6 519 lukukertaa ·
29 vastausta
7k lukukertaa
29 vastausta
Vinkkejä tulppa valintaan palokipsilevyyn
Jos aiot käyttää laajenevaa tulppaa (Molly), tarvitset laajentimen pihtejä vetämään ulos jalat kipsin takaa, sitten kiristät ruuvin.M maxad sanoi:Hei,
Olen melko uusi kipsiseinien kanssa, sillä olemme asuneet kevytbetoni taloissa puolet elämästämme.
Olin laittamassa seinälle taulua, joka painaa 6-7 kg, joten sain suosituksen Acrobat (molly?)?) tavaratalossa.
Yritin kiinnittää sen yöllä ja se meni ihan ok pienen vaivannäön jälkeen, ensin tulppa pyöri kiinnittyäkseen kun kiristin ruuvin, mutta minun piti irrottaa se voidakseni ripustaa taulun ja sitten se oli taas löysä, kunnes se lähes upposi seinään ja silloin se oli tiukasti kiinni.
En kuitenkaan uskaltanut ripustaa taulua siihen luettuani viestisi, joten olen utelias miksi tai koskiko se vain TS:n tarkoitusta?
Kyllä, tein ohjeiden mukaan. Porausreikä, käytin pihtejä Molly on asentaa ja kiristää. Se ei vedä ulos, mutta pysyy paikallaan, vaikka se pyörii ympäri.Unikt namn sanoi:
Arvaisin, että olet kiristänyt liian löysäksi tai liian tiukaksi. Sen pitäisi istua kuin vuori, jos olet kiristänyt tarpeeksi.M maxad sanoi:
Varmaankin, sitä en valitettavasti tiedä. Testasin Mollya seinän ulkopuolella nähdäkseni, miten se toimii, ja näytti siltä, että kiristetään kahdella napsautuksella, minkä tein. En voi kiristää enempää, ellei tosissaan vedä kovaa. Ehkä siis liian tiukalle. Huomaa, että jos kiristän ruuvia, uskon, että se pysyy todella tiukasti kiinni ainakin, niin tapahtui eilen, mutta minun on löysättävä ruuvia ripustaakseni taulun siihen, mikä tekee koko plugista löysän.Unikt namn sanoi:
Sinun täytyy todennäköisesti kääntää tånge. 180 astetta, koska usein se vetää vähän vinoon ja se täytyy kompensoida. Joten yleensä teen vähintään 3 uudelleenottoa. Sitten pluggen pysyy paikoillaan ja voit käyttää ruuvia.
On olemassa Molly eri kokoisina, 1-3 kerrosta kipsiä. Joskus täytyy kiristää pihdeillä 2 kertaa. Eli kierretään ruuvi ensimmäisen kiristyksen jälkeen ja kiristetään vielä uudelleen, jotta se kiristyy kunnolla seinää vasten.M maxad sanoi:
Minulla on kaksinkertainen kipsi tiedon mukaan, joten ostin kaksinkertaisia, jos se ei ihan pidäkään paikkaansa. Nyt on hankalaa, en saa sitä edes ulos. Aion käydä Kbygg:llä ja katsoa, löydänkö pidempää koukkuruuvia kokeillakseni samaa tulppaa. Onko teillä muita vinkkejä?J J-banan sanoi:
Paitsi repiä ja kittiä seinä uudelleen
Oletko kiristänyt vähintään 2 kertaa pihdillä? Tulpan hattu on yleensä helppo saada irtiM maxad sanoi:Minulla on kaksinkertainen kipsilevyjen mukaan, joten ostin se kaksinkertaisena, jos tämä ei ihan pidä paikkaansa. Nyt on ollut hankalaa, en saa sitä edes ulos. Aion käydä Kbyggissä ja katsoa löydänkö pidempää koukkuruuvia kokeillakseni samaa tulppaa. Onko teillä muita vinkkejä?
Paitsi seinän purkaminen ja tasoittaminen![]()
Thomas59
Rakennusveteraani
· Stockholms län
· 3 282 viestiä
Thomas59
Rakennusveteraani
- Stockholms län
- 3 282 viestiä
Kyllä se näyttää tavalliselta, kun käytetään mollypluggia. Jos vedät vähän vinoon tai liian vähän, pistoke ei pysy. Voi myös tulla ongelmia, jos olet porannut pistokkeen reiän aivan säännön viereen.M maxad sanoi:
Koska taulu tulee peittämään sotkun, ja sanot, että pistoke pysyy kun kiristät sen, voit ruuvata irti ruuvin, laittaa kohtalaisen suuren prikan ja mutterin noin 5mm ruuvin päästä (vain niin, että taululanka mahtuu), ruuvata takaisin niin, että prikka ja mutteri kiristävät pistokkeen, ja sitten ripustaa taulu siihen osaan ruuvia, joka nyt ulkonee prikan/ruuvin ulkopuolelle. Prikka estää pistoketta menemästä reikään, jos se on tullut hieman liian suureksi.
voiko käyttää koukkua, josta annoit vinkin plugien läpi?Thomas59 sanoi:
Joo, se näyttää tavalliselta, kun käytät mollypluggia. Jos vedät hieman vinoon tai liian vähän, plugi ei pysy paikallaan. Ongelmia voi myös tulla, jos olet porannut reiän aivan säännön viereen.
Koska taulu tulee peittämään sotkun, ja sanot, että plugi pysyy kun kiristät, voit kiertää ruuvin ulos, laittaa isohkon prikan ja mutterin noin 5 mm ruuvin pään alle (vain jotta taulun lanka mahtuu), kiertää ruuvin takaisin niin, että prikka ja mutteri kiristävät plugia, ja ripustaa sitten taulun ruuvin osaan, joka nyt ulottuu prikan/ruuvin ulkopuolelle. Prikka estää plugia liukumasta reikään, jos se nyt on jäänyt hieman isoksi.
Thomas59
Rakennusveteraani
· Stockholms län
· 3 282 viestiä
Thomas59
Rakennusveteraani
- Stockholms län
- 3 282 viestiä
Kyllä, jos löydät sopivan kokoisen koukun/naulakon, se toimii hyvin. Sitten voit jättää mutterin pois, mutta mahdollisesti tarvitaan vielä prikka, jotta plugi pysyy paremmin, jos koukku ei peitä reikää riittävästi. Nopealla googletuksella "taulukoukut" löysin esimerkiksi tämän, katso kuva. Mahdollisesti joudut poraamaan reikää suuremmaksi koukussa riippuen mollyruuvin halkaisijasta. Siitä tulee siis: seinä-molly-prikka-koukku-ruuvi.M maxad sanoi:
Porasinkin nyt tulpasta läpi ja laitoin herkules koukun, kuten aiemmin neuvoit. Se näyttää pitävän ja koukku ei taivu nyt, samassa isossa reiässä, joka oli tulpalle alun perin.Thomas59 sanoi:
Kyllä, jos löydät vain sopivan pienen koukun/ripustimen, se toimii hienosti. Silloin voit jättää mutterin pois, mutta mahdollisesti tarvitaan silti prikka, jotta tulppa kiinnittyy paremmin, ellei koukku kata reikää reilusti. Nopeasti googlaamalla "tavelkrokar" nousi esiin esim. tämä, katso kuva. Mahdollisesti joudut poraamaan aukon isommaksi koukussa riippuen mollyruuvin halkaisijasta. Siis tulee: seinä-molly-prikka-koukku-ruuvi
Thomas59 olen sinulle ikuisesti kiitollinen. Tuo herkules-koukku, josta annoit vinkin, on aivan mahtavaM maxad sanoi:
Thomas59
Rakennusveteraani
· Stockholms län
· 3 282 viestiä
Thomas59
Rakennusveteraani
- Stockholms län
- 3 282 viestiä
Mukava auttaa. Valitettavasti kuluttajarautakaupoissa yleinen suositus on Molly-plugi, joka on yleensä vähiten sopiva kiinnityselementti, aiheuttaa rumia reikiä seinään, on vaikea poistaa ja hankala asentaa, jos ei ole oikeaa tekniikkaa/mollypihtejä. Hyvää viikonloppua.M maxad sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi