Ajattelin herättää keskustelun uudelleen henkiin uudella, aiheeseen liittyvällä kysymyksellä.
Aikaisempi omistaja on vaihtanut kaikki viemäriputket lukuun ottamatta kellarin laatan alla olevia. Suunnitelmana on nyt vaihtaa nämä, mutta tässä on pieni mutta. Kuten kuvasta näkyy, viemäriputki menee maalämpöpumppua kannattelevan perustuksen alle, enkä ole innoissani sen siirtämisestä
Olen miettinyt vetäväni uudet putket kuvan mukaisesti, mutta minulla on muutama kysymys:
- Voivatko ylimääräiset mutkat aiheuttaa ongelmia?
- Voiko seinä sortua, kun kaivan vanhan putken ylös?
- Kohtaan, jossa on R, on tällä hetkellä huoltoluukku, mutta olen asentanut sellaisia pystysuoriin putkiin, jotka menevät kellariin. Voinko silloin poistaa huoltoluukun lattiasta?
- Muita vinkkejä kaltevuudesta ym. olisi erittäin arvostettu!
Ajattelin herättää ketjun uudelleen henkiin uudella, aiheeseen liittyvällä kysymyksellä.
Edellinen omistaja on vaihtanut kaikki viemäriputket paitsi ne, jotka ovat kellarin laatassa. Suunnitelmana on nyt vaihtaa nämä, mutta on pieni ongelma. Kuten kuvasta näkyy, viemäriputki kulkee maalämpöpumpun perustuksen alla ja en ole kovin innostunut nostamaan sitä
Ajattelin sen sijaan vetää uudet putket kuvan mukaisesti mutta minulla on joitakin kysymyksiä:
- Voivatko ylimääräiset mutkat aiheuttaa ongelmia?
- Voiko seinä sortua, kun kaivan vanhan putken esiin?
- Kohta, jossa lukee R, on nykyrakenteessa tarkastusluukku, mutta olen asentanut sellaisia pystyputkiin, jotka menevät alakertaan, voinko poistaa tarkastusluukun lattiasta?
- Joitakin muita vinkkejä kaltevuudesta jne. otetaan mielellään vastaan!
[kuva]
Ylimääräisten mutkien ei pitäisi aiheuttaa ongelmia. Käytä mieluummin kaksi 45 asteen mutkaa pätkällä putkea välissä kuin 90 asteen mutkaa.
En usko, että sinun tarvitsee olla huolissasi seinän sortumisesta, mutta pidä reikä niin pienenä kuin voit ja ole tarkka täyttämisessä.
Jos olet asentanut muita tarkastusluukkuja, siitä tulee melko tarpeeton.
Viemäreiden kaadon tulisi olla vähintään 1 cm/metri.
Lisäkaarteet eivät saisi aiheuttaa ongelmia. Käytä mieluummin kahta 45 asteen kaarretta, joissa on putkenpätkä välissä, kuin 90 asteen kaarretta.
En usko, että sinun tarvitsee olla huolissasi seinän romahtamisesta, mutta pidä reikä mahdollisimman pienenä ja ole huolellinen täyttämisessä.
Jos olet asentanut muita puhdistusluukkuja, tämä saattaa olla melko tarpeeton.
Viemärin pitäisi olla vähintään 1 cm/metri kaata.
Vaihtoehtona on olla seuraamatta vanhan putken reittiä. Minä olisin sahannut uudet urat betonisahalla ja sitten piikannut ne auki. Sitten voit asentaa kaikki putket, siirtää kaivoja halutessasi jne., ja vanha viemäri voi silti olla toiminnassa. Sitten valitset päivän, jolloin leikkaat pois ja yhdistät uuteen. Vanhat putket voivat jäädä lattian alle.
Sinun ei myöskään tarvitse asentaa uusia putkia niin syvälle, jos aloitat kauimmaisesta viemäristä. Sitten menet syvemmälle 45 asteen kulmalla kohdassa, jossa menet ulos seinästä. Paras on, jos voit työntää pätkän 110 putkea betoniputkeen, niin se on ulkopuolella kellarin seinää sinä päivänä, kun ulkotyöt tehdään uudelleen. Silloin voidaan vain koputtaa betonia ja jatkaa
Haluatko olla vielä virtaviivaisempi, käytä 3 kpl 30º. Ei todellakaan väärin, mutta melkein liioittelua. Tein niin muutamassa paikassa vaakasuorassa johdotuksessa omassa talossani, missä epäilin, että siitä voisi mahdollisesti tulla ongelmia.
Ainoa lattiassa oleva huoltokaivo, jota yleensä suosittelen, on juuri talosta ulosmenon kohdalla.
Se voi olla korvaamaton sinä päivänä, kun tukos on todella vakava.
Sitten käytä tietysti huoltoputkia kaikissa nousuissa alustan läpi vähintään 400 