5 116 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Räcker 13 mm flytspackel på spånskiva?
Funderar lite....
Ska snart få vårat nya hus, tänkte lägga klinkers hela hallen o köket, ca 36 m2 blir det.
Var inne på golvvärme men det blir jobbigt, dyrt och dålig ekonomi av det.(Tyvärr kan man inte få huset med vattenburen golvvärme)
Men innanför dörren i hallen hade det varit gött med lite värme under fötterna, det finns ju tunna folievärmare, men de är tydligen inte att lita på...
Men jag tänkte göra såhär:
13 mm gipsskipvor på hela golvet förutom 3-4 m2 innanför ytterdörren, där det blir "hål", där man inte lagt gipps, limmar man fast värmeslinga och sedan fyller man upp "hålet" med flytspackel så det blir kant i kant med gipset. Sedan är det på med primer, fix o plattor....
Tror ni det räcker med 13mm flytspackel? (gipset är ju 13 mm)
Har CC600 balkar men de ska tydligen vara förstärkta, typ "kerto-balkar" vad det nu är....
Förresten, man ska inte prima _under_ flytspacklet va? Bara över..? Kanske inte behöv det heller mer än på gipset?
Ska snart få vårat nya hus, tänkte lägga klinkers hela hallen o köket, ca 36 m2 blir det.
Var inne på golvvärme men det blir jobbigt, dyrt och dålig ekonomi av det.(Tyvärr kan man inte få huset med vattenburen golvvärme)
Men innanför dörren i hallen hade det varit gött med lite värme under fötterna, det finns ju tunna folievärmare, men de är tydligen inte att lita på...
Men jag tänkte göra såhär:
13 mm gipsskipvor på hela golvet förutom 3-4 m2 innanför ytterdörren, där det blir "hål", där man inte lagt gipps, limmar man fast värmeslinga och sedan fyller man upp "hålet" med flytspackel så det blir kant i kant med gipset. Sedan är det på med primer, fix o plattor....
Tror ni det räcker med 13mm flytspackel? (gipset är ju 13 mm)
Har CC600 balkar men de ska tydligen vara förstärkta, typ "kerto-balkar" vad det nu är....
Förresten, man ska inte prima _under_ flytspacklet va? Bara över..? Kanske inte behöv det heller mer än på gipset?
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Några funderingar:
Vad är det för golv idag, dvs vad skall du fästa gipset på?
Vad gäller golvets stabilitet, så finns det (så vitt jag vet) bara regler för våtrum, men det verakr ju rimligt att följa dessa även i torra utrymmen, efterssom stabilitetskraven handlar om att undvika sprickbildning.
Om vi antar att du kan lägga gips (och spackel) direkt mot spånplattor, så bör du limma gipsskivorna (alternativt MYCKET tät skruvning också om inte rummet är mer än 4m i någon riktning). I så fall så duger det med cc60 mellan bjälkarna. Du skall Prima under spackel. Det lim som skall användas är ett speciallim avsett för just fästning av gipsskivor (svindyrt). Du bör använda golvgipsskivor (hårdare), dessa är oftast lite tunnare än 13mm. Kombinationen av spånskivor och limmad gips motsvarar samma styvhet som bara spånskiva och cc40 som det igentlöigen skall vara.
Man kan styva upp ett golv även med bara flytspackel, men har för mig att det skall vara minst 15mm, om det sedna dessutom ligger värmeslingor i som troligen försvagar spacklet så skall det troligen vara lite tjockare, det där bör du höra med en tillverkare om (själv har jag med god framgång lyckats ställa frågor och få svar från MAXIT).
Om vi nu antar att dte ex. ligger en plastmatta på spånskivan idag, så är det kanske vanskligt att tro att man skulle kunna få tillräcklig jämnhet efter borttagning av den för att lyckas bra med limning av gipsskivan?
Ytterligare en detalj är att spånskivan skall vara limmad och skruvad mot reglarna, det blir inte lika stabilt om den bara ör skruvad.
Efterssom det nu inte är ett våtrum så kanske man kan fuska på någon detalj, utan allt för dramatiska effekter, men hur mycket man vågar hoppa över i regelverket vet jag inte.
Vad är det för golv idag, dvs vad skall du fästa gipset på?
