55 462 lukukertaa ·
133 vastausta
55k lukukertaa
133 vastausta
Vinoruuvata
http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid54.pdfBarnrikehuset sanoi:Tukevin tapa mielestäni on, että seinä kootaan makuullaan ja asennetaan 2 kpl esim. 5x100 ruuveja läpi alajuoksun ja yläjuoksun jokaiseen pystyyn, jolloin en itse täydentäisi vinoon ruuvaamalla.
Jos haluaa joustavan ratkaisun, jolloin pystypuita voi siirtää kun seinä on paikallaan, olisin jättänyt vain vinoon ruuvaamisen (myös tässä tapauksessa 2 kpl 5x100mm ylhäällä ja 2 kpl alhaalla). Mutta mielestäni on vaikeaa ruuvata vinoon niin, että se tuntuu hyvältä (vähän liian epätarkka minun makuuni). Lisäksi pystypuu usein liikahtaa suunnitellusta paikastaan ja minun täytyy ensin laittaa pysäytysruuvi vastakkaiselle puolelle ennen kuin alan ruuvaamaan.
Jos kyseessä ei olisi suurempi seinä, jolloin kustannukset karkaisivat käsistä, olisin voinut myös harkita kulmirautoja ja ankkuriruuveja maksimaalisen joustavuuden ja tarkkuuden saavuttamiseksi.
Lisäksi mielestäni on täysin ok esittää ehdotuksia muista lähestymistavoista ja on hyvä osoitus, jos voi arvioida ja soveltaa tai hylätä ehdotuksia itse (vaikka onkin helppoa olla kapea-alainen ja vaikeaa muuttaa ajattelua, kun on vihdoin päättänyt).
Muuten siitä tulee helposti "Tiedätkö mikä ero on TGV:llä ja Polytechniquen ranskalaisella insinöörillä? - TGV pysähtyy, kun se suistuu raiteilta"
Ps1. Henkilökohtaisesti en pidä naulaamisesta, koska minun on vaikeaa osua, minun pitäisi käyttää kuulosuojaimia ja puuhun tulee rumia jälkiä. Ds.
Ps2. Häiritäkseni järjestystä enemmän, onko metallexpandereita 3 kipsilevylle?
tämä parasta naulaamisessa on, että puu voi liikkua.
kun taas kun on ruuvannut, ruuvi menee rikki.
ja naulaaminen käy nopeammin.
sitten on myös kustannus, naulat ovat halvempia kuin ruuvit.
viistoon ruuvaaminen voin ymmärtää, jos alusta ja yläkirsi ovat jo paikallaan ja asetetaan siellä reglar.
kun taas kun on ruuvannut, ruuvi menee rikki.
ja naulaaminen käy nopeammin.
sitten on myös kustannus, naulat ovat halvempia kuin ruuvit.
viistoon ruuvaaminen voin ymmärtää, jos alusta ja yläkirsi ovat jo paikallaan ja asetetaan siellä reglar.
Monia ihania ihmisiä tällä foorumilla ja muutamia todellisia översittare. Tämä "foorumijumalien" ilmiö löytyy kaikilta foorumeilta, jotka ovat olleet olemassa pidemmän aikaa, ja se on yhtä säälittävää kaikkialla.
En ymmärrä, miksi pitää perustella itseään, kun esittää yksinkertaisen ja erittäin konkreettisen kysymyksen? Täällä on suunnilleen 129 000 jäsentä. Miksi ei annettaisi kysymyksen olla sellaisenaan ja annettaisi jonkun näistä 129 000 jäsenestä vastata? Jonkun, joka todella haluaa ja osaa vastata siihen yksinkertaiseen ja erittäin konkreettiseen kysymykseen.
Mutta rauhoittaakseni kiihtyneet sydämenne, voin perustella valintani skråskruva seuraavasti:
- Minulla on todella kipuja molemmissa olkapäissä, mutta eniten oikeassa. Minun on vaikea nostaa kättäni liian korkealle. En voi enkä halua naulata. Käytän mieluummin voimia nostamaan lapsiani.
