Byggahus.se

Hjälp med köksplanering

1. grasfield
    Medlem Nivå 7
    Hejsan!

Vi sitter och planerar kök i ett hus ifrån 1890 som idag ä totalt utrivet satt el, vvs och vatten är inte dragit en satt det är ju nu man ha chans att planera :)

Vi har rätt stort behov av förvaring och behöver fullstora kyl/frys då vi har 3 barn.

Vi har inte jätte stor lust att byta ut det enda fönstret till ett mindre, dels pga ljusinsläppet och sedan för att inte förändra utseendet på huset utvändigt satt vi har lite problem hur vi skall få till det med mycket förvaring på liten yta. Rummet är 3,80x3,80 och har 3 ingångar, ett fönster och en gammal vedspis att ta hänsyn till, vi planerar inget matbord där inne utan har istället en större matsal i rummet bredvid.

Funderar nu på en köksö med fri yta på ca 95 cm till övriga bänkar, hur tror ni det blir? den blir isf 2m lång och bara 60cm bred, klädd med pärlspont på baksidan.

Kom gärna med synpunkter och/eller ideer :)

Såhär funderar vi på (den mobila köksön i hörnet symboliserar vedspisen :D )

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 19
    Jag hade flyttat spisen och diskhon bort från köksön till bänken

• Laddar…
  3. grasfield
    Medlem Nivå 7
    Tack för svar! Ja så tänkte vi först också men då försvinner en hel del förvaring, och något köksbord får endå inte plats där inne :)

4. E
    Medlem · Nivå 5
    Köket kommer att kännas trångt med denna lösning. Ni har ingen arbetsyta mellan ho och häll (viktigaste ytan i köket), diskmaskinen långt från diskhon, en farlig lösning med hällen nära kanten, ingen bra arbetstriangel och allmänt rörig känsla med alla olika höjder. Dessutom kommer ni att slå huvudet i fläkten om ni inte väljer den sämre varianten som bara är ett rör.

Om fönstret öppnas utåt föreslår jag att ni ändå väljer att ha en lång bänkyta hela vägen framför fönstret, spishäll till vänster och diskho till höger om fönstret. Kyl o frys på andra väggen, avvakta med köksö tills ni ser om den får plats. Då får ni ett väl fungerande kök.

5. B
    Medlem · Nivå 21
    95 cm mellan två rader skåp är alldeles för lite om man ska vara två personer som ska röra sig för det innebär att när någon drar ut en låda, öppnar ugnsluckan etc. kan ingen annan passera. Man bör inte ha mindre än 120 cm.

I ett kök satte vi en bänkskiva som gick att ta bort (vika upp) framför det inåtgående fönstret, fungerar ju inte för diskho eller spishäll men för vanlig arbetsyta går det bra. Det var ju i stort sett bara när man skulle tvätta fönstret som den behövdes tas bort.

Går det att flytta dörren till matsalen till andra änden av väggen (där diskmaskinen är inritat) så att det blir en längre obruten vägg?
    Går det att få bort något från köket, t ex ställa frysen på andra sidan av dörren till groventrén eller ha porslin och glas i matsalen?
    Fundera på hur det blir om du ställer spisen där kylen är inritad och diskhon där lådorna bredvid skafferiet är inritade med arbetsbänk mellan dem samt placerar kyl, frys och skafferi på väggen mot matsalen. Ta en inbyggnadsfläkt så får du mer förvaring i överskåp.

6. J
    Medlem · Nivå 7
    Ska jag vara ärlig så var det inte många rätt där. Som någon skrev innan, låt fönstret vara och var inte rädd för att ha en bänk framför, det blir så i gamla hus.

Man ska inte krångla till det:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Kök 2016-11-13.JPG

Passa även på att flytta eventuella innerdörrar/öppningar innan ni börjar med köket om ni behöver mer plats för skåp.
    Ni ska kanske passa på att bredda öppningen mellan kök/matsal, om ni vill att de ska hänga ihop mer?

Redigerat 13 nov 2016 09:36
  7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Bra förslag, Joh_81!

Fast jag skulle vilja ha en heltäckande diskbänk som går ända ut till väggen, och byta plats på vask och disklåda.

PS
    Många verkar helt förblindade av köksö-tanken:
    Har man bara en köksö så är man på banan, hur galet köket än är i övrigt.

8. J
    Medlem · Nivå 7
    ..definitivt heltäckande rostfri diskbänk ja, men det fanns inte i Ikeas ritprogram. :)
    70 cm bänkdjup är också bra, då löser man även problemet med att få plats med elementet som förmodligen finns under fönstret.

