Håller på och lägger kalkstensplattor och behöver dela ett par på längden.
Frågan är hur man gör ett snyggt snitt. Jag har en stor vinkelslip med diamantskiva, men det känns som om det kommer att bli lite sisådär med finishen.
Snittet är ca 500 mm långt, börjar rakt och skall svänga ut mot slutet. Godstjockleken ca 10 mm.
Finns det några bra trick eller bättre verktyg?
Frågan är hur man gör ett snyggt snitt. Jag har en stor vinkelslip med diamantskiva, men det känns som om det kommer att bli lite sisådär med finishen.
Snittet är ca 500 mm långt, börjar rakt och skall svänga ut mot slutet. Godstjockleken ca 10 mm.
Finns det några bra trick eller bättre verktyg?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
När jag gjort liknande har jag lånat kompisens vattensåg modell större, tar nog 600mm+. Ser ut som en inbyggd radialarmssåg, borde gå att hyra. Man kan om jag minns rätt låsa klingans läge och kanske kan man på det sättet fixa den svängda biten, men jag tror nog det blir lite klurigt, för det är inte knix och nytt rakt streck utan mer som en parabel antar jag?
Jag har även kört vinkelslip med diamant, men då i granitklinker och massiv granit, är ganska jobbigt att få till rundningar, hittills har jag inte gjort någon perfekt, och det är väldigt lätt att det flisar ut i snittet.
EDIT: jag har alltså inte gjort några svängda snitt med stora vattensågen, där har det bara varit raka linjer, om än att det varit vinklar mellan dessa.
Jag har även kört vinkelslip med diamant, men då i granitklinker och massiv granit, är ganska jobbigt att få till rundningar, hittills har jag inte gjort någon perfekt, och det är väldigt lätt att det flisar ut i snittet.
EDIT: jag har alltså inte gjort några svängda snitt med stora vattensågen, där har det bara varit raka linjer, om än att det varit vinklar mellan dessa.
Inga problem att köra på frihand. Jag har kapat 70 meter raka snitt förra året i granitsten och många plattor på längden.
Lägg en rätskiva att såga efter så du får ett spår, därefter kör du resten på frihand.
EDIT: Ska du svänga också kan det bara bra med en skiva med mindre diameter......
Lägg en rätskiva att såga efter så du får ett spår, därefter kör du resten på frihand.
EDIT: Ska du svänga också kan det bara bra med en skiva med mindre diameter......
Det där gick ju alldeles utmärkt trots att vinkelslipen är i största laget för finlir.
Torrpassning, därav ojämnheterna.
Eldstaden med den instoppade kaminen är fortfarande butt-ugly, men det får vi lösa i framtiden.
Tack för tipsen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Torrpassning, därav ojämnheterna.
Logga in
Skapa konto
Eldstaden med den instoppade kaminen är fortfarande butt-ugly, men det får vi lösa i framtiden.
Tack för tipsen!
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Så kul att det gick bra, ser fint ut. hur blev snittet, klarade du dig helt utan urflisningar? Här är ett exempel på när jag kapat granit, "stora" flisan går kanske 1-2 millimeter in på ytan. Jag kanske måste köpa nya diamantskivor till min vinkelslip...
Logga in
Skapa konto
Jag tyckte det gick hyfsat, inga stora flisor. Gjorde som MathiasS föreslog och gjorde ett spår först innan den slutgiltiga kapningen.
Sedan skiljer det antagligen en del mellan kalksten och granit, skulle jag tro. Klingan är i princip ny.
Sedan skiljer det antagligen en del mellan kalksten och granit, skulle jag tro. Klingan är i princip ny.
det blir flisningar om man vinglar med sågen.....
http://www.jula.se/diamantklinga-115-mm-016150 använde jag. Fast en större.
http://www.jula.se/diamantklinga-115-mm-016150 använde jag. Fast en större.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Exakt samma som jag har (fast i 125), och även jag spårade först och kapade sedan. Kanske vinglade jag, men jag vet att jag avsiktligt försökte hålla ev vingel bort från biten som skulle sparas. Klingan har varit med ett tag, så kanske var det detta i kombo med en inte tillräckligt stadig hand...MathiasS skrev:
Och inte heller mina urflisningar syns på mer än säg 50 cm avstånd, problemet är som vanligt att _jag_ vet att de finns där...
Kan ju vara så att ytan på skivan gör den känsligare.
Du har inte funderat på att sätta en skiva i sänksågen? Någon här provade ju med gott resultat. Går det inte bra får du ju en bra ursäkt att uppgradera sågen till något lite stadigare.....
Du har inte funderat på att sätta en skiva i sänksågen? Någon här provade ju med gott resultat. Går det inte bra får du ju en bra ursäkt att uppgradera sågen till något lite stadigare.....
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag tycker det är skillnad på olika kapskivor. Kör man med en kapskiva med segment eller massa "streck" i kapytan är det större risk för flisor. Helt jämna diamantsegment tycker jag fungerar bäst, åtminstone i kakel och klinker.
Klicka här för att svara