Vad gäller golvets stabilitet, så finns det (så vitt jag vet) bara regler för våtrum, men det verakr ju rimligt att följa dessa även i torra utrymmen, efterssom stabilitetskraven handlar om att undvika sprickbildning.
Om vi antar att du kan lägga gips (och spackel) direkt mot spånplattor, så bör du limma gipsskivorna (alternativt MYCKET tät skruvning också om inte rummet är mer än 4m i någon riktning). I så fall så duger det med cc60 mellan bjälkarna. Du skall Prima under spackel. Det lim som skall användas är ett speciallim avsett för just fästning av gipsskivor (svindyrt). Du bör använda golvgipsskivor (hårdare), dessa är oftast lite tunnare än 13mm. Kombinationen av spånskivor och limmad gips motsvarar samma styvhet som bara spånskiva och cc40 som det igentlöigen skall vara.
Man kan styva upp ett golv även med bara flytspackel, men har för mig att det skall vara minst 15mm, om det sedna dessutom ligger värmeslingor i som troligen försvagar spacklet så skall det troligen vara lite tjockare, det där bör du höra med en tillverkare om (själv har jag med god framgång lyckats ställa frågor och få svar från MAXIT).
Om vi nu antar att dte ex. ligger en plastmatta på spånskivan idag, så är det kanske vanskligt att tro att man skulle kunna få tillräcklig jämnhet efter borttagning av den för att lyckas bra med limning av gipsskivan?
Ytterligare en detalj är att spånskivan skall vara limmad och skruvad mot reglarna, det blir inte lika stabilt om den bara ör skruvad.
Efterssom det nu inte är ett våtrum så kanske man kan fuska på någon detalj, utan allt för dramatiska effekter, men hur mycket man vågar hoppa över i regelverket vet jag inte.
Just idag finns inget golv alls, det kommer vecka 39 med lite tur!hempularen skrev:Några funderingar:
Vad är det för golv idag, dvs vad skall du fästa gipset på?
Vad gäller golvets stabilitet, så finns det (så vitt jag vet) bara regler för våtrum, men det verakr ju rimligt att följa dessa även i torra utrymmen, efterssom stabilitetskraven handlar om att undvika sprickbildning.
Om vi antar att du kan lägga gips (och spackel) direkt mot spånplattor, så bör du limma gipsskivorna (alternativt MYCKET tät skruvning också om inte rummet är mer än 4m i någon riktning). I så fall så duger det med cc60 mellan bjälkarna. Du skall Prima under spackel. Det lim som skall användas är ett speciallim avsett för just fästning av gipsskivor (svindyrt). Du bör använda golvgipsskivor (hårdare), dessa är oftast lite tunnare än 13mm. Kombinationen av spånskivor och limmad gips motsvarar samma styvhet som bara spånskiva och cc40 som det igentlöigen skall vara.
Man kan styva upp ett golv även med bara flytspackel, men har för mig att det skall vara minst 15mm, om det sedna dessutom ligger värmeslingor i som troligen försvagar spacklet så skall det troligen vara lite tjockare, det där bör du höra med en tillverkare om (själv har jag med god framgång lyckats ställa frågor och få svar från MAXIT).
Om vi nu antar att dte ex. ligger en plastmatta på spånskivan idag, så är det kanske vanskligt att tro att man skulle kunna få tillräcklig jämnhet efter borttagning av den för att lyckas bra med limning av gipsskivan?
Ytterligare en detalj är att spånskivan skall vara limmad och skruvad mot reglarna, det blir inte lika stabilt om den bara ör skruvad.
Efterssom det nu inte är ett våtrum så kanske man kan fuska på någon detalj, utan allt för dramatiska effekter, men hur mycket man vågar hoppa över i regelverket vet jag inte.
Golvet kommer att vara ren 22 mm spånskiva och reglarna kerto balkar med avstånd CC600....
Jag kommer att limma spånskivan _och_ skruva den, så det tror jag håller som den ska...
Du skrev "Du skall Prima under spackel", om jag har golvgipps, ska jag spackla då? med vadför sorts spackel?
Jag trodde man hade golv->lim->gips med skruv->primer->fix->klinker.. eller?
Klicka här för att svara
