2 137 lukukertaa ·
7 vastausta
2k lukukertaa
7 vastausta
Vahvistaa kerroslattiaa aukottamisen jälkeen?
Hei!
Olen kunnostamassa keittiötä pienessä talossamme vuodelta 1937 ja siirrämme samalla vettä ja viemäriä yhdeltä seinältä toiselle. Putkimies teki tämän eilen ja sen jälkeen olen alkanut miettiä, täytyykö minun vahvistaa lattian palkkeja ottaen huomioon, että niihin on tehty melko suuria reikiä (noin 7 cm halkaisijaltaan viemärille)? Palkit ovat 75 x 195 mm, cc noin 60 cm. Olen melko varma, että palkit kulkevat talon poikki, eli noin 7 m (keittiön pituussuunnassa), josta keittiö on 3,80 m pitkä ja kellarissa keittiön "lopussa" on kantava seinä. Palkkien päälle aion laittaa 28 mm lattialastulevyn, jossa alusta ei ollut pelastettavissa, sen päälle tulee tammiparketti. Huolestunko turhaan vai pitäisikö minun vahvistaa palkkeja esimerkiksi ruuviliimatulla vanerilla à la: https://www.traguiden.se/konstrukti...lag/bjalklag--generellt/forstarkning-vid-hal/ ? Muita ajatuksia?
Kiitos etukäteen!
Olen kunnostamassa keittiötä pienessä talossamme vuodelta 1937 ja siirrämme samalla vettä ja viemäriä yhdeltä seinältä toiselle. Putkimies teki tämän eilen ja sen jälkeen olen alkanut miettiä, täytyykö minun vahvistaa lattian palkkeja ottaen huomioon, että niihin on tehty melko suuria reikiä (noin 7 cm halkaisijaltaan viemärille)? Palkit ovat 75 x 195 mm, cc noin 60 cm. Olen melko varma, että palkit kulkevat talon poikki, eli noin 7 m (keittiön pituussuunnassa), josta keittiö on 3,80 m pitkä ja kellarissa keittiön "lopussa" on kantava seinä. Palkkien päälle aion laittaa 28 mm lattialastulevyn, jossa alusta ei ollut pelastettavissa, sen päälle tulee tammiparketti. Huolestunko turhaan vai pitäisikö minun vahvistaa palkkeja esimerkiksi ruuviliimatulla vanerilla à la: https://www.traguiden.se/konstrukti...lag/bjalklag--generellt/forstarkning-vid-hal/ ? Muita ajatuksia?
Kiitos etukäteen!
Koska olet alkanut miettiä niitä asioita, on vain seurattava niitä loppuun asti ja vahvistettava niitä, ei vähiten mielenrauhan vuoksi.
Se ei ole kuitenkaan suuri lisäaskel remontissa tehdä se!
Se ei ole kuitenkaan suuri lisäaskel remontissa tehdä se!
Sisustettu kellari; juuri tässä kylpyhuone/sauna.F fribygg sanoi:
Vakavuuden näkökulmasta - onko pahempaa, jos reikä on korkealla vai matalalla palkkia? Olen nähnyt kuvia, joissa yläosasta on leikattu "U" esimerkiksi kylpyhuoneen rakentamisen yhteydessä. Ajattelin, että alhaalla oleva reikä olisi pahempi, kun otetaan huomioon, kuinka palkki taipuu, jos se alkaa pettää, mutta ehkä olen väärässä?
Kiitos vastauksesta. Ajattelen myös vähän niin. Onko linkkaamani menetelmä ruuviliimatulla vanerilla järkevä? Pitäisikö tämä sitten vain yrittää asettaa mahdollisimman suurelle alueelle jokaiseen palkkiin "mahdollisimman hyvä"-lähestymistavan mukaisesti? Vaihtoehto putkien poistamiseen - vanerin asettamiseen - reikien poraamiseen vaneriin tuntuu ehkä vähän overkill vai?J John Karlsson sanoi:
Rakennusveteraani
· 2 746 viestiä
Olen työskennellyt moduulitalojen parissa 90-luvulla.
Oli standardia naulata vaneria aukkojen tekemiseen.
Laitoimme myös kapean vanerin aukkojen päälle, joka myös liimattiin ja naulattiin.
Oli standardia naulata vaneria aukkojen tekemiseen.
Laitoimme myös kapean vanerin aukkojen päälle, joka myös liimattiin ja naulattiin.
Hei, kaikkein edullisinta kantokyvyn kannalta olisi ollut, jos reiät olisivat sijoittuneet palkin korkeuden keskipisteeseen, suunnilleen jännevälin keskelle (keskellä tukien välissä). Palkit olisivat voineet selvitä ilman vahvistusta, jos reiät olisivat olleet sijoitettuina näin, mutta laskentatarkistus olisi ollut tarpeen. Yhdessä palkissa reiät ovat melko korkealla, joten ilman vahvistusta laskelma ei todennäköisesti olisi täsmännyt.
Vahvistus puuoppaan mukaan näyttää toimivan, mutta todennäköisesti olisit tarvinnut ruuviliimatun puristuslaipan, jos se mahtuu korkeudelle.
Ruuvien, vahvistuslevyjen/vanerin ja puristuslaipan tarkka muotoilu on vaikea sanoa ilman laskentaa, tai vaihtoehtoisesti voisit ylimitoittaa.
Vahvistus puuoppaan mukaan näyttää toimivan, mutta todennäköisesti olisit tarvinnut ruuviliimatun puristuslaipan, jos se mahtuu korkeudelle.
Ruuvien, vahvistuslevyjen/vanerin ja puristuslaipan tarkka muotoilu on vaikea sanoa ilman laskentaa, tai vaihtoehtoisesti voisit ylimitoittaa.
Kiitos vastauksesta! Olen ostanut 21 mm rakennusvaneria, joka asennan niin leveinä ja pitkinä paloina kuin mahdollista palkkien pitkin, mahdollisesti molemmille puolille, jos tilaa riittää. Sitten tulee lattialastulevy palkkien päälle, joka ruuviliimataan, joten se vastaa puristuslaippaa. Yritän saada sinne jonkin pienen ohuen metallipalan, jonka voi laittaa palkkien päälle tai reikiin putkien päälle, jotta tulevaisuudessa ei vahingossa ruuvattaisi/naulattaisi niihin mitään.L Lennart12 sanoi:Hei, kantokyvyn kannalta edullisinta olisi, jos reiät olisivat palkin korkeudella keskeisesti, suunnilleen jännematkan keskellä (kannattimien välissä). Ehkä palkit olisivat kestäneet ilman vahvistusta, jos reiät olisi sijoitettu niin, mutta tarvittaisiin laskentatarkistus siitä. Yhdessä palkeista reiät ovat lisäksi melko korkealla, joten todennäköisesti laskelma ei olisi toiminut ilman vahvistusta.
Vahvistus puuoppaan mukaan näyttää toimivan, mutta olisit todennäköisesti tarvinnut sen ruuviliimatun puristuslaipan, jos siihen korkeuden puolesta mahtuu.
Tarkka muotoilu ruuveilla, vahvikelaatoilla/vanerilla ja puristuslaipalla on vaikea vastata laskematta sitä, tai vaihtoehtoisesti voit liioitella reilusti.
Klikkaa tästä vastataksesi