27 015 läst ·
14 svar
27k läst
14 svar
Problem med innerdörr-lås.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Hej!
Är det någon som vet hur man lagar ett dörrlås till en innerdörr.
Våran Toalettdörr drar inte in kolven riktigt (Röda ringen) när handtaget är nere.
Jag har vänt handtagen uppåt pga. nyfikna barn (röd inringad bild)
...jag har även testat vända handtagen som de skall vara men det är samma fel även då.

Är det någon som vet hur man lagar ett dörrlås till en innerdörr.
Våran Toalettdörr drar inte in kolven riktigt (Röda ringen) när handtaget är nere.
Jag har vänt handtagen uppåt pga. nyfikna barn (röd inringad bild)
...jag har även testat vända handtagen som de skall vara men det är samma fel även då.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Ingen som vet?
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Så här gjorde jag:
* Tog ur sprinten (1) och bort med handtagen. Sedan ur med de två skruvarna (2).

* Sedan lyftes låset ur med hjälp av en hammare i kolv-hålet.
* Tog ur sprinten (1) och bort med handtagen. Sedan ur med de två skruvarna (2).
* Sedan lyftes låset ur med hjälp av en hammare i kolv-hålet.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
* Skruvade bort skruvarna och delade låset.

Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
* Såg att det var massor med damm/metallspån i botten (grön).
* Konstaterade att klacken vid röd pil var nedsliten (den som pressar kolven enligt lila pil).

* Nu hittade jag en gammal dörr på vinden och plockade ur den mässingsfärgade "vridklacken" ur den och monterade den i mitt dörrlås.
Sedan blev det rengöring med svinto och vatten och låset blev som nytt.
Hoppas det kan hjälpa någon annan!

* Konstaterade att klacken vid röd pil var nedsliten (den som pressar kolven enligt lila pil).
* Nu hittade jag en gammal dörr på vinden och plockade ur den mässingsfärgade "vridklacken" ur den och monterade den i mitt dörrlås.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Jag har endast smort en tunn hinna med Optimol-pasta på vridbara mässingsdelen (där den ligger an mot plåten på båda sidor) för att skona den från nedslitning.
De andra delarna har jag inte smort då jag inte tror att de behöver smörjas.
Risken med att smörja för mycket är att det förmodligen bara fastnar mer skit, sedan är det knappt någon förslitning/nötning att tala om på de andra delarna.
Om det (mot förmodan) börjar kärva så får jag väl lov att smörja, men jag tror som sagt var inte att det skall behövas.
De andra delarna har jag inte smort då jag inte tror att de behöver smörjas.
Risken med att smörja för mycket är att det förmodligen bara fastnar mer skit, sedan är det knappt någon förslitning/nötning att tala om på de andra delarna.
Om det (mot förmodan) börjar kärva så får jag väl lov att smörja, men jag tror som sagt var inte att det skall behövas.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Är det den övre fjädern (som håller i mässingsklacken) som heter så?bebben skrev:
Varför byttes den 2ggr ...alltså av vilken/vilka orsaker byttes den och hur märkte du det?
(Försöker lära mig allt om lås nu
Denna är det som kallas för roddarfjäder:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=1411
Den ser till så att dörrhandtaget fjädrar upp efter att du har tryckt ned det.
Orsaken till bytet var att den gick av! Första gången kunde jag acceptera pga hade tjänat sin husse i säkert 20 år. Däremot, andra gången efter 2 års användande har jag ingen förklaring till :-?
Fjädern är gjord utav ngt härdat stål, och gick av precis vid änd-ringarna bägge gångerna.
Tyvärr vet jag inte vad den andra fjädern på bilden heter :-[
Någon?
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=1411
Orsaken till bytet var att den gick av! Första gången kunde jag acceptera pga hade tjänat sin husse i säkert 20 år. Däremot, andra gången efter 2 års användande har jag ingen förklaring till :-?
Fjädern är gjord utav ngt härdat stål, och gick av precis vid änd-ringarna bägge gångerna.
Tyvärr vet jag inte vad den andra fjädern på bilden heter :-[
Någon?
Kan vara fallkolvsfjäder....Mässing "pilledutten" som trycket sitter i kallas som ni anat "roddare.. slits ut efter ett par år. går att byta ofta till ett assa lås 414 eller 2020 (tror jag det heter) kolla bara Dorn djup (måttet in till trycket från kanten på dörren, den kant som möter karmen...bebben skrev:Denna är det som kallas för roddarfjäder:
[länk]
Tyvärr vet jag inte vad den andra fjädern på bilden heter :-[Någon?
Mvh Boris
Produkter som diskuteras: "assa 414"
Låshus 414 Assa
För både höger- och vänsterhängd dör
949 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 219 inlägg
Den där fjädern är ett elende. Fördelen är att den är lätt att byta.
en likadan sitter i alla "stora" lås som tillverkades fr 60-talet till början av 80.
Fabrikanterna har tjänat ett och annat på denna felkonstruktion genom åren. I nyare lås finns en annan konstruktion, den fjädern går aldrig av.
Dock skall man inte öppna nya lås utan att veta hur. Det säger sproing, ungefär.
Sen blir det lås i påse till låssmeden.
//Mats
en likadan sitter i alla "stora" lås som tillverkades fr 60-talet till början av 80.
Fabrikanterna har tjänat ett och annat på denna felkonstruktion genom åren. I nyare lås finns en annan konstruktion, den fjädern går aldrig av.
Dock skall man inte öppna nya lås utan att veta hur. Det säger sproing, ungefär.
Sen blir det lås i påse till låssmeden.
//Mats
Man kan byta vridklacken med varandra. Det brukar finnas två.Rostig_9000i_-88 skrev:
* Såg att det var massor med damm/metallspån i botten (grön).
[bild]
![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden