Olen porannut 10 mm reiät rapattuun tiileen IKEA METOD-kiskoa varten keittiörungolleni, mutta rei'istä tuli liian matalia ja hieman vaurioituneita iskuporakoneella. Yritin käyttää 10 mm tulppia ja 6 mm ruuveja, mutta ne vain pyörivät rei'issä.

Voinko pelastaa olemassa olevat reiät poraamalla ne 12 mm kokoon ilman iskua tiileen ja käyttämällä 12 mm tulppia + 8 mm ruuveja, sen sijaan että siirtäisin reiät ja riskillä asentaisin liian tiheään?

Suuret kiitokset!

Sopii tehdä,

Viimeksi muokattu:
Tosin hieman erilainen ongelma. Pojan asunnossa oli jonkinlaista 40-luvun "kevytbetoni" tiiliä seinissä. Se oli liian pehmeää, mahdotonta saada mitään tulppaa kiinnittymään. Käytettiin sitten kemiallista ankkuria ja pätkiä kierteitetystä tangosta. Se toimi hyvin.

• Tykkään
Fillefire
  • Laddar…
Sinulla on liian karkea tulppa. Kokeile sen sijaan 8mm tulppaa ja 6mm ruuvia.

D Dilato sanoi:
Ei kai sillä ole väliä, jos reikien pitää olla tiheämmässä, jos se on tarpeen.
Käytä oikeaa poranterää äläkä iskuporaa.
[linkki]
Ajattelen, että tiili halkeaa, jos reiät ovat liian lähellä toisiaan. Minulla on jo paljon reikiä.

Matti_75 Matti_75 sanoi:
Sinulla on liian karkeaa tulppaa. Kokeile 8mm tulppaa ja 6mm ruuvia sen sijaan
Joten minun täytyy porata uudet kapeammat reiät. Olen vähän huolissani siitä, että reiät ovat liian tiheässä <100 mm, jotta tiili ei halkea

Fillefire Fillefire sanoi:
Joten minun on porattava uudet kapeammat reiät. Olen hieman huolissani siitä, että reiät ovat liian tiheässä <100 mm, jotta tiili ei halkeaisi
Kyllä tai paksumpi ruuvi

Sinun tulisi käyttää ruuvia, joka on 2 mm pienempi kuin tulppa, ja reiän tulisi olla vähintään 10 mm syvempi kuin tulppa (ruuvin tulee olla vähintään 5 mm pidempi reiässä kuin tulppa). Tiilessä voit käyttää expanderpluggia. Riippuen siitä, kuinka "tiukka" reikäsi on 10 mm poralla (jos heilutat poraa, reikä laajenee), tulppa voi olla ehkä 8 tai 10 mm (sen tulisi mennä helposti sisään, jättää syvyyttä jäljelle reikään ja laajentua hieman 2 mm kapeammalla ruuvilla, joka menee hiukan pidemmälle kuin tulppa. Lisäksi on kemiallisia ankkureita ja rakennusliimoja ym. lisättäväksi. On epätavallista, että tiili halkeaa seinän sisäpuolella, jos käyttää hyvää poraa/tekniikkaa ja kohtuullista reikien syvyyttä, mutta kulmassa vastapaine voi olla heikompi. Voihan täyttää reiät, joita ei aiota käyttää, ja tasoittaa pinta, jos ei halua monta reikää seinään.

esim. info
https://www.hornbach.se/projekt/valja-plugg/

• Tykkään
Dilato
  • Laddar…
Suuri kiitos kaikista vastauksista! Kokeilen porata nykyiset reiät 12 mm:ksi ja syventää niitä uusilla tulpat ja uusilla ruuveilla. Palaan asiaan, kun onnistuu tai menee päin helvettiä.

12 mm:n plugille vaaditaan 10 mm:n ruuvi, jotta se vetää kunnolla tiilessä.

• Tykkään
Fillefire
  • Laddar…

Paras vastaus

J
Fillefire Fillefire sanoi:
Olen porannut 10 mm reiät rapattuun massiivitiileen IKEA METOD-kiskolle keittiökaappieni rungolle, mutta rei'istä tuli liian matalia ja hieman vaurioituneita iskuporakoneella. Yritin käyttää 10 mm tulppaa ja 6 mm ruuvia, mutta ne pyörivät vain rei'issä.

Voinko pelastaa olemassa olevat reiät poraamalla ne 12 mm:iin ilman iskua tiileen ja käyttää 12 mm tulppia + 8 mm ruuveja, sen sijaan että siirtäisin reikiä ja riskeeraisin liian tiiviit kiinnitykset?

Paljon kiitoksia!
Tavalliset tulpat eivät toimi huokoisissa seinissä, nämä ovat hyviä..

• Lättbetongplugg ESSVE 10x55 mm, har speciell design för användning i porösa väggar, visas på en vit bakgrund.
  • Tykkään
Fillefire
  • Laddar…
Levensi reikiä ja käytin 12 mm universaalitulppaa 8 mm ruuvilla. Toimi ok, mutta en uskaltanut kiristää liian kovaa, jokunen ruuvi luiskahti, mutta tulitikut ratkaisivat sen.
Kaksi reikää ovat ilman tiiltä, näyttävät saumalta tai rappaukselta. Karkea ja erittäin huokoinen. Lataan kuvan ylös mutta vaikea nähdä.

Kuinka järjestäisitte vaihtoehdot:
1. Kevytbetonitulppa
2. Liima + tulppa, kuivata, ruuvaa
3. Kemiallinen ankkuri

• Poroinen reikä seinässä, ei tiiltä, karkeaa ja haurasta materiaalia.
RoTe
Eikö voi vaan käyttää kemiallista ankkuria? Olisi todella turhaa tuhota koko keittiö, jos yläkaapit sattuisivat tippumaan alas.

RoTe RoTe sanoi:
Onko se nyt vain kemiallinen ankkuri? Olisi todella turhaa pilata koko keittiö, jos yllättäen yläkaapit putoaisivat alas.
Se oli kemiallinen ankkuri! Vaikuttaa toimivan hyvin. Olin vähän huolissani siitä, kuinka se kiinnittyisi niin huokoiseen materiaaliin, joten en kiristänyt liikaa kiinnittäessäni sitä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.