- Minulla on hieman kuulovaurioita. Koska studion on tarkoitus rakentaa, en halua riskeerata kuulon heikkenemistä enempää, koska kuulo on tärkein osa siitä, mikä tulee tuottamaan tuloja rakentamaani studioon. Sen takia en halua naulata. Lisäksi meitä on useita, jotka rakentavat, enkä halua myöskään riskeerata, että joku muu lyö naulan, kun korvani on suojaamaton ja lähellä. Se tulee tapahtumaan.
- Olen surkea naulaamaan vasaralla, eikä minulla ole pääsyä naulapistooliin.
- Minulla on pääsy erittäin hyviin ruuvinvääntimiin.
- En ole tottunut rakentamaan. Haluan pystyä siirtämään yhden tai useamman pystypuun, jos mokaan. Siksi kysymykseni, pitääkö minun täydentää skråskruvning ruuvilla läpi kantavan hirren ja yläohjauspuun saadakseni siitä tarpeeksi tukevan, minkä toivoin voivani välttää. Ja useiden vastausten mukaan minun ei tarvitse tehdä niin.
- Aion myös rakentaa seiniä olemassa olevaan huoneeseen. Niissä aion joka tapauksessa käyttää skråskruvausta.
Kiitos niistä harvoista hyvistä vastauksista, jotka kysymykseni on tuonut.
En ymmärrä, miksi pitää perustella itseään, kun esittää yksinkertaisen ja erittäin konkreettisen kysymyksen? Täällä on suunnilleen 129 000 jäsentä. Miksi ei annettaisi kysymyksen olla sellaisenaan ja annettaisi jonkun näistä 129 000 jäsenestä vastata? Jonkun, joka todella haluaa ja osaa vastata siihen yksinkertaiseen ja erittäin konkreettiseen kysymykseen.
Mutta rauhoittaakseni kiihtyneet sydämenne, voin perustella valintani skråskruva seuraavasti:
- Minulla on todella kipuja molemmissa olkapäissä, mutta eniten oikeassa. Minun on vaikea nostaa kättäni liian korkealle. En voi enkä halua naulata. Käytän mieluummin voimia nostamaan lapsiani.
- Minulla on hieman kuulovaurioita. Koska studion on tarkoitus rakentaa, en halua riskeerata kuulon heikkenemistä enempää, koska kuulo on tärkein osa siitä, mikä tulee tuottamaan tuloja rakentamaani studioon. Sen takia en halua naulata. Lisäksi meitä on useita, jotka rakentavat, enkä halua myöskään riskeerata, että joku muu lyö naulan, kun korvani on suojaamaton ja lähellä. Se tulee tapahtumaan.
- Olen surkea naulaamaan vasaralla, eikä minulla ole pääsyä naulapistooliin.
- Minulla on pääsy erittäin hyviin ruuvinvääntimiin.
- En ole tottunut rakentamaan. Haluan pystyä siirtämään yhden tai useamman pystypuun, jos mokaan. Siksi kysymykseni, pitääkö minun täydentää skråskruvning ruuvilla läpi kantavan hirren ja yläohjauspuun saadakseni siitä tarpeeksi tukevan, minkä toivoin voivani välttää. Ja useiden vastausten mukaan minun ei tarvitse tehdä niin.
- Aion myös rakentaa seiniä olemassa olevaan huoneeseen. Niissä aion joka tapauksessa käyttää skråskruvausta.
Kiitos niistä harvoista hyvistä vastauksista, jotka kysymykseni on tuonut.
Kukaan ei ole maininnut, että ei voi tehdä täydellistä seinää vaakatasossa ja sitten nostaa sitä pystyyn 
Ei mahdu yksinkertaisesti, mutta jos haluaa monimutkaistaa, niin miksei
Jatkaaksesi kaikkiin OT-ehdotuksiin, voiko tehdä vähän päinvastoin?
Rima ylös ja alas, sitten sinne kipsilevyt ja SEN rimojen kiinnittäminen?
Ei mahdu yksinkertaisesti, mutta jos haluaa monimutkaistaa, niin miksei
Jatkaaksesi kaikkiin OT-ehdotuksiin, voiko tehdä vähän päinvastoin?
Rima ylös ja alas, sitten sinne kipsilevyt ja SEN rimojen kiinnittäminen?
Oja, ei ongelmaa. Sehän on vain, että tehdään se 4,5 cm liian matalaksi, sitten laitetaan vähän runkopuu väliin ja kiinnitetään paikalleen, kun se on nostettu ylös.Blindnit sanoi:
Mutta leikki sikseen, olen kuitenkin täysin samaa mieltä kanssasi. Itsekin aloittaisin kiinnittämällä kynnys- ja hirssipalkit ensin lattiaan ja kattoon ja sitten kiinnittäisin paikalleen pystypuut skråruuvaten/naulaten.
Rakentaa seinää makuullaan, nostaa sitten koko seinä pystyyn, sopii parhaiten seinille rungon pystytyksessä, ennen kuin mitään kattoja on olemassa, tai seinille, jotka ovat matalampia kuin olemassa olevien huoneiden täysi kattokorkeus, esimerkiksi sauna.
Ja vielä yksi asia.
Se, että kirjoitan ettei ole niin tarkkaa kuinka tukevasti koolaukset ovat kiinni alajuoksussa tai yläjuoksussa, on yksi asia.
On kuitenkin tärkeää, että alajuoksu ja yläjuoksu itsessään ovat riittävän hyvin kiinni lattiaan ja kattoon, kukaan ei halua seinää, joka kaatuu tai liukuu pois paikaltaan, jos joku nojaa siihen tai kiinnittää jotain raskasta seinään. 🙂
Ja jos aikoo rakentaa seinän makuullaan ja sitten nostaa sen valmiina, vaatimukset sille, kuinka tukevasti alajuoksu/koolaukset/yläjuoksu ovat kiinni toisissaan, kasvavat, sillä niiden täytyy pysyä yhdessä, kun kohotetaan kevytrakenteista seinää. Vain 2 ruuvia jokaisessa päässä voi olla liian vähän riippuen kaiken mitoituksesta.
Se, että kirjoitan ettei ole niin tarkkaa kuinka tukevasti koolaukset ovat kiinni alajuoksussa tai yläjuoksussa, on yksi asia.
On kuitenkin tärkeää, että alajuoksu ja yläjuoksu itsessään ovat riittävän hyvin kiinni lattiaan ja kattoon, kukaan ei halua seinää, joka kaatuu tai liukuu pois paikaltaan, jos joku nojaa siihen tai kiinnittää jotain raskasta seinään. 🙂
Ja jos aikoo rakentaa seinän makuullaan ja sitten nostaa sen valmiina, vaatimukset sille, kuinka tukevasti alajuoksu/koolaukset/yläjuoksu ovat kiinni toisissaan, kasvavat, sillä niiden täytyy pysyä yhdessä, kun kohotetaan kevytrakenteista seinää. Vain 2 ruuvia jokaisessa päässä voi olla liian vähän riippuen kaiken mitoituksesta.
