55 462 lukukertaa ·
133 vastausta
55k lukukertaa
133 vastausta
Vinoruuvata
Onko vaihtoehtosi parempi ja halvempi, jos TS saa kaiken materiaalinsa ilmaiseksi?SBH sanoi:
Miten?
Etkö voi kertoa, miten se on parempi ja halvempi, suoraan, sen sijaan että kinastelet ja kyseenalaistat TS:n? Jos sinulla on parempi ehdotus, niin anna se ja anna TS:n itse päättää, haluaako hän hyötyä siitä vai ei! Lisäksi me kaikki muut saamme siitä hyötyä, riippumatta siitä, haluaako TS vai ei!
Jäsen
· Stockholms Län
· 702 viestiä
Mielestäni se tuntuu vakaammalta, jos seinä kootaan vaakatasossa ja kiinnitetään 2 kpl esim. 5x100 ruuvia läpi alajuoksun ja yläjuoksun jokaiseen runkotolppaan, enkä silloin lisäisi vinoon ruuvaamista.
Jos haluaa joustavan ratkaisun, jossa voidaan siirtää runkotolppia, kun seinä on paikallaan, ruuvaisin vain vinosti (tässäkin 2 kpl 5x100 mm ylhäällä ja 2 kpl alhaalla). Mutta mielestäni on vaikeaa ruuvata vinoon niin, että se tuntuu hyvältä (vähän liian epätarkkaa minun makuuni). Lisäksi runkotolppa yleensä siirtyy suunnitellulta paikalta, ja minun täytyy ensin asettaa pysäytysruuvi vastakkaiselle puolelle ennen kuin aloitan ruuvaamisen.
Jos se ei ollut mikään isompi seinä, jossa kustannukset karkaavat käsistä, voisin myös ajatella käyttäväni kulmaraudat ja ankkuriruuvit maksimaaliseen joustavuuteen ja tarkkuuteen.
Sitten mielestäni on täysin ok ehdottaa muita lähestymistapoja, ja on hyvä, jos pystyy arvioimaan ja soveltamaan tai hylkäämään ehdotukset (vaikka onkin helppo pitää laput silmillä ja vaikeaa muuttaa mieltään, kun on vihdoin tehnyt päätöksen).
Muuten siitä tulee helposti "Tiedätkö mikä on ero TGV:n ja ranskalaisen Polytechnique-insinöörin välillä? - TGV pysähtyy, kun se suistuu raiteilta."
Ps1. Henkilökohtaisesti en pidä naulaamisesta, koska minun on vaikea osua, minun pitäisi käyttää kuulonsuojaimia ja puuhun jää rumia jälkiä. Ds.
Ps2. Häiritäkseni järjestystä lisää, onko olemassa metalliexpanderia kolmelle kipsilevylle?
Jos haluaa joustavan ratkaisun, jossa voidaan siirtää runkotolppia, kun seinä on paikallaan, ruuvaisin vain vinosti (tässäkin 2 kpl 5x100 mm ylhäällä ja 2 kpl alhaalla). Mutta mielestäni on vaikeaa ruuvata vinoon niin, että se tuntuu hyvältä (vähän liian epätarkkaa minun makuuni). Lisäksi runkotolppa yleensä siirtyy suunnitellulta paikalta, ja minun täytyy ensin asettaa pysäytysruuvi vastakkaiselle puolelle ennen kuin aloitan ruuvaamisen.
Jos se ei ollut mikään isompi seinä, jossa kustannukset karkaavat käsistä, voisin myös ajatella käyttäväni kulmaraudat ja ankkuriruuvit maksimaaliseen joustavuuteen ja tarkkuuteen.
Sitten mielestäni on täysin ok ehdottaa muita lähestymistapoja, ja on hyvä, jos pystyy arvioimaan ja soveltamaan tai hylkäämään ehdotukset (vaikka onkin helppo pitää laput silmillä ja vaikeaa muuttaa mieltään, kun on vihdoin tehnyt päätöksen).
