

Stora hoar i disken är kanon. Likaså stor utdragslåda under vasken för all sopsortering som ska hållas isär. Särskilt med många barn måste förutsättningarna för sortering finnas om det ska funka.

Håller med om att vedspisen är en stor tillgång - behåll den och skapa en plats för veden

Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.