Kök
Midas: Istället för vanlig duschhörna har jag nog tänkt att satsa på en sk massagekabin med ångbastu, massagestrålar, fotmassage, etc.. Någon som har några erfarenheter av sådana? Har endast sett två märken Westerbergs samt Tylö där den ena är mindre än halva priset av den andra.
DoJz: Jag hoppas att jag inte missförstår "klintan" som nog menar klinker och inte kakel ??? , annars ser jag ingen vits att kakla bakom köksskåpen som då ändå får borras genom........ Däremot undertill kan varmt rekommenderas att lägga plattor (eller annat). Den lilla mängden som blir över leder knappast till några större besparingar, men däremot sparar den en del bekymmer om man nu
DoJz: Ca 12 000 för följande: HTH möbel (vitt-standard), 90 cm handfat och en duschhörna.
DoJz: Jepp, helt OK! Kul att fler har hittar märket som vi har förespråkat i flera år nu........ :)
reef: Hej Vi moterade in 12V som vi köpte på Elkjedjan dessa var av Norskt fabrikat tyvärr kommer jag inte ihåg vad det hette men det borde finns där. DE var tillräkligt IPklassade och till ej allt för högt pris. Ca 700 3st med trafo. reef
CaJa: Här finns kompaktbastumodeller: www.compactsauna.com/ Men det är väl så att en bastu inte blir behaglig om den är för liten?! Hittade en länk där en intressant pdf fanns. Har dock inte läst hela - men finnarna kan ju bastu... www.helsinginenergia.fi/svmedia/helen/Helen302sv_2.pdf
Jemy: Vår bänkskiva är inte gjord i trä utan det är en laminatskiva. Det dröjer nog ytterligare ett par veckor innan vi börjar med köket, först ska ju golvet läggas + en massa annat som står på "att-göra-listan". Hoppas det blir bra :D
Korsa: Jag vill sätta halvpanel på väggarna i mitt badrum. Det sitter våtrumstapet där idag. Kan man sätta panelen direkt på den? Jag kommer även att slå upp nya gipsskivor på vissa ställen. Krävs det någon fuktspärr innan man spikar upp panelen då? ???
Fasting65: Vi har tidigare lagt Kährs sidenmatta oljade golv samt även Kährs sidenmatta lackade golv. När vi träffade Tibrokök så påtalade vi att det finns sidenmatt lack istället för oljat så berättade han att Tibrokök precis tar fram ett sidenmatt lackat alternativ till just oljad ek. Vilket sammanträfande va!? Tibrokök funderar faktiskt på att ta bort både den lackade och den oljade
David: Krogen är iofs inte det ställe där man är som mest skärpt. ;) Men som svar på din fråga: Ja. Att det inte är så avancerad teknik bakom, betyder inte att det inte kan sluta fungera. mvh David
Jonte: [citat] Jag vet ;) Vill bara vara lite ödmjuk mot alla som inte gjort en lika skön kökslösning... Solen skiner ;D ;D ;D
andersbyggahus: För ett kök som finns i Anebyhus 913 var avdraget 39500. Då ska man beakta att ett plåtschabrak till fläktkåpa står för 15000 kronor av detta... Vitvarorna skulle vi fått avdragspris för motsvarande tilläggspris, dvs "fullt värde".
Conny_P: Jag är ingen expert, men om du kikar på dessa sidor så får du väl lite tips iallafall....... Nu vet inte jag hur tjock spånskivan är, men om man använder t.ex. skivexpander eller skivplugg ( http://www.kartro.se/DOK8/plugg.pdf ) och följer anvisningarna på http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=258 så borde det väl hålla......Eller? :) Annars, om skivorna är skruvade,
pela: Fridens, jag håller på och bygger sommarstugan. Tänkte stoppa in badkar (om möget går ner för trappan), ny dusch, basu och golvvärme (eftersom grundvattnet står högt och golvet är schweinekallt). Till frågan: Måste jag lägga fuktspärr på golvet trots att det är källare, jag är mera rädd för vattnet utanför... Väggarna kan jag förstå att de "bör" fuktspärras eftersom jag
jmunkham: Vi har samma förutsättningar och kommer att lägga elektrisk golvvärme som komfortvärme i badrummet uppe. Det finns oxå en vattenradiator som kan värma rummet. Fördelen är att man kan ha lite varmt och gott på sommaren när fjärrvärmen inte värmer radiatorn. På nedervåningen blir det bara den vattenburna golvvärmen.
Fasting65: Jag är i full färd att köpa kök och sneglar mest på Tibrokök. Otroligt trevlig lucka jag funnit där: Ek Sigill. De funderar tydligen på att ta bort den oljade för att folk blir besvikna på att det krävs en del jobb med luckan, samt även ta bort den lackade luckan för den säljer dåligt. Istället har man precis kommit med en sidenmatt lackad lucka som har det snygga, matta från en
General_Failure: Same shit but different. Våran husleverantör bytte från Marbodal till Ballingslöv för att det var för mycket strul med Marbodal. Tydligen är de dåliga på att leverera och ta ansvar när något gått fel.
David: Fråga: Behövs det verkligen fuktspärr hela vägen upp till taket? Om man tittar på lägejheter är badrummet sällan kaklat upp till taket och jag undrar om de verkligen är "fuktspärrade så långt upp heller. Hur långt upp ska fuktspärren gå? mvh David
Eklund: Har du använt någon fuktspärr då, mellan betongen och klinkersen??? Ja, jag vill ha golvvärme dels för att slippa ha elementet kvar i badrummet och för att slippa ha ett kallt golv....
Sweli: Var där typ en månad sen :-/ Jag ska åka förbi idag och se om de har flyttat ??? Senare idag: Jag åkte förbi. I den lokalen finns ett Zoo idag men vi frågade om dom hade flyttat och ja det stämde. Dom har behållit en lokal bredvid där dom har kontor men det var inte öppet. Tillverkningen har dom flyttat till Upplands Väsby men dom har inte riktigt kommit igån än. Det lugnade oss
Sweli: Det är rätt att man ska använda såpa för natursten. Jag pratade med en expert i området när han gick runt i mitt gamla hus och berättade vad för sort marmor eller granit jag hade i huset. Han sa att det bästa är såpa, aldrig "Ajax", "badrumsrengöring" eller glansmedel. För mera information, här hittade en bra sida om hur man behandlar natursten: http://www.landernas.se/s&u.html