9. grasfield
    Medlem Nivå 7
    Tack så mycket för era svar! Mycket bra och nyttig feedback!
    Har ändrat om lite nu och bla satt diskmaskin bredvid diskbänken, undrar om det dock kommer se konstigt ut med spisfläkten bredvid fönstret med denna placering? Det tror jag dock inte annars kan man ju flytta spisen lite.
    Och heltäckande diskbänk låter vettigt, men gick som sades inte att rita in satt ni får ha lite fantasi :)

Detta känns betydligt bättre en min första ritning iaf :D
    Undrar även om man törs ha skåp bredvid vedspisen om man vill elda i den? Jag ritade dit ett 40 och ett 60 brett skåp där (37 djupa). Men vedspisen är liksom "inskjuten" i väggen och sticker bara ut 30cm (35 med handtaget) satt den hamnar ju inte riktigt i linje med övriga skåp då. Jag bifogar bild på hur den sitter i förhållande till övriga rummet. Eller så sätter man 2st 40cm breda skåp där istället och lämnar en liten "glugg" mellan skåpen och vedspisen på 10-15 cm. Väggen mellan dörröppning och vedspis är 1 meter.

Vad tror ni om det här?

KnockOnWood: Vi är absolut inte förblindade på "köksö-tanken",det kändes bara som att det var enda lösningen, dock vart det med lite tips mkt bättre nu :)

10. B
    Medlem · Nivå 21
    Ingen förväntar sig att allt ska vara perfekt linjerat kring en gammal vedspis så det är nog mest en fråga om vad ni tycker om att skåpen går längre ut än vedspisen.

För mig känns det som lite förvaring och skulle sätta upp mer överskåp.

11. I
    Medlem Nivå 5
    För mig blir sitthörnan konstig och tjänar inte direkt någonting till men förstår att ni inte vill kapa något av fönstret... Jag hade satsat på att ha ett högt skåp bredvid istället (där lådorna är på din ritning). Sedan hade jag satt diskho och spishäll vid väggen istället för på köksön. Vill ni absolut ha en köksö hade jag valt en smalare variant (40 cm kanske?) som bara agerar förvaringsplats i form av skåp samt bänkplats.

Något jag även tänker på är att ni ska försöka utnyttja takhöjden. Ser ut som om ni satt skåp över kyligt frys vilket resulterar i att dessa är högre än andra skåp i rummet. Jag hade sett till att använda hela höjden upp till taket med skåp.

En helt annan idé att att byta runt väggarna dvs. Kyl och frys etc på motsatta väggen där ni satt bänk och skåp. Diskho framför fönstret.

12. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 19
    Fläkt inbyggt i överskåp är väl nästan en självklarhet?

Sen ett annat tråkigt tips är att se över beståndet av prylar som ska förvaras. Finns ju en del saker som kan användas till flera syften och man kan på så sätt optimera ner antalet olika prylar som ska förvaras.

Bredvid vedspisen kanske du kan sätta ett grunt skåp för glasförvaring eller skafferi?
    Var sätter du mikrovågsugn eller blir det ugn med inbyggd mikrovågsugn? Har sett någonstans spisfläkt med inbyggd mikrovågsugn.

• Laddar…
  13. J
    Medlem · Nivå 7
    Vid spisen kan nu mura upp och putsa en liten vägg mot öppna spisen som skiljer denna från skåpet bredvid. Vill ni få det jäms med järnspisen kan ni kapa ner köksskåpen på djupet, fast då fungerar det kanske inte med lådorna längre. Men luckor går ju. Eller ställ dit nån enklare öppen hylla/sideboard istället. :)

14. grasfield
    Medlem Nivå 7
    Perfekt! Bra tips! :)
    Nu har jag fått med lite fler skåp för förvaring, satt dit ett fläktskåp och bytt till 2 st 40cm med tillhörande vitrin bredvid vedspisen. Micron hoppas vi få plats med på bänkytan bredvid vedspisen, våran micro är 35,30 djup och bänkskivan där blir isf 40 bred satt där bör den få plats :)

Joh_81: Tror du man "lär" göra så för att det blir för varmt annars? Det skulle bli ca 12-15 cm ifrån skåpen hamnar, sen vet jag inte vart det "värsta värmen" blir runt vedspisen då den som sades är inbyggd i väggen mer en 60%.och kommer bara myseldas i.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    kök10.jpg

15. B
    Medlem · Nivå 21
    Det ser mycket bra ut nu!

Fundera på om ni vill ha så mycket glasdörrar på överskåpen, en del glas och annat är ju vackert att visa upp men travar med tallrikar eller litermått är ju inte lika dekorativt.