Byggahus.se
Hej,

Jag har ett relativt nybyggt hus (2007) i Göteborg, tvåplans på 125m2. Golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen.

Jag har det inte orimligt varmt hemma, vi har fjärrvärme och jag tycker att räkningen är rätt dyr med tanke på att det är ett modernt hus.

Senaste räkningen för två månader (januari och februari) var på 3.64 MWh, är det en rimlig förbrukning med tanke på det jag skrivit ovan eller ska jag försöka leta efter om det finns några energitjuvar i systemet?
 
Skriv ner vad du har för årsförbrukning istället och för vilket år det var.
 
1800 kWh per månad är ju lite mycket men det beror på hur varmt du har. Varje extra grad över 20 grader som alla hus är beräknade för drar mycket extra. Sedan beror det på om ni har fönster på glänt, använder mycket varmvatten och så vidare. Förbrukningen låter lite hög för ett såpass nytt hus men inte orimlig. Sedan måste du tänka på att (vet inte om det gällde 2007) nya hus får dra dubbelt så mycket (110kWh/kvm/år?) om de använder fjärrvärme jämfört med el, fossilt etc. Så just fjärrvärmeuppvärmda hus behöver inte vara sådär jätteisolerade. Ditt hus skulle alltså få dra 110*125 = 13750 kWh per år. Detta är drygt 1000 kWh per månad i snitt och jan-feb brukar dra dubbelt snittet ungefär lite grovt. Det är nog så att hustillverkaren tagit inteckning i just de här lättare reglerna för fjärrvärme. Jag kan snacka i nattmössan för just din årsmodell med vad jag vet är det dessa regler som gäller nu. Se det glada i att du sponsrar kommunen :wow:.
 
Anders_Nilsson skrev:
1800 kWh per månad är ju lite mycket men det beror på hur varmt du har. Varje extra grad över 20 grader som alla hus är beräknade för drar mycket extra. Sedan beror det på om ni har fönster på glänt, använder mycket varmvatten och så vidare. Förbrukningen låter lite hög för ett såpass nytt hus men inte orimlig. Sedan måste du tänka på att (vet inte om det gällde 2007) nya hus får dra dubbelt så mycket (110kWh/kvm/år?) om de använder fjärrvärme jämfört med el, fossilt etc. Så just fjärrvärmeuppvärmda hus behöver inte vara sådär jätteisolerade. Ditt hus skulle alltså få dra 110*125 = 13750 kWh per år. Detta är drygt 1000 kWh per månad i snitt och jan-feb brukar dra dubbelt snittet ungefär lite grovt. Det är nog så att hustillverkaren tagit inteckning i just de här lättare reglerna för fjärrvärme. Jag kan snacka i nattmössan för just din årsmodell med vad jag vet är det dessa regler som gäller nu. Se det glada i att du sponsrar kommunen :wow:.
Lättare regler för fjärrvärme?
 
Fjärrvärme Linköping
enplan 110m2 + källare bygg 1971
3 vuxn + 2 barn
inkl varmvatten (både TM + DM är dock koppl på VV)

jan 3.0 MW
feb 2.7 MW

Jag tycker inte dina siffror verkar inte helt orimliga
 
  • Gilla
Cam Kir
  • Laddar…
Här kommer lite matnyttiga länkar:

http://www.byggvarlden.se/nya-hus-klarar-inte-energikraven-76083/nyhet.html
http://www.nystromscement.se/uplds/files/komplett_energi.pdf (ser nu att 110kWh gäller från 2009)
http://www.byggahus.se/forum/isolering/50489-nya-tuffare-energikrav.html

Kan inte lova att detta gäller just TS hus men för några år sedan var det just som så att elvärmda (inkl värmepumpslösningar) hade hårdare krav. Kommunerna drar nämligen in stora pengar på fjärrvärme.
 
