Jag som många andra är i researchfasen inför husbygge. Mitt senaste utbildningsområde är golvkonstruktion. Det lutar åt att grunden blir platta med vattenburen värme. Frågan är, hur byggs golvet upp på detta? Jag har använt alla möjliga sökord på Google men allt som dyker upp handlar om fuktproblem i 70-talsvillor och tarketts klicksystem. Skulle någon eller några villiga själar kunna förklara för mig?

Låt säga att vi har en färdig grund. Platta på mark med vattenburen golvvärme och tillräcklig isolering under plattan. Vad sker härnäst? Någon form av duk? Aluminiumskivor för golvvärme? Fuktspärr? Reglar/balkar? Någon isolering?
Helt enkelt, hur ser konstruktionen ovan plattan ut?

Golvet blir antagligen något laminat/klick, alternativt massivträ. Kakel i våtutrymmen. Frågan gäller enbart nedervåningen, dvs konstruktionen mellan betongen och mina strumpor.

Tack på förhand!

Nix, det är inget krångel, bara på med ytskiktet/golvbrädorna ovanpå plattan.
Plåtar behövs inte, för betongplattan i sig fungerar som en stor värmefördelare.

Och däri ligger kanske nackdelen med golvvärme ingjuten i 10 cm betong.
Det blir väldigt trögjusterat, så att skruva upp eller ned värmen snabbt efter hur vädret ändrar sig går knappast.

Jag har byggt med platta på mark fast utan golvvärme, och kan inte säga att jag saknar det.
Tyckte bara att det var onödigt med en sådan stor installation.
Och hittills har jag haft rätt :)

Hej igen! Tack för responsen. Så det ska inte vara några fuktspärrar eller liknande? Inget lager alls mellan golv och betong?

Mmh, läste lite om det med trögheten. För vår del gör en snabb eller långsam temperaturändring ingen stor skillnad. Kanske snarare tvärtom då vi önskar en jämn temperatur? och känner man sig frusen efter att ha varit ute i kylan har vi två eldstäder + vedspis att mysa framför. Däremot, är det mycket värmeenergi som försvinner då värmen leds i plattan eller blir den totala uteffekten densamma? Hur ställer sig golvvärme gentemot vanliga radiatorer i rent uppvärmningssyfte och inte bara "gött för fötterna"-syfte? Element ger ju såklart bättre effekt per dess storlek men golvvärmen har väldigt mycket större yta. Det vore skönt att kunna gjuta in värmeledningen direkt i grunden för att sen slippa dra rör och placera ut element i hela nybygget. Men är det bara en fantasi eller funkar det som ensam uppvärmningskälla? (Förutom eldstäder för tillfällig boost såklart)

Hur energisnålt är vattenburen golvvärme kopplat till t ex bergvärme, gentemot om samma källa var kopplad till radiatorer runtom huset?

Golvvärme kräver mindre energi än element då man blir "lurad" att det är varmare än vad det faktiskt är vilket gör att man inte brukar ha samma temperatur i luften.

Ibland säger golvtillverkaren ingenting, ibland både lumppapp och plast. Du kan nog räkna med att många golv kräver limmning på betongen.

Det finns ett antal produkter att lägga ovanpå betongen innan du lägger ditt golv. Tex: http://www.bauhaus.se/underlag-eps-light-1-6mm.html

De säljs med olika tjocklek och egenskaper. Dels för att utjämna skillnader i plattan (det är inte alltid den är helt jämn), dels för att få "lagom" svikt på golvet så det känns mjukt att gå på. Dels för att få ner ljudet av klackar, skor, steg osv.

Den stora fördelen med golvvärme är ju att den tack var den stora ytan kan arbeta med mycket låg framledningstemperatur jämfört med radiatorer.
Ca 28°C jämfört med 55°C (jag är osäker på exakta gradtalen).
Och detta gör att värmepumpen kan arbeta effektivare, med lägre temperatursprång.

Annars är nog golvvärme inte energisnålt i sig. Det där att de som har golvvärme håller lägre temperatur är rent nys.
Och det har gjorts mycket undersökningar om värmeekonomin, bland annat av professor Christer Harrysson, och expertisen är ganska överens om att det är ett "dyrt" sätt att värma upp hemmet.

KnockOnWood skrev:
Den stora fördelen med golvvärme är ju att den tack var den stora ytan kan arbeta med mycket låg framledningstemperatur jämfört med radiatorer.
Ca 28°C jämfört med 55°C (jag är osäker på exakta gradtalen).
Och detta gör att värmepumpen kan arbeta effektivare, med lägre temperatursprång.

Annars är nog golvvärme inte energisnålt i sig. Det där att de som har golvvärme håller lägre temperatur är rent nys.
Och det har gjorts mycket undersökningar om värmeekonomin, bland annat av professor Christer Harrysson, och expertisen är ganska överens om att det är ett "dyrt" sätt att värma upp hemmet.
Tack för denna information. Tänk att man blivit lurad så länge, med en platta på mark med 200 mm isolering och golvvärme är energiförbrukningen ca 20% högre än ett klassiskt system med radiatorer.

