Hei, ehkä olen tehnyt jotain typerää, tajuan sen nyt...(olen aloittanut toisen ketjun aiheesta, joka koskee tarkemmin harjaterästä, siitä lisää alla). Olkaa hyvä ja vastaajat, olkaa tietoisia mistä puhutte, jotta ette huolestuta minua enemmän kuin jo olen (siksi viesti klo 03:25). Porasin tänään reiän kevytbetonijulkisivuun (talo rakennettu 1961, kevytbetonilohkot, noin 300 mm paksut seinät). Tämä on kellarikerroksessa, eli yllä on kaksi kerrosta lisää, plus katto. Tämän kerroksen yläpuolella on betonikatto yläpuolella olevalle kerrokselle. Kun olin kovalla työllä onnistunut poraamaan reiän kahdesta suunnasta, törmäsin harjateräkseen, joka kulkee nyt reiän läpi (vaakasuorassa). Jätän kuitenkin harjateräksen siihen, ruostesuojattavaksi ja muokkaan ilmanvaihtoputkea raudan ympärille.
Mutta porasinko väärin? Luulin poranneeni tarpeeksi korkealle ikkunan yläpuolelle, etten vaikuttaisi mahdolliseen yläpuoliseen kantavuuteen, mutta ehkä en tehnyt niin? Olenko tuhonnut kantavuuden? Kun kuljen alueella, näen nyt, että ne jotka ovat poranneet ilmanvaihtoa varten, ovat tehneet sen ikkunoiden sivuille. Merkitty kuvaan, mutta pidemmälle sivulle (ei mahtunut kuvaan)
Apu...