Jaha, sitten ehkä voi onnitella onnistuneesta työpanoksesta!? :)
Kuinka monta porrasaskelmaa valoitte yhteensä? Ennen meidän valuamme viisi askelmaa ei tunnu täysin mahdottomalta tehtävältä, ja se on jännittävää (toivottavasti).

Yritän suunnitella vahvistuslistojen sijoituksen niin, että ne häiritsevät mahdollisimman vähän. Koska minulla ei ole seinää tai vastaavaa kiinnittääkseni askelmat, tämä pitää koko askelmarakenteen koossa, joten tämä osa on tärkeä muotilleni.

Kuinka kauan kestää itse betonin pumppaus? Siis - kuinka kauan kestää esim. täyttää yksi porrasaskelma? Koitko mitään "betonipaniikkia" ja stressiä vai tuntuiko rauhalliselta? Aion keskustella tästä Färdig Betongin kanssa ennen toimitusta, jotta tiedän, mitä odottaa. Maksuni on 1500:- toimituksesta riippumatta määrästä, ja koska 1 kuutio tyhjenee luonnollisesti nopeammin kuin täysi auto, minun pitäisi saada hieman enemmän aikaa... Pahimmassa tapauksessa joudun maksamaan ylimääräiset viisisataa puolesta tunnista tai niin - ostaa vain vähän rauhaa itselleni...

Luultavasti haluan niin kankeaa betonia kuin mahdollista tähän tarkoitukseen. Aion keskustella ideoistani FB:n kanssa tietysti saadakseni heidän näkemyksiään. Vino-osille prefabrikoin kannet, jotka on helppo nopeasti kiinnittää (tai ehkä kiinnittää muutamalla kiinnikkeellä) heti kun olen täyttänyt vino-osat betonilla. Uskon kuten sinä, Pinebar, että on vaikeaa saavuttaa tämä ilman kansia, ellei sekoitus ole maaperän kosteaa.

Kuinka monta kuutiota kului sinun portaisiisi, Pinebar? Uskaltaako toivoa kuvia...? :)

Omalla kohdallani rautakaiteet hitsattiin eilen paikalleen jälleen, hiekkapuhalluksen ja maalaamisen jälkeen. Alemmat kiinnikkeet valetaan vangstyckena samalla tavalla kuin alkuperäinen. Kuvia on tulossa tästä...

Toinen kysymys: kuinka monta henkilöä on tarpeen olla valun aikana arvelette? Jos on liian monta, talloo ehkä toistensa varpaille. Haluan varmaan yhden henkilön, jonka tehtävä on vain asettaa kannet vangstyckena, ja yhden henkilön letkun kanssa + yhden, joka hakkaa lapion kanssa tai käyttää täristintä. Mikä on sopiva määrä? Täristetäänkö samalla kun pumpataan vai tehdäänkö se jälkikäteen?

pinebar sanoi:
Ja, nyt olemme valaneet ja luulen, että se meni ihan hyvin, mutta oli väsyttävää.
Betoniauto tuli vähän ennen kello 14 ja olimme valmiita kello 21:30. Monta askelta oli saada tasaiseksi.
Betonimme nimi oli GDS-BETONG C32/40 16 S3 - S4 LU VCT0,45 - S3.
Jos se oli hyvä tai huono, oikein tai väärin, selviää kai vasta muutaman vuoden päästä, oletan.
Sitä oli kuitenkin helppo työstää ja se pysyi kiltisti muoteissa, kunnes olimme valmiita.
Jos sinulla on vain riittävä suojakerros raudoituksen päällä, niin betonin pitäisi kestää useita vuosia. Suojakerroksen tulisi olla noin 35 mm. Mutta vältä suolan laittamista portaille talvella.

Kuulostaapa lupaavalta. Emme meikään suolaa. Olemme olleet muutaman kerran houkuteltuja tekemään sen meidän sisäänkäynnin portailla, jotka ovat vuosimallia 1938, mutta olemme pidättäytyneet juuri siksi, että emme usko betonin voivan erityisen hyvin siitä. Ja nämä portaat, jotka olemme nyt tehneet, tulevat luultavasti melko säästeliäästi käytetyiksi talvella, joten siitä ei pitäisi olla mitään suurempaa ongelmaa.

On paljon hienoja muotteja tässä ketjussa. Meidän ovat nolot verrattuna, joten en aio näyttää niitä. Ruostumattomasta raudoituksesta kuulostaa järkevältä, sillä sellaista ei ole koskaan nähnyt. Kun meidän portaamme mureni, oli se varmasti vain huonon betoniseoksen vika, plus että olimme suolanneet portaat.

• Tykkään
Jennierad
  • Laddar…
Suola oli varmasti suuri syy siihen, että rappeuduimme. Olen nyt saanut kalliin oppitunnin... :blushing: Portaikko oli tietenkin huonossa kunnossa jo aiemmin, mutta suola on "big no no"...

----> Pinebar: Jotain kuvia valustasi ehkä? Haluaisitko kertoa vähän siitä, miten te menitte eteenpäin - kuinka monta teitä oli, kuinka kauan eri vaiheet kestivät jne. Yritän laatia suunnitelman meidän valustamme.

Mitä teette portaiden kanssa sitten? Jätättekö ne käsittelemättömiksi? Kaakelit? Maalattu?

Hei taas!

Nyt olemme levänneet hieman. Se oli sanotusti väsyttävää. Ja lopuksi tuli hieman vilunväristyksiä. Mutta kuten sanottu, meillä oli 16 porrasta ja vain yksi sarja työkaluja. Se oli sanotusti virhe. Meidän olisi pitänyt olla kaksi työkalua. Viisi porrasta olisi rauhallisempaa. Meitä oli kaksi henkilöä. Se on aika sopiva määrä. Joskus on hyvä auttaa toisiaan, kuten esimerkiksi kun tasoitetaan laudalla, ja useimmiten on sopivaa, että yksi työskentelee betonin kanssa ja toinen auttaa nostamaan, siirtämään, hakemaan jne.

Itse tyhjennys ei kestänyt kovin kauan. Olimme tilanneet 45 minuutin purkuajan ja luulen, että se ehkä meni niin myös. Juuri silloin en katsonut koskaan kelloa, mutta se tuntuu kohtuulliselta. Hän täytti ja me tärisytimme sinä aikana vuokratulla täristinpuikolla. Mutta se oli silti hieman jännittävää. Olin laskenut portaiden tilavuuden yhteensä 1,45 m3 ja tilasin 1,6 m3 betonia. Se loppui, vaikka toinen porras ei ollutkaan täysin täytetty. Mutta se ratkaistiin, kun raapimme ensimmäisen ja siirsimme betonin ämpäreihin. Joukko ämpäreitä on hyvä olla.

Raappasimme sitten laudalla ja tasoitimme muovitasoittimella. Sahausin hieman kädensijaa, jotta pääsin käsiksi pitkälle portaisiin. Ja meillä oli myös tavallinen muurauslasta ja sellainen, jota kutsutaan miekaksi, luulen. Kuten todella pitkä, hieman terävä muurauslasta. Nämä vaiheet kestivät pitkään ja lopussa olivat hieman stressaavia. Lopussa betoni oli melko kovaa. Mutta viisi porrasta on huomattavasti vähemmän kuin 16.

Olimme myös rakentaneet levyn, jota voi laittaa portaille seistäkseen tai istuakseen työskentelyn aikana, se oli hyvä. Sen avulla voitiin työskennellä ylhäältä alas ilman, että tarvitsee seisoa betonissa.

Ja tietenkin vesiletku on hyvä olla saatavilla. Ja nyt tulee pimeää 19:30. Joten valot ovat hyvä olla valmistelussa, jos niitä tarvitaan.

Lisäksi asensimme parit muotit, jotka olimme tehneet ylempiin portaisiin, jotta saisimme paikalle ruototasoittimet. Se vei myös hieman aikaa, mutta meni kuitenkin melko hyvin.

Betonille, joka raapataan pois ja joka sitten jää yli, on myös hyvä olla muutama pala raudoitusta, jotka voi työntää kahvoiksi syntyviin möykkyihin. Silloin ne on helpompi nostaa pois heitettäväksi. On myös hyvä tehdä paljon pieniä möykkyjä, jos ei ole todella vahva. Ne muuttuvat nopeasti hyvin raskaiksi.

Joitakin kuvia tuli otettua, mutta ne ovat yhä kamerassa. Tänä iltana suunnittelemme muottien poistamista, joten ehkä otan itseni niskasta kiinni ja saan muutamia kuvia tänne parin päivän sisällä.

--> MMR Kyllä, olemme ajatelleet pitää portaat käsittelemättöminä. Talomme on hieman 40-luvun funkkista, joten haluamme pitää pinnan käsittelemättömänä, jos se vaikuttaa toimivalta. Mielestämme se vastaa tyyliä. Jos se ei toimi, maalaamme jotain, joka näkyy mahdollisimman vähän.

Viimeksi muokattu:
Suola ja vuorotellen märkä/kuiva ovat pahinta, mitä betonille voi altistaa (jos ei oteta huomioon erilaisia hämäriä kemikaaleja, joita tavallinen keskivertosvensson ei käsittele).

B
älä koskaan suolaa portaita. hiekkaa tai soraa.
sen täytyy tietää talon omistajana.

