ni som har pvc-fönster är ni nöjda? Har förstått att de endast finns som ingående med vändringsläge, blir man inte irriterad på det när man behöver öppna? Man får ju plocka bort allt i fönstret osv. är det inte smidigare med vridbara? ångrar ni er inte, ni som har inåtgående? Det här är ju praktisk fråga likväl som en ekonomisk...då vi har en kontakt som kan köpa pvc-fönster (Schüco) direkt från fabrik! Ge mig för/nackdelar, åsikter...

Fördelar med inåtgående: med Drehkipp behöver du inte plocka bort något i fönstren vid vädring, inte ens blommor på vintern eftersom du öppnar fönstret i överkant. Inga kärvande beslag som i vridfönster. Mellanliggande persienn om du väljer 2+1. Snyggare, inga synliga beslag på utsidan.
Nackdelar: Begränsat breddmått, 130-140 cm brukar vara max. Vissa konstruktioner har problem med tätning mellan karm och båge.

Fördelar med vridfönster: ?
Nackdelar: Fula beslag som kärvar efter några år. Vill du vädra på vintern måste du plocka bort blommorna eftersom du öppnar i underkant. Invändiga persienner.

Jag rekommenderar inåtgående 2+1 med alu. utsida

Hallå Bror ! Har du inte sett ett modernt vridfönster ? :-) Fula beslag ? ja på Elit möjligtvis...kolla in Sp fönster...dom syns inte....Kärvar beslagen ?? nej det gör dom inte...Har säkert monterat i dagsläget 3000 fönster o alla kunder tycker det är underbart med vridfönster...så trötta på inåtgående fönster.

Annars har jag hållt med dig i andra inlägg....:-)

Snailman
Jag har 16 år gamla utåtgående fönster, jag är jättetrött på dem, fick se nyinsatta dreh-kipp fönster i en lägenhet, sådana ska jag ha, ska titta vid tillfälle på nya svenska fönster, men kan inte tänka mig det blir sådana, de kostar väl minst från dubbelt till fyra gånger så mycket oxå... (till nya planerade huset alltså)

Det som är väldigt bra med dreh-kipp beslagen är ju att man kan öppna fönstren i vädringsläge och ändå är det inbrottsskyddat, läste på SP:s hemsida, men de skrivet inget om vad som gäller i vädringsläge på deras vridfönster

mina nuvarande fönster kan man 'bryta' sig in på en sekund, om de är i vädringsläge, dem har jag irriterat mig på i 10 år nu...

Har dreh-kipp kompositfönster och altandörrar och är supernöjd med dessa. Mycket gediget, praktiskt och stilrent, kan bara rekommendera detta.

Snailman
Är det någon mening att ha dreh-kipp funktionen på altandörrar?

Vi har en lång tradition av utåtgående fönster i Sverige så det känns väldigt ovant med inåtgående. Men jag har haft mina Dreh-kipp ett tag nu och det känns helt OK. Det handlar nog mycket om vanan. Dreh-kipp på altandörrar? Dörren är ju egentligen ett stort fönster (även om det för den skull inte måste vara glas över hela) så det blir samma beslag som till fönsterna. Och visst är det en poäng att man kan ställa även dörren i vädringsläge.

Ja det tycker jag, för oss med husdjur som springer fritt i huset så är det perfekt när vi behöver öppna upp och vädra t.ex och inte vill stänga in djuret eller koppla det. Vi har 4 stora icke öppningsbara fönster i vardagsrummet + dubbeldörrar med dreh-kipp så visst finns det mening med det också.

Det verkar som det blir pvc-inåtgående med vädring...Skitbra att ni pratar om vädringsläge på altandörrar...har nämligen funderat på det då vi ska ha pardörrar i vårt sovrum och hur man ska kunna ha öppet tex på varma sommarnätter utan att bli rånad...men nu löser ju sig oxå!!!

robban44 skrev:
Har dreh-kipp kompositfönster och altandörrar och är supernöjd med dessa. Mycket gediget, praktiskt och stilrent, kan bara rekommendera detta.
Hej!
Vi funderar över vilken sorts fönster vi ska. Vi är öppna för pvc-fönster. Vi undrar vilken leverantör dina fönster kommer ifrån, då det finns en uppsjö av pvc-fönster på marknaden nu?

Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.