Muuten siitä tulee helposti "Tiedätkö mikä on ero TGV:n ja ranskalaisen Polytechnique-insinöörin välillä? - TGV pysähtyy, kun se suistuu raiteilta."
Ps1. Henkilökohtaisesti en pidä naulaamisesta, koska minun on vaikea osua, minun pitäisi käyttää kuulonsuojaimia ja puuhun jää rumia jälkiä. Ds.
Ps2. Häiritäkseni järjestystä lisää, onko olemassa metalliexpanderia kolmelle kipsilevylle?
Viimeksi muokattu:
Ymmärrän, jos joku ärsyyntyy, kun joku haluaa olla "minä tiedän kaiken", mutta nyt ihmiset ottivat aikaa ja yrittivät auttaa häntä ja antoivat myös vinkkejä parempiin ratkaisuihin! Jos itse olisin esittänyt kysymyksen jostakin ja joku kirjoittaisi paremman ratkaisun ongelmaan, olisin vain kiitollinen, koska eihän voi tietää kaikkea itse!
Pystyyn asennettujen runkotolppien siritäminen tarkalleen paikalleen ei ole ongelma. Sahaa vain sapluuna tarkalle mitalle runkotolppien väliin, laita se edellisen ja seuraavan tolpan väliin ja kiinnitä vapaalta puolelta. Näin tein äskettäin, kun asensin noin 100 runkotolppaa, joissa runko rakennettiin pystyyn. Toimi loistavasti ja kaikki tolpat olivat täydellisesti paikoillaan. Joten se on helppo juttu 
@studion
Eli aiot asentaa alaohjauspuun ja yläohjauspuun pystysuorilla koolauksilla välissä ja lopettaa kiinnittämällä kipsilevyt tähän?
Silloin riittää, että pitää tämän koossa tarpeeksi siihen asti, että ensimmäinen kipsilevy on paikallaan, joten olen samaa mieltä daugaardin kanssa siinä suhteessa.
Ostaisin halpoja pitkiä lastulevyruuveja biltema/byggmax/jula jne.
Pitkiä (>50mm) ja ohuita (3,9 mm) on suositeltavaa, jotta puu ei halkea liian helposti päistä.
Näistä yllä luetelluista vaihtoehdoista valitsisin mieluiten bilteman 75mm.
Sitten neljä kiinnitystä jokaiseen pystypuuhun, yksi kummaltakin puolelta ylhäältä ja alhaalta, jotta pystypuu ei väänny. Ja kyllä, joskus voi pärjätä kahdella ruuvilla myös.
Kun olet sitten kiinnittänyt kipsilevyn, skråskruvattu kiinnitys ei enää vaikuta.
Väliseinät, jotka olen rakentanut tässä talossa, ovat pääasiassa rakennettu juuri näin, ja bilteman 75mm ruuveilla. Ruuvi laatu on lisäksi lähes merkityksetöntä tässä, kunhan kärki on tarpeeksi terävä, jotta se alkaa porata 45° kulmassa alustaa vastaan.
Äläkä välitä niistä, jotka haluavat ohjata sinua tekemään toisin, se on täysin ok tapa, jolla haluat itse tehdä.
Mutta toki, jos seinä on alhaalla kokoamisen aikana, se on myös vaihtoehto naulata/kiinnittää yläohjauspuu/alaohjauspuu päätypuuhun sijasta skrånaulaaminen/ruuvaaminen.
Se on täysin vapaavalintaista, itse naulaisin alaohjauspuusta päätyyn, koska se on nopein ja halvin, mutta ei ole mitään vikaa tehdä toisella tavalla myöskään.
Eli aiot asentaa alaohjauspuun ja yläohjauspuun pystysuorilla koolauksilla välissä ja lopettaa kiinnittämällä kipsilevyt tähän?