---> Pinebar: Erittäin mielenkiintoinen ja hyödyllinen ratkaisu! :) Olen lukenut sen läpi pari kertaa ja aion vielä tutkia sitä pari kertaa ennen kuin valan (ja ehkä tulen muutamalla aloittelijakysymyksellä...:blushing:). Täydellinen suunnitteluun!
Lastauksen purku ei voi olla erityisen pitkä meidän osalta - betonikuorma-auto voi seistä kuinka lähellä portaita tahansa ja kyseessä on vain 5 askelmaa. Toisaalta ehkä voi olla vähän hankalaa vangitimilla, mutta ei mitään mihin en olisi valmistautunut! :D

Kuvissa näette, miten raudoitustyö etenee. Rankkaa työtä 10 mm raudoitusraudalla, mutta etenee hitaasti eteenpäin. Minulla oli vähän vaikeuksia kiinnittää raudoitusta sekä ylä- että alareunasta betonin/ontelolaattojen huonon lujuuden vuoksi, joten raudat jäivät muutamalla kohdalla vinosti. Ehkä ei täysin oppikirjan mukaisesti, mutta valitettavasti ei paljoa tehtävissä. Myös mukavaa, että kaiteet ovat taas paikallaan - ja oikealla paikalla!!

Raudoitusta täydennetään siteillä ja muutamalla ylimääräisellä 10 mm raudalla vangitimissa, näytän kuvan kun pääsen siihen vaiheeseen. Saan onneksi apua siteiden taivuttamisessa...;)

• Armeroitavilla teräsvarsilla varustetut portaat, joiden kaiteet asennettu takaisin paikalleen.
  • Talon sisäänkäynnin portaiden rakentaminen; näyttävät raudoituksen, rakenteet ja kaiteet; taustalla piha ja parvekkeen kalusteet.
Viimeksi muokattu:
Eilen poistimme muotit ja olemme tyytyväisiä tulokseen. Joitakin pieniä virheitä askelmien tasaamisessa ja muutamia pieniä reikiä ilman vuoksi portaiden pystysuorissa osissa, mutta ei mitään katastrofaalista. Reiät voimme todennäköisesti paikkailla tasoitteella tai hieman hienobetonia, ja jos olemme todella tarkkoja, voimme vuokrata hiomakoneen ja hioa hieman portaita.

Tässä on kuva valmiista tuloksesta. Lisää kuvia löytyy pinebar.
2010-09-21_Klar_trapp.jpghttp://www.pinebar.com/DiaryImages/2010/slides/2010-09-21_Klar_trapp.jpg

• Tykkään
Jennierad
  • Laddar…
Kymmenen tunnin uurastuksen jälkeen eilen on kaikki valmista valua varten! :) Betonikuorma-auto tulee tänään klo 14:00 ja "vilunväreet" alkavat hiipiä... Hehe... Ei, mutta hieman hermostuneeksi alan tulla.

Onnea matkaan!

Siinä se, vihdoinkin portaikko on valettu. Olin todella väsynyt 8 tunnin työn jälkeen, mutta toivon mukaan se kuitenkin onnistuu ihan hyvin. Aiomme päällystää portaamme epoksilla, ja ennen sitä askelmat hiotaan betonihiomakoneella. Toisin sanoen on hieman tilaa korjauksille.

Itse purkaminen autosta kesti varmaankin melkein tunnin - betoni oli todella todella jäykkä ja koska kaatoa ei voinut kallistaa tarpeeksi, se valui huonosti... Itse hoidimme tärinän, ja sitten sain apua isältäni ja sedältäni.

Vasikan kappaleet eivät todellakaan TARVINNEET mitään kansia! Oli erittäin helppoa täristää betoni oikeaan paikkaan ja sitten levittää ylöspäin laastikauhalla - kummallista kyllä se oli sujuvin vaihe!?

Pahempaa oli mielestäni askelmien kanssa, tasoittaa ja yrittää saada oikea taso ja koko ajan taistella niiden kirottujen kivien kanssa, jotka sekoitettiin betoniin. Tämä vei paljon aikaa!
Jälkeenpäin ajateltuna minun olisi pitänyt tilata auto ehkä kello 10 sen sijaan, että kello 14. Nyt kello ehti rientää niin, että tuli pimeää ja hieman liian kylmä ennen kuin oli mahdollista hioa askelmat. Oli pakko virittää pressu ja sisätilanlämmittimen - tämä antoi itse asiassa todella hyvää lämpöä!?

Tänä aamuna ennen kuin lähdin töihin (kello 05:15 tarkalleen ottaen, haukotus) kastelin vähän, ja sitten päälle pressu ja lämpö uudestaan.

Iltapäivällä aion purkaa muotin sivuilta, alusta saa jäädä paikoilleen jonkin aikaa. Färdig Betongin mukaan betonilla on 70 % lujuus 1 viikon jälkeen ja 100 % 4 viikon jälkeen. Olen ollut hieman yhteydessä rakennusopettajaan matkan varrella ja aion tarkistaa häneltä, milloin kannattaa purkaa portaan alta.

Tietysti palaan asiaan muutamilla kuvilla... "Didn't Happen Without A Picture..." :)

Hauskaa valaa portaita, mutta sinä pinebar, eikö rapseeristikon aukon pitäisi olla avoinna etureunassa eikä takareunassa? On hieman hankalaa lakaista aukkoa puhtaaksi, sillä takareunassa aiot kuitenkin täyttää?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.