Hei,

pyydän heti anteeksi, jos tämä aihe päätyy väärän otsikon alle. Näen kysymykset rakennusteknisinä, mutta kertokaa ihmeessä, jos olen väärässä.

Olemme äskettäin ostaneet valmiin talon yhdeltä markkinoiden suuremmista urakointiyrityksistä. Yritys on rakentanut laajan alueen taloja (noin 400 kotitaloutta), joissa useimmat talot käyttävät samaa rakennustekniikkaa, niissä on sama seinärakenne jne., mutta hieman erilainen ulkonäkö (joissakin on tasakatto, joissakin on viistokatto a la kanin häkki jne. Ostajana pystyi siis päättämään tietyistä sisustusyksityiskohdista kuten keittiö, kaakelit, tapetit jne.

Asiaan. Äskettäin meillä oli kuuden kuukauden tarkastus, jolloin huomautin, että kylpyhuoneen pehmeät saumaukset olivat muuttuneet keltaisiksi jo alle kuuden kuukauden kuluttua. Urakointifirman vastaus oli, että kaikki silikonisaumat tekevät niin ajan myötä. En ollut koskaan nähnyt sitä aikaisemmin, mutta huolehdin, että se otetaan esille kahden vuoden tarkastuksessa.

Paitsi kylpyhuoneen pehmeät saumaukset, meillä on myös joukko saumauksia, esimerkiksi ikkunalaudan, portaiden vangstycken yms. pitkin, joita ei saa puhtaiksi. Ne keräävät pölyä valtavasti.

Kysymykseni teille on, ovatko he käyttäneet vääriä pehmeitä saumoja? Naapuri huomautti, että he ovat käyttäneet saumaa, joka on tarkoitettu maalattavaksi. En tiedä, mitä saumoja tämä koskee. Luulen, että se koskee vain pölyä kerääviä saumoja.

Kysymys 1: Voinko siinä tapauksessa saada ne vaihdettua tai käsiteltyä (maalattua?) jollain tavalla?

Toiseen aiheeseen. Talossa on pystysuora maalattu ulkovuori, ja maalaustarkastusta varten, kolme-neljä kuukautta sitten, katsoin peilillä alapuolelta nähdäkseni, miten se oli käsitelty. Näin erittäin suuria värivaihteluja (eli paljasta puuta, jonkin verran pohjamaalia/peittomaalia) eri muodoissa. Huomautin tästä riippumattomalle tarkastajalle, joka piti sen hyväksyttävänä ja totesi, että jos hän hylkäisi maalauksen talossani, hänen pitäisi hylätä koko alue... se vähäinen riippumattomuuden luottamus, joka minulla oli häneen katosi.

Puhuin sekä paikallisen maalikaupan että firman käyttämän maalin valmistajan kanssa, ja molemmat katsovat, että peitepuun värikerroksen tulee olla vähintään yhtä paksu kuin muualla laudalla, kuten olin huomauttanut. Ongelma on, että tarkastaja on kirjoittanut tämän raporttiin (myös minun kantani).

Mainitsin tästä urakointifirman edustajalle, kun keskustelimme pehmeistä saumoista ja muista asioista kuuden kuukauden tarkastuksen yhteydessä, ja hän mainitsi, että "ulkopaneelin pitää hengittää, joten sen ei saa olla liian tiivis"...

Kysymys 2: Voinko vielä jossain määrin saada oikeutta asiassa ja saada tämä korjattua? Olen valmistautunut kiertämään pensselin kanssa ensi kesänä, mutta koska olen maksanut urakointifirmalle tehtävästä, en halua sekä maksaa että tehdä työn uudelleen...

Maalausta koskien meillä on uusi tarkastus huomenna aamupäivällä, joten kaikki vastaukset ennen sitä ovat erittäin tervetulleita.

Kiitos, että luitte.

Mitä tulee pehmeisiin saumoihin, kylpyhuoneessa tulee käyttää silikonia, jota ei voi maalata. Muualla se voi olla silikonia, mutta usein se on eri lateksisaumojen muunnoksia. Niillä on monia erilaisia nimiä, mutta pohjimmiltaan ne ovat sama asia. Niitä voi (useimmiten) maalata päälle, ja useimmat vaihtoehdot edellyttävät maalaamista.

Saumat voidaan vaihtaa, mutta se on melko työlästä. Jos kylpyhuoneessa on käytetty lateksia, se on suoraan väärin. Tarkoitan nyt pehmeitä saumoja laatoituksen, kaakelin jne. välillä. Lateksi voi ehkä olla OK esim. eri puusepäntyökohtausten välillä kylpyhuoneessa.

Voit aina kutsua ylimääräiseen tarkastukseen, mutta se on tehtävä melko lyhyen ajan kuluessa.

Tämä riippuu tietysti hieman siitä, miltä sopimus näyttää. Jos olette ostaneet valmiiksi rakennetun talon, se on suunnilleen sama asia kuin ostaa mikä tahansa vanha talo, jolloin määritelmä virheestä on itse asiassa paljon tiukempi ja muut tarkastussäännöt pätevät. Jos ostat valmiin talon (etkä siis ole itse rakentajana), ostat talon näkyvällä tavalla riippumatta siitä, kuinka virheellinen se on. Tämä säädellään toivottavasti teidän ostosopimuksessanne.

Kiitos vastauksestasi Hempularen,

yhteyshenkilö mainitsi juuri, että märkätiloissa oli silikonia ja muissa tiloissa lateksia. Kaikki kunnossa tähän asti siis.

Mutta onko tavallista, että valkoinen ja läpinäkyvä silikonisauma kellastuu niin paljon puolessa vuodessa? Se tekee suuren kontrastin valkoiseen laattaan nähden ja näyttää siltä, kuin olisimme molemmat suuria tupakoitsijoita.

Ostimme talon täysin valmiina, vasta sen jälkeen kun erilaiset tarkastukset oli tehty, joten emme kai ole rakennuttajia millään tavalla, eikö? Sopimuksessa luki kyllä, että kaikki tarkastajan löytämät virheet korjataan jne.

Miten pyydetään ylimääräinen tarkastus? Maksaako se minulle jotain?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.