Silloin riittää, että pitää tämän koossa tarpeeksi siihen asti, että ensimmäinen kipsilevy on paikallaan, joten olen samaa mieltä daugaardin kanssa siinä suhteessa.
Ostaisin halpoja pitkiä lastulevyruuveja biltema/byggmax/jula jne.
Pitkiä (>50mm) ja ohuita (3,9 mm) on suositeltavaa, jotta puu ei halkea liian helposti päistä.
Näistä yllä luetelluista vaihtoehdoista valitsisin mieluiten bilteman 75mm.
Sitten neljä kiinnitystä jokaiseen pystypuuhun, yksi kummaltakin puolelta ylhäältä ja alhaalta, jotta pystypuu ei väänny. Ja kyllä, joskus voi pärjätä kahdella ruuvilla myös.
Kun olet sitten kiinnittänyt kipsilevyn, skråskruvattu kiinnitys ei enää vaikuta.
Väliseinät, jotka olen rakentanut tässä talossa, ovat pääasiassa rakennettu juuri näin, ja bilteman 75mm ruuveilla. Ruuvi laatu on lisäksi lähes merkityksetöntä tässä, kunhan kärki on tarpeeksi terävä, jotta se alkaa porata 45° kulmassa alustaa vastaan.
Äläkä välitä niistä, jotka haluavat ohjata sinua tekemään toisin, se on täysin ok tapa, jolla haluat itse tehdä.
Mutta toki, jos seinä on alhaalla kokoamisen aikana, se on myös vaihtoehto naulata/kiinnittää yläohjauspuu/alaohjauspuu päätypuuhun sijasta skrånaulaaminen/ruuvaaminen.
Se on täysin vapaavalintaista, itse naulaisin alaohjauspuusta päätyyn, koska se on nopein ja halvin, mutta ei ole mitään vikaa tehdä toisella tavalla myöskään.
Viimeksi muokattu:
Niin tehdään, jos asennetaan paikassa, jossa ei voi kiinnittää ylä-/alapuolelta, mutta kuten TS rakentaa seinärungot makuuasennossa ja nostaa sitten pystyyn, niin skråving ei lisää mitään vaan tekee sen vain monimutkaisemmaksi.thomasx sanoi:Ei ole ongelmaa kiinnittää pystyasennossa olevia koolauksia tarkkaan paikkaansa. Sahataan vain malli, jonka tarkka mitta on koolausten välillä, asetetaan edellisten ja seuraavien väliin ja ruuvataan vapaalta puolelta. Näin tein äskettäin, kun asetin noin 100 koolausta, missä rakenne tehtiin pystyasennossa. Toimi superhyvin ja kaikki koolaukset päätyivät täydellisesti paikoilleen. Se on siis helppo juttu![]()
Mutta TS ei hyväksynyt sitä neuvoa.
Että ruuvaat ruuvin säännön vasemmalta puolelta ja toisen puolelta, varmista, etteivät ne törmää, joten yksi kumpaankin sivuun. Näin teet jokaisessa pystyvälikössä, joka on kiinnitettävä ala- tai yläjuoksuun. Toisin sanoen 4 ruuvia per pystyvälikkö.Studion sanoi:
En kuitenkaan ymmärrä, miksi itsepintaisesti haluat tehdä vinoruuvauksia, kun et vaikuta tietävän, miten se toimii ja että se on paljon helpompaa ruuvata läpi ala- ja yläjuoksun, jos rakennat seinää makuuasennossa. Asenteesi ei ole arvostettava eikä sovi yhteen rakennusforumin kanssa.
Det finns för 3-lagers gips, ja.xyle sanoi:
Jag har ett paket (eller kanske två), ty jag var fixarkille ett tag på en förskola och någon tidigare fixare hade köpt flera paket med gipsexpanders för 3-lagers gips, givetvis helt oanvändbara där, så jag snodde ett paket med tanken på att det kanske någon gång i livet kan vara bra att ha.