Jag köpte en gång i tiden Christer Harryssons bok Husdoktorn går ronden.
Den är både lärorik och underhållande att läsa.
Undrar om den käre professorn skulle ha något emot att man scannade in några sidor och la upp här.
Jag skall faktiskt skriva och fråga honom :)

Under tiden kan vi läsa några länkar (en naturligtvis till det allestädes närvarande Bygg Hus-forumet):
http://www.dn.se/arkiv/bostad/dn-bo...arrysson-professor-vid-orebro-universitet-och
https://www.byggahus.se/bygga/kontroversiell-husdoktor-ger-byggtips
http://www.byggkontakt.nu/artikel/s...-energisparande-40-ar-ger-sa-liten-utdelning/

Tack alla för responsen!

Många byggnadsmoment verkar väldigt simpla och rättfram, tillverkarna är överens. Grunden t ex, minst 300 mm cellplast vars modell baseras på laster. Fiberduk, dränering, radonskydd etc. Done! Undergolvet verkar vara en hel annat femma. Med extra tid vid Google och med hjälp av era länkar har jag nu hittat en uppsjö av olika undergolvsmetoder för platta. Vissa säger fuktskydd, vissa säger fuktskydd och isolering, vissa säger papp, matta, papp, vissa säger någon helt annan matta, vissa säger reglar, vissa säger ingenting. Verkar inte vara lätt att bli klok här. Mainstreams länk verkar rätt vettig, ser ut att vara en simpel lösning. Ljuddämpning och mjukhet, med bonuseffekt att det utjämnar ojämnheter.

Vad gäller dock för fuktskydd? När jag läser om fukt-/ångspärr blir jag genast fundersam. Nog att man förhindrar fukt att vandra från plattan upp i golvet men är det inte ännu viktigare att plattan andas? Om plattan vill avge egen fukt så är det antagligen av en anledning och då borde just den fukten ha möjlighet att rymma, eller tänker jag fel? Det kommer vara rikligt med isolering under plattan, och rikligt dränerat och kapillärbrytande under isoleringen. Och utlagd matta under dräneringen för att inte riskera den kapillärbrytande förmågan över tid. Ska man dessutom stänga in plattan ovanifrån?

Tack för länkarna KnockOnWood. Intressant läsning! Och intressant poäng från huggan. Vet inte till vilken grad det stämmer med faktan i huggans inlägg men en sak är säker och det är att komforten med varm/ljummet golv är fantastiskt jämfört med kallt golv. I övrigt kan jag påstå att jag och min sambo är lite "ovanliga" när det kommer till temperaturer. Vi har oftast 16-17 grader inomhus (nedervåningen) och trivs bra i det klimatet. Det är ett 1 1/2-planshus vi har så temperaturen blir klart aningen högre på övervåningen.

Enligt länkarna från KnockOnWood stod några rejäla energibovar, bl a även stora panoramafönster. Vårt hus kommer bli ett timmerhus (traditionell stil med dåtidens belastningslinjer) så stora fönster som täcker hela väggar kan vi ändå inte ha. En stor fördel med golvvärme vore att slippa just långa rör och radiatorer i hela huset, men på bekostnad av energi? Bra fråga... Harry påpekade att golvvärmen är som sämst med tvivelaktig grundisolering. Eftersom det gäller ett nybygge så kan vi själva välja isoleringen under plattan och den kommer som sagt bli väldigt god, därmed försvinner inte värmen ned i marken i samma mån. Har hört att golvvärmen är dålig på att förhindra kallras, får även utforska detta. Kallras är vanligt i timmerhus med stora fria väggar enligt en väldigt timmerhantverkare här på forumet.

Hittade en annan metod gällande golvvärmen. Att man kan strunta i att gjuta in den, snarare lägga den ovanpå plattan, insluten i spår i cellplastisolering. Sett gör att värmen har lättare att transportera sig uppåt genom golvet och att dess reaktionstid blir snabbare. Dock behåller inte plattans sin "elementfunktion" vid strömuppehåll eller svalkande kvällar. Några synpunkter på detta?

Denna metod att ordna golvvärmen har använts i många år av Villa Varm.
http://www.villavarm.se/villa-varms-unika-golv

Och det är en konstruktion som jag tror är riktigt bra.

Dessutom är Håkan Björkman en trevlig person att ha att göra med.
Det blev tyvärr inte så att vi byggde med dem när vi byggde hus 2010.

Bob_the_builder
En modern platta på mark "ska" inte behöva avge mer fukt när uttorkningen är klar. Kapillärbrytande skikt och markisolering ska garantera att fukt inte kan skjuta till underifrån. Men det är naturligtvis viktigt att inte vara för het på gröten när golvet ska läggas så byggfukten torkas ut. Har man ingjuten golvvärme ska naturligtvis inte plattan isoleras på ovansidan. Jag kan också tycka att lösningen med golvvärme ovan plattan är lite onödigt kostnadsdrivande, även om den tilltalar ur ett teoretiskt perspektiv.

Vad gäller kallras så är det en reell risk med golvvärme, åtminstone från väggventiler. Hur det förhåller sig med timmerväggar vet jag inte. Jag tycker dock inte att det är något stort problem, speciellt inte med lite eftertanke i placeringen av ventiler.

Tackar, bra länk.

jag tror att jag skulle satsa på platta på mark med golvvärme och slipade betonggolv.
Gjuter man plattan och slipar den innan huset är på plats så bör det bli mycket billigare än om man slipar när väggarna (innerväggar framförallt) är på plats.

Tröttnar man så kan man lägga vad man vill utanpå

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.