Juuri niin ajattelen minäkin. Vastaa kysymykseen ensin, sitten voi antaa ehdotuksia muista ratkaisuista. Lisäksi mielestäni nämä erilaiset "tittelit" viestien määrän perusteella ovat täysin naurettavia. Sitten, että jotkut jopa luulevat tietävänsä parhaiten tittelin "foorumijumala" vuoksi, on vielä pahempaa. Vain siksi, että on ollut aktiivinen foorumilla kauan, ei tarkoita, että tietäisi parhaiten. TS:n tapauksessa hänellä voi olla todella vahvat perustelut kiinnitysmenetelmänsä valinnalle ja siksi kysyy ruuvaamisesta. Ennen kuin alkaa antaa paljon vastauksia kuten "sinun pitäisi naulata, koska se on parempi", pitäisi selvittää, miksi joku haluaa ruuvata.Anna1984 sanoi:Olen samaa mieltä TS:n kanssa, vaikka ei ehkä tarvitse heti mennä kattoon. Olen itsekin esittänyt täällä paljon kysymyksiä, joihin olen saanut samanlaisia vastauksia. Kun sitä tapahtuu kerta toisensa jälkeen, siitä tulee hieman väsyttävää. Ehkä on jo päättänyt jostain, taustalla kymmenen eri asiaa, joita ei jaksa/voi/halua selittää kysymyksessä foorumilla. Silloin ei halua 20 erilaista kyseenalaistamista, vaan vastauksen kysymykseen.
Olen esim. kysynyt jotain laminaattilattiasta siihen liittyen, että aion ostaa laminaatin. Sitten saa kysymyksen "miksi ostat laminaatin" "parketti on kauniimpi". No mutta minulla on koira ja haluan laittaa laminaatin sen sijaan. "Laita klinkkeri, se on kauniimpi". No, mutta NYT minun mielestäni laminaatti on kauniimpi.....
Kysyin aiemmin paineilmakäyttöisestä mutterinvääntimestä, jonka juuri ostin. Silloin saa vastauksen "osta sähköinen sen sijaan". No, mutta nyt olen jo ostanut paineilmakäyttöisen......
Ymmärrän, että joskus täytyy kyseenalaistaa ja on hyvä, jos itsellä on toinen ratkaisu, jonka uskoo olevan parempi. Mutta silloin voisi myös vastata peruskysymykseen.
Esim. voi vastata:
Jos haluat vinoruuvata, tee näin.........
Mutta suosittelen naulaamaan sen sijaan, sillä saat seuraavat edut......
Itse henkilökohtaisesti arvostaisin enemmän sellaista vastausta.
Siinä. Nyt olen dissannut foorumijumalia ja saan todennäköisesti kuraa siitä. Mutta siinä tapauksessa, uskotko, että välitän siitä? Heitän vähän takaisin sen sijaan.
Kyllä vaan, toki voi, kaikissa tapauksissa, joissa ei ole mitään, joka rajoittaisi haluttua korkeutta.Blindnit sanoi:
Ja myös muissa tapauksissa se yleensä onnistuu erinomaisesti, koska nostettava runko ei ole täysin jäykkä,
Mitä korkeampi "titel" on, sitä enemmän aikaa vietetään tietokoneen ääressä ja vähemmän aikaa käytetään käytännön työhön 
Mutta tulin juuri ajatelleeksi yhtä asiaa, josta mahdollisesti TS voisi hyötyä.
Seinän tarkoitus on pääasiassa olla äänieristys, jos en ole täysin väärässä?
Sitten pitäisi kai olla jonkinlainen vaimennus lattian ja katon suhteen?
Eli ei suoraan kiskoa vasten, voisi sanoa.
Mutta tulin juuri ajatelleeksi yhtä asiaa, josta mahdollisesti TS voisi hyötyä.
Seinän tarkoitus on pääasiassa olla äänieristys, jos en ole täysin väärässä?
Sitten pitäisi kai olla jonkinlainen vaimennus lattian ja katon suhteen?
Eli ei suoraan kiskoa vasten, voisi sanoa.
Sain käsityksen, että se oli seinä huoneen sisällä.thomasx sanoi:
Mutta se osoittautui vääräksi.
Ystävällinen vinkki, käytä kuulosuojaimia, koska useampi porakone ja saha pitävät melkoista meteliä, kun lyövät nauloja säätääkseen jne.
Ruuvin pituus riippuu myös siitä, kuinka paljon kallistat sitä, mutta 5-6 x100 pitäisi riittää erinomaisesti.
Ruuvin pituus riippuu myös siitä, kuinka paljon kallistat sitä, mutta 5-6 x100 pitäisi riittää erinomaisesti.