Olen samaa mieltä alkuperäisen julkaisijan kanssa, vaikka ei ehkä tarvitse heti suuttua.
Olen itse esittänyt täällä paljon kysymyksiä, joihin on saatu samanlaisia vastauksia. Kun se tapahtuu yhä uudelleen, siitä tulee hieman väsyttävää.
Ehkä olet jo päättänyt jostain kymmenestä eri syystä, joita et jaksa/voi/halua selittää kysymyksessäsi foorumilla. Silloin et halua 20 erilaista kyseenalaistamista, vaan vastauksen kysymykseen.
Olen esimerkiksi kysynyt jotain laminaattilattiasta, kun olen ostamassa laminaattia. Sitten tulee kysymys "miksi ostat laminaattia?" "parketti on hienompi." No mutta minulla on koira ja haluan laittaa laminaatin. "Laita klinkkeriä, se on hienompaa." No mutta MINUN mielestäni laminaatti on hienompi...
Kysyin aiemmin paineilmakäyttöisestä pulttipyssystä, jonka juuri ostin. Sain sitten vastauksen "osta sähköinen sen sijaan." No, mutta kun olen jo ostanut paineilmakäyttöisen...
Ymmärrän, että joskus täytyy kyseenalaistaa ja on hyvä, jos itsellä on jokin toinen ratkaisu, jonka uskoo olevan parempi. Mutta silloin pitäisi ehkä myös vastata varsinaiseen kysymykseen.
Esimerkiksi:
Jos haluat nauloittaa viistosti, tee näin......... Mutta suosittelen naulojen sijaan ruuveja, koska silloin saat seuraavat edut......
Henkilökohtaisesti arvostaisin tällaista vastausta enemmän.
Olen itse esittänyt täällä paljon kysymyksiä, joihin on saatu samanlaisia vastauksia. Kun se tapahtuu yhä uudelleen, siitä tulee hieman väsyttävää.
Ehkä olet jo päättänyt jostain kymmenestä eri syystä, joita et jaksa/voi/halua selittää kysymyksessäsi foorumilla. Silloin et halua 20 erilaista kyseenalaistamista, vaan vastauksen kysymykseen.
Olen esimerkiksi kysynyt jotain laminaattilattiasta, kun olen ostamassa laminaattia. Sitten tulee kysymys "miksi ostat laminaattia?" "parketti on hienompi." No mutta minulla on koira ja haluan laittaa laminaatin. "Laita klinkkeriä, se on hienompaa." No mutta MINUN mielestäni laminaatti on hienompi...
Kysyin aiemmin paineilmakäyttöisestä pulttipyssystä, jonka juuri ostin. Sain sitten vastauksen "osta sähköinen sen sijaan." No, mutta kun olen jo ostanut paineilmakäyttöisen...
Ymmärrän, että joskus täytyy kyseenalaistaa ja on hyvä, jos itsellä on jokin toinen ratkaisu, jonka uskoo olevan parempi. Mutta silloin pitäisi ehkä myös vastata varsinaiseen kysymykseen.
Esimerkiksi:
Jos haluat nauloittaa viistosti, tee näin......... Mutta suosittelen naulojen sijaan ruuveja, koska silloin saat seuraavat edut......
Henkilökohtaisesti arvostaisin tällaista vastausta enemmän.
Kokeilin googlataxyle sanoi:
http://www.heco.se/products/?a=2&w=651
http://www.beijerbygg.se/wcsstore/B...ocus/4/Skivexpander_HM_121202_195154_7161.pdf
Mutta trippelgips on selvästi harvinaisempi.
Onhan kuitenkin useita muita kiinnitysmahdollisuuksia.
Tietenkin, sitä sinun ei tarvitse selittää minulleAndersS sanoi:
Mutta nyt annoin tämän vinkin niille, jotka aikovat skråskruvata, mistä syystä ja missä asennossa tahansa, ja juuri skråskruvning TS kysyi