26 786 läst ·
9 svar
27k läst
9 svar
Clasohlsons kakelskärare?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Någon som testat denna? Clas Ohlson - Kakelskärare. Kakelverktyg handla beställ postorder
Verkar vara samma som julas Jula Postorder Kakelkap 400 mm Men clasohlosns klarar större plattor och har ett anhåll som kan vinklas.
Julas ordinare pris verkar vara ett riktigt rövarpris...
Verkar vara samma som julas Jula Postorder Kakelkap 400 mm Men clasohlosns klarar större plattor och har ett anhåll som kan vinklas.
Julas ordinare pris verkar vara ett riktigt rövarpris...
Det går närmast lika fort att såga dem i en elektrisk kakelkap typ Clas Ohlson - Kakelkap elektrisk Kakelverktyg handla beställ postorder
Finns på byggvaruhusen från 400 kr..
På köpet så får du fler funktioner..
Finns på byggvaruhusen från 400 kr..
På köpet så får du fler funktioner..
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
jag hade nog tänkt skaffa en sådan oxå... men det är det att jag vill att de ska klara lite större plattor, om jag får tag i sådana (tänkte ha klinkers överallt i huset)
och vill ju inte ha för små plattor i vardagsrummet. Den från clasohlson sk aju klara 500mm (kapar man på díagonalen kan ju plattorna inte vara så stora ens)
och vill ju inte ha för små plattor i vardagsrummet. Den från clasohlson sk aju klara 500mm (kapar man på díagonalen kan ju plattorna inte vara så stora ens)
Tar du bort anhållet kan de ju vara hur stora som helst..Snailman skrev:jag hade nog tänkt skaffa en sådan oxå... men det är det att jag vill att de ska klara lite större plattor, om jag får tag i sådana (tänkte ha klinkers överallt i huset)
och vill ju inte ha för små plattor i vardagsrummet. Den från clasohlson sk aju klara 500mm (kapar man på díagonalen kan ju plattorna inte vara så stora ens)
Jag kan inte förstå att jag ens har hållit på och knäckt plattor med en gammal manuell skärare när det finns sådana här vattenkylda med diamantklinga.
Jag använde t.o.m. våran i somras när vi kapade taktegel vid våra regndalar.
Och den klarade det med, till min förvåning..
Men generellt, att knäcka tar ju en sekund, låter inget, stänker inte och skickar inte keramikflisor i ögonen.. Fast har man en kass kakelskärare så är det ju jobbigt förstås.GoForIt skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag vill ju gärna testa lite med en kakelskärare först innan jag börjar såga...
Jag har sett en film med ett proffs och där funkar det perfekt med kakelskärare, men han använder ju en proffsmaskin för 1500 eller så, jag tror inte riktigt på de som kostar 100kr, därför tänkte jag att clasohlssons kunde vara ett mellanläge som räcker för mina behov, om den inte är kass alltså, vilket jag försöker att ta reda på här.
Jag har sett en film med ett proffs och där funkar det perfekt med kakelskärare, men han använder ju en proffsmaskin för 1500 eller så, jag tror inte riktigt på de som kostar 100kr, därför tänkte jag att clasohlssons kunde vara ett mellanläge som räcker för mina behov, om den inte är kass alltså, vilket jag försöker att ta reda på här.
Kan bara instämma ( även med min amatörnivå ); det var närmast en fröjd att knäcka klinkerplattor; inget smuts, oljud eller annat. Högst en platta på 10-15 blevjon_h skrev:
något skadad, resten sprack precis längs ritsningen. Själva kapen/knäckaren kostade blygsamma 200:- på Hjem & Bygg ( "Mitsutomo" ) och var ytterst lättarbetad.
Själv tycker jag båda är nödvändiga. Kakelskäraren använde jag nog flitigast och då kapar man ju till plattan "on the fly" medans man kaklar. När det var dags för att kapa bort 1cm eller mindre på en platta så fick det bli sågen. Sågen användes också för att kapa i 45' för kantplattorna i utvändiga hörn (använde inte kakellist) för då funkar ju inte en kakelskärare.
/Gojan
Edit: Kom på att vi pratade golv och då finns ju knappast kanthörn, men ändå
/Gojan
Edit: Kom på att vi pratade golv och då finns ju knappast kanthörn, men ändå
Ja, visst behövs båda. Fast framför allt tycker jag sågen behövs när man ska ta ur hak ur en platta, eller när man har en håltagning som tangerar kanten på plattan så man kan såga ett gäng snitt in från kanten. Även doshål mitt i en platta av hårdare material, då kan man såga ett litet fyrkantigt hål underifrån och sen ta resten med papegojtången. Och så jollykapning förstås, även om det är ganska sällsynt att kunderna inte vill ha list.
Ska man ta bort bara lite på kanten av en platta, typ 3-5 millimeter så tycker jag nog ändå att det går smidigast att ritsa en brottanvisning med kapen och sen nypa av bit för bit med tången. Men det är såklart en smaksak.
Ska man ta bort bara lite på kanten av en platta, typ 3-5 millimeter så tycker jag nog ändå att det går smidigast att ritsa en brottanvisning med kapen och sen nypa av bit för bit med tången. Men det är såklart en smaksak.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden