141 882 lukukertaa ·
80 vastausta
142k lukukertaa
80 vastausta
Vinkkejä betonirappujen valamiseen kaivataan! Katso kuvat.
Kun aioimme päällystää betonirapuumme epoksilla, niin se tuomittiin käyttökelvottomaksi. Betonimme on vuosien ajan pakkashalkeilun vuoksi rapautunut ja heidän mukaansa se on pelastuksen ulkopuolella. Katso kuvia. Minusta tuntuu, että ei voi olla täysin mahdotonta korjata tätä itse, ja samalla valaminen vaikuttaa hauskalta... 
Kaipaan nyt neuvoja teiltä. Onko joku teistä, joka voi jakaa työohjeita?
Muutamia kysymyksiä ovat:
- Onko porras todella pelastuksen ulkopuolella?
- Voiko säästää joitain osia (esim. alinta askelmaa) ja valaa muut uudelleen?
Kuten kuvissa näkyy, portaiden alaosa on melko huonossa kunnossa, raudoitukset ovat näkyvissä. Mielestäni alin askelma/tasanne näyttää kuitenkin tuoreelta. Kun kaikki on valmista, koko homma päällystetään epoksilla, jotta se olisi täysin tiivis. Haluan välttää pakkashalkeamia tulevaisuudessa... :S
Jos nyt kaikki täytyy poistaa, ajattelen ensin tehdä muotin nykyisten portaiden pohjalta, purkaa kaiken muun paitsi alin askelma ja sitten valaa uusi. Portaiden tulisi olla vapaasti kannattava ja näyttää tismalleen samalta kuin nyt.
Minulla tulee olemaan paljon kysymyksiä tästä, mutta en halua tehdä ensimmäisestä viestistä liian raskaslukuista, joten tyydyn tähän tietoon.
Otan kiitollisena vastaan kaikki kommentit/huomiot ja erityisesti hyvin tarvitsemani kannustukset!!
Kiitos etukäteen!
/Knicklas
Kaipaan nyt neuvoja teiltä. Onko joku teistä, joka voi jakaa työohjeita?
Muutamia kysymyksiä ovat:
- Onko porras todella pelastuksen ulkopuolella?
- Voiko säästää joitain osia (esim. alinta askelmaa) ja valaa muut uudelleen?
Kuten kuvissa näkyy, portaiden alaosa on melko huonossa kunnossa, raudoitukset ovat näkyvissä. Mielestäni alin askelma/tasanne näyttää kuitenkin tuoreelta. Kun kaikki on valmista, koko homma päällystetään epoksilla, jotta se olisi täysin tiivis. Haluan välttää pakkashalkeamia tulevaisuudessa... :S
Jos nyt kaikki täytyy poistaa, ajattelen ensin tehdä muotin nykyisten portaiden pohjalta, purkaa kaiken muun paitsi alin askelma ja sitten valaa uusi. Portaiden tulisi olla vapaasti kannattava ja näyttää tismalleen samalta kuin nyt.
Minulla tulee olemaan paljon kysymyksiä tästä, mutta en halua tehdä ensimmäisestä viestistä liian raskaslukuista, joten tyydyn tähän tietoon.
Otan kiitollisena vastaan kaikki kommentit/huomiot ja erityisesti hyvin tarvitsemani kannustukset!!
Kiitos etukäteen!
/Knicklas
No, puu on poissuljettu useista syistä:
- Ei sallittu, koska talo on suojelukohde. Tämä tarkoittaa, että kaikki toimenpiteet talossa on suoritettava ikään kuin vuosi olisi 1936. Täytyy olla esimerkiksi taotut kaiteet...
- Ei sovi talon ulkonäköön mielestämme.
- Haluamme jotain huoltovapaampaa.
- Ei sallittu, koska talo on suojelukohde. Tämä tarkoittaa, että kaikki toimenpiteet talossa on suoritettava ikään kuin vuosi olisi 1936. Täytyy olla esimerkiksi taotut kaiteet...
- Ei sovi talon ulkonäköön mielestämme.
- Haluamme jotain huoltovapaampaa.
Moderator
· Stockholm
· 56 248 viestiä
En tiedä, voiko sitä pelastaa. Mutta jos valat uuden, sinun tulisi tilata pakkasenkestävää betonia. Kerro myös tilatessasi, että kyseessä on portaat, sillä silloin he sekoittavat jonkinlaista lisäainetta, joka tekee betonista jäykempää. Muuten on riski, että se valuu ulos alimmalla portaalla, kun täytät muotin korkeammalta ylhäältä.
Ehdottaisin myös, että järjestät jonkinlaisen kaiteen.
Ehdottaisin myös, että järjestät jonkinlaisen kaiteen.
Kaide on valmiina asennettavaksi - hiekkapuhallettu ja uudelleen maalattu - kulman takana. Kuvista voi nähdä neliötankojen päät nousemassa ylös 4 kohdassa. Tavoitteena on käyttää kaidetta uudelleen siten, että portaat ovat samanlaiset.
Poista kaikki btg, mutta jätä raudoitus paikoilleen. Täydennä raudoitusta/korvaa vahingoittunut. Rakenna muotti ympärille ja valaa. Saattaa olla helpompaa sekoittaa btg itse (säckbtg) ja valaa vaiheittain, asteittain. Jos odottaa jonkin aikaa välissä, on helpompi estää, että btg valuu väärään suuntaan.
Kyllä, olen miettinyt betonin sekoittamista itse, jolloin se ei tietenkään käy kovin nopeasti ja betoni ehtii kovettua vähitellen. Pitäisikö värisyttää jotain vai riittääkö, että hakkaa/jakaa lapion avulla ja koputtaa muottia vasaralla? Raudoitus ei vaikuta olevan kovinkaan luotettavaa, mutta se näkyy paremmin, kun bilaa.
Sinun kannattaa hankkia vibratori.
Portaat ovat alttiissa sijainnissa.
Harkitse myös, haluatko panostaa jonkin lisäaineen ostamiseen pakkasenkestävyyden lisäämiseksi.
Vahvista mielellään hiukan enemmän kuin aiemmin.
Portaat ovat alttiissa sijainnissa.
Harkitse myös, haluatko panostaa jonkin lisäaineen ostamiseen pakkasenkestävyyden lisäämiseksi.
Vahvista mielellään hiukan enemmän kuin aiemmin.
Portaat tulee suojata pakkaselta peittämällä ne eräänlaisella epoksilla. Ne tulevat siten olemaan täysin tiiviitä yläpuolelta.
Vibraattoria kannattaa varmaan käyttää säästeliäästi, eikö niin? Se lisää melko paljon painetta muottiin, eikö niin? Pinnan rakenteella ei luultavasti ole merkitystä, koska se peitetään myöhemmin.
Juuri niin, jos tuplaan nykyisen raudoituksen, niin se riittänee. Tällä hetkellä portaissa ei ole esimerkiksi YHTÄÄN raudoitusta.
Vibraattoria kannattaa varmaan käyttää säästeliäästi, eikö niin? Se lisää melko paljon painetta muottiin, eikö niin? Pinnan rakenteella ei luultavasti ole merkitystä, koska se peitetään myöhemmin.
Juuri niin, jos tuplaan nykyisen raudoituksen, niin se riittänee. Tällä hetkellä portaissa ei ole esimerkiksi YHTÄÄN raudoitusta.
Se muistuttaa hiukan sitä, mitä me teemme juuri nyt. Olimme toivoneet löytävämme käsityöläisiä, jotka osaavat tämän, mutta he vaikuttavat olevan harvinaisia, joten olemme aloittaneet itse sen sijaan. Meille oli paljon hyötyä elokuvasta Trappa tällä sivulla: http://www.byggmax.com/se-sv/Byggmax/Byggprojekt/Markarbete.aspx
Ja myös tämä: http://www.weber.se/media/22/pdf/gds/gjuta.pdf
Emme ole vielä valmiita, mutta olemme päässeet melko pitkälle muottimme kanssa. Meille tulee kaksi porrasta, mutta ne sijaitsevat maassa. Valitsimme rakentaa muotit muottilastulevystä lautojen sijaan, kuten he tekevät elokuvassa.
Olemme myös ajatelleet käyttää portaiden reunoja muurien perustuksina, joten muutama ruuvin pää tai muu epätasaisuus ei haittaa meitä, koska ne muurataan yli ja kaivetaan alas, kun olemme muuranneet.
Mutta jos luulet, että ruuvin päät näyttävät rumilta, suosittelisin, että tasoitat niiden päälle esimerkiksi Plastic Paddingilla ja käytät hieman puuöljyä ennen valamista. Luulen, että voit myös yhtä hyvin jättää ne huomiotta ja poistaa mahdolliset pienet kiilat, kun betoni on kovettunut. Muista myös suunnitella, miten aiot saada muotin irti, kun olet valanut.
Matkalla olemme myös oppineet, että jos otat betonin autosta, he voivat sekoittaa siihen vähän ilmaa, mikä jollakin tavalla tekee siitä pakkasenkestävää. Sitä ei voi itse tehdä sekoittimella. Olimme myös aluksi ajatelleet sekoittaa itse, jotta se ei menisi niin nopeasti, mutta kun valimme laattaamme, betonia toimittanut henkilö sanoi, että voit tilata "porras"-betonia, joka on hieman jäykempää autosta, jos haluat. Tarvitsemme noin 1,2 m3, joten olemme nyt päättäneet ottaa betonin autosta.
Eilen sidoin raudoitukset valmiiksi yhdessä muotista, mutta minulla ei valitettavasti ole tuoreempaa kuvaa muoteista kuin tämä:
Ja myös tämä: http://www.weber.se/media/22/pdf/gds/gjuta.pdf
Emme ole vielä valmiita, mutta olemme päässeet melko pitkälle muottimme kanssa. Meille tulee kaksi porrasta, mutta ne sijaitsevat maassa. Valitsimme rakentaa muotit muottilastulevystä lautojen sijaan, kuten he tekevät elokuvassa.
Olemme myös ajatelleet käyttää portaiden reunoja muurien perustuksina, joten muutama ruuvin pää tai muu epätasaisuus ei haittaa meitä, koska ne muurataan yli ja kaivetaan alas, kun olemme muuranneet.
Mutta jos luulet, että ruuvin päät näyttävät rumilta, suosittelisin, että tasoitat niiden päälle esimerkiksi Plastic Paddingilla ja käytät hieman puuöljyä ennen valamista. Luulen, että voit myös yhtä hyvin jättää ne huomiotta ja poistaa mahdolliset pienet kiilat, kun betoni on kovettunut. Muista myös suunnitella, miten aiot saada muotin irti, kun olet valanut.
Matkalla olemme myös oppineet, että jos otat betonin autosta, he voivat sekoittaa siihen vähän ilmaa, mikä jollakin tavalla tekee siitä pakkasenkestävää. Sitä ei voi itse tehdä sekoittimella. Olimme myös aluksi ajatelleet sekoittaa itse, jotta se ei menisi niin nopeasti, mutta kun valimme laattaamme, betonia toimittanut henkilö sanoi, että voit tilata "porras"-betonia, joka on hieman jäykempää autosta, jos haluat. Tarvitsemme noin 1,2 m3, joten olemme nyt päättäneet ottaa betonin autosta.
Eilen sidoin raudoitukset valmiiksi yhdessä muotista, mutta minulla ei valitettavasti ole tuoreempaa kuvaa muoteista kuin tämä:

Kiitoksia kiitoksia kuvasta!!! Erittäin mielenkiintoista! Näytä mielellään lisää edistysaskelia lisää kuvilla, on ollut vähän vaikea löytää hyviä kuvauksia netistä...
Ei, betonimiehiä näyttää olevan harmillisen vähän. Aion itse aloittaa tänään meidän portaiden parissa.
Sen ei pitäisi olla vaikeaa piikata pois ristit talttameisselillä jälkeenpäin.
Nyt minun alkoi tehdä hieman mieli ostaa valmissekoitettua betonia, mutta se voi olla hieman hankalaa. Minun täytyy myös valaa uudet etupuut, ja ne tehdään avoimessa muotissa ja maakuivalla betonilla. Eli "kuivemmalla" kuin muussa portaassa, joten voi olla vaikeaa tilata valmista betonia. Mitä te maksatte autosta tulevasta porrasbetonista?
Ei, betonimiehiä näyttää olevan harmillisen vähän. Aion itse aloittaa tänään meidän portaiden parissa.
Sen ei pitäisi olla vaikeaa piikata pois ristit talttameisselillä jälkeenpäin.
Nyt minun alkoi tehdä hieman mieli ostaa valmissekoitettua betonia, mutta se voi olla hieman hankalaa. Minun täytyy myös valaa uudet etupuut, ja ne tehdään avoimessa muotissa ja maakuivalla betonilla. Eli "kuivemmalla" kuin muussa portaassa, joten voi olla vaikeaa tilata valmista betonia. Mitä te maksatte autosta tulevasta porrasbetonista?
En vielä tiedä, mitä se tulee maksamaan, mutta laatalle, joka oli 1,7 m3, jouduimme maksamaan 4 800:- toimitettuna autosta, jossa oli 9 m kouru. Luultavasti portaille se tulee kalliimmaksi, koska auto joutuu varmaan pysymään pidempään. En usko, että itse betonin hinta eroaa paljon siitä, mitä käytimme laattaan.
Säkissä ostaminen tai itse sekoittaminen olisi tullut halvemmaksi, mutta se on todella raskasta ja vie myös aikaa. Joten jos arvostaa aikaansa hieman, on varmasti kannattavampaa ottaa betoni autosta, jos se on mahdollista. Otimme betonin Betongindustri:stä. He olivat hyviä, joten he tulevat toimittamaan myös portaille. He vaikuttavat olevan melko suuria, joten heitä saattaa olla myös Örebrossa.
Soita ja tarkista, voivatko he tehdä myös puolikuivaa betonia. Ei ole mahdotonta.
Säkissä ostaminen tai itse sekoittaminen olisi tullut halvemmaksi, mutta se on todella raskasta ja vie myös aikaa. Joten jos arvostaa aikaansa hieman, on varmasti kannattavampaa ottaa betoni autosta, jos se on mahdollista. Otimme betonin Betongindustri:stä. He olivat hyviä, joten he tulevat toimittamaan myös portaille. He vaikuttavat olevan melko suuria, joten heitä saattaa olla myös Örebrossa.
Soita ja tarkista, voivatko he tehdä myös puolikuivaa betonia. Ei ole mahdotonta.
Administrator
· Skåne
· 8 351 viestiä
pinebar, toivon, että olisimme voineet palkata sinut konsultiksi, kun meidän piti valaa portaita. Ensimmäisessä portaassamme muurari sekoitti vanhanaikaisesti ja käytti liikaa hiekkaa. Viime talvena se halkesi. Se johtui myös siitä, että raudoitus ruostui. On näköjään tärkeää käyttää ruostumatonta raudoitusta, paitsi oikeanlaista betonia.
Näen myös, että olet rakentanut erittäin tukevat muotit, mikä on toinen edellytys hyvälle tulokselle. Eräässä valussamme muotit antoivat periksi, koska urakoitsija valitsi liian heikon materiaalin.
Näen myös, että olet rakentanut erittäin tukevat muotit, mikä on toinen edellytys hyvälle tulokselle. Eräässä valussamme muotit antoivat periksi, koska urakoitsija valitsi liian heikon materiaalin.
Valmisbetoni, pakkasenkestävä ja hieman jäykempi koostumukseltaan, maksaa yli 1500 euroa/m³. Jakelukustannus on yli 1400 euroa kuorma-autosta (määrästä riippumatta). Yhteensä siis 3000 euroa, jos betoni toimitetaan ja 1m³ riittää (en ole vielä laskenut sitä). Jos ostaa karkeabetonia säkeissä, näyttää se maksavan noin 60 euroa/kpl ja tuottaa noin 13 litraa. Se on noin 4600 euroa/m³. Lisäksi täytyy syöttää 77 säkkiä betonia sekoittimeen... Huh...! Selvä etu tilata auto. Haittapuoli on, että koko prosessi menee pelottavan nopeasti aloittelijalle!
Ongelmana on, miten saan vangityypit kohdalleen. Eräs rakennusopettaja sanoi, että muotti pidetään avoimena niiden yläpuolella, ja kulma tasoitetaan ylös samalla kun valetaan, ja silloin käytetään maatäytteistä betonia. Jos ostan valmisbetonia, minun pitäisi varmaan laittaa kansi niiden päälle, mutta pystynkö silloin täyttämään kunnolla?
Ongelmana on, miten saan vangityypit kohdalleen. Eräs rakennusopettaja sanoi, että muotti pidetään avoimena niiden yläpuolella, ja kulma tasoitetaan ylös samalla kun valetaan, ja silloin käytetään maatäytteistä betonia. Jos ostan valmisbetonia, minun pitäisi varmaan laittaa kansi niiden päälle, mutta pystynkö silloin täyttämään kunnolla?




