Vårt fritidshus, gammalt torp, ska få en uppfräschning i hallen och i samband med det kommer vi också att sätta upp en ny vägg för att få till ett hygienrum. I det ska det vara tvättställ och dusch, kanske att vi kompletterar med ngn form av toa, men just nu duger ett utedass. I och med duschen så kommer vi att sätta in en golvbrunn och då kommer farhågorna att man kommer att glömma tömma den eller tillföra sprit så att det fryser sönder. Fryser vattenlåset under diskbänken sönder är det ju enkelt att byta, men en brunn inbyggd i golvet som går sönder är ju mer eller mindre en katastrof. Avloppet går till en jättedjup brunn, kanske 7 m, och vattnet dräneras ut i backen av sig självt. Om ingen lukt stiger och kommer via avloppet, borde man väl kunna ha ett hål i brunnen så att den dränerar sig själv?

Köp en spygatt då, det är en golvbrunn utan vattenlås.

Sätt en vanlig golvbrunn och ta ur vattenlåset. Luktar det kan du trycka dit insatsen eller om du senare vill ha vattenlås.

Det finns ju även torrvattenlås, dom kan nog inte gjutas in, men du kanske kan sätta ett direkt efter plattan? Jag har ett sådant till min tillfälliga duschkabin på landet just för frysrisken, det har fungerat bra hittills.

/fth

P.S. En spygatt i plattan som "huggan" föreslog och ett torrvattenlås efter kanske?

/fth

Vi har vanliga golvbrunnar med löstagbart vattenlås och utlopp rakt ner som fryser hela tiden i en bastu på fjället. Dom har funkat i över 10 årstid nu, och skulle dom gå sönder så är det bara byta ut vattenlåset eftersom det bara är där vattnet finns.

Matti_75, det låter som en jättebra lösning. Det kommer att vara ett trägolv och plastmatta, jag får söka en golvbrunn med löstagbart vattenlås som passar detta.

S
kan ni va snälla och länka till en spygatt som ej har vattenlås

En sån här kanske.

S
hade aldrig sett spygatt utan vatteblås innan.
tackar

SBH skrev:
tackar
Avser inte att vara oförskämd, men det finns ju hur många som helst att välja på om du söker på spygatt via Google. Eller var det ett skämt med glimten i ögat?
Men det enklaste sättet att göra en, om djupet inte är ett problem, är att ta en vanlig golvbrunn och lyfta ur vattenlåset för då får man en spygatt.

Kurtivan skrev:
Matti_75!

Skulle det här kunna vara det jag behöver:

[länk]

och

[länk]
Ja det funkar.

SBH skrev:
tackar
Det har du säkert. En spygatt är ett hål rakt ut, det har aldrig vattenlås.

S
andersmc¨
nepp. inte ens på äldre avlopp.
men det är klart, jobbast mest på hyreshus. och inte stugor

Kurtivan

hade ni kommunalt avlopp?
å hade ni rinnande vatten?

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.