Anders_Nilsson skrev:
Här kommer lite matnyttiga länkar:

[länk]
[länk] (ser nu att 110kWh gäller från 2009)
[länk]

Kan inte lova att detta gäller just TS hus men för några år sedan var det just som så att elvärmda (inkl värmepumpslösningar) hade hårdare krav. Kommunerna drar nämligen in stora pengar på fjärrvärme.
Det kan tyckas som att byggnader med värmepumplösning har hårdare krav men i själva verket kan en sådan byggnad ha högre värmebehov än en fjärrvärmeuppvärmd byggnad.
 
Tackar för alla snabba svar. Enligt räkningen är den beräknade förbrukninen 13MWh per år.

Vi är 1 vuxen + två barn.
 
tursut skrev:
Tackar för alla snabba svar. Enligt räkningen är den beräknade förbrukninen 13MWh per år.

Vi är 1 vuxen + två barn.
Om vi utgår från att det också blir utfallet är det strax under BBRs krav.
 
HansR skrev:
Det kan tyckas som att byggnader med värmepumplösning har hårdare krav men i själva verket kan en sådan byggnad ha högre värmebehov än en fjärrvärmeuppvärmd byggnad.
Akta dig för att börja den där diskussionen om behov kontra köpt energi😨 har själv försökt föra den men blir man aldrig annars idiotförklarad så blir man det då😂
 
lat skrev:
Akta dig för att börja den där diskussionen om behov kontra köpt energi😨 har själv försökt föra den men blir man aldrig annars idiotförklarad så blir man det då😂
Jag är inte orolig att bli idiotförklarad. Det är enkel fakta att ett hus med värmepumpslösning ofta har högre värmebehov än en lösning med fjärrvärme.
Det betyder inte att jag är negativt inställd till värmepumpar.
 
Så ni menar då att två exakt likadana hus, skulle ha olika värmebehov beroende på uppvärmningssätt? Nu tror jag ni får förklara närmare.

Och som svar till TS, skulle jag säga att siffrorna verkar vara helt rimliga.
 
lordi skrev:
Så ni menar då att två exakt likadana hus, skulle ha olika värmebehov beroende på uppvärmningssätt? Nu tror jag ni får förklara närmare.

Och som svar till TS, skulle jag säga att siffrorna verkar vara helt rimliga.
Två exakt likadana byggnader på samma plats med identiska förutsättningar har lika stort värmebehov men inte lika stort behov av köpt energi vilket BBR baseras på. Byggnaden med värmepumplösning skulle ha lägre behov av köpt energi än byggnaden med fjärrvärme. Det beror på att värmepumpen hämtar huvuddelen av värmen från omgivningen.
I praktiken innebär det att byggnaden med värmepump behöver isoleras mindre än byggnaden med fjärrvärme.
 
HansR skrev:
Två exakt likadana byggnader på samma plats med identiska förutsättningar har lika stort värmebehov men inte lika stort behov av köpt energi vilket BBR baseras på. Byggnaden med värmepumplösning skulle ha lägre behov av köpt energi än byggnaden med fjärrvärme. Det beror på att värmepumpen hämtar huvuddelen av värmen från omgivningen.
I praktiken innebär det att byggnaden med värmepump behöver isoleras mindre än byggnaden med fjärrvärme.
Helt korrekt, värmebehovet är alltså densamma i båda fallen. Den köpta energin är olika.

Däremot kommer ett sämre isolerat hus leda till ett sämre COP i huset med värmepump, och andelen köpt energi kommer att öka i förhållande till värmepumpens "gratisenergi"
Men helt klart kommer det ändå att skilja mellan köpt och avgiven effekt så länge det inte är så illa så att COP blir 1, så jag förstår vart du vill komma.
 
Som jämförelse, mitt hus med luft/vatten vp drog totalt 1300 kwh el i Februari, av detta gick 700 till hushållsel och spetsvarmvatten. Kvarstår 600 kwh till uppvärmning av 140 m2 60talshus(tilläggsisolerat) till 21,5 c..... Räknar man med cop på pumpen på 3,0 i bästa fall så drog huset 1800 kwh i energi för att hållas varmt. Plats Skåne.

Så dina 16-1700 kwh/månad låter helt normalt. Kanske hade väntat mig lite lägre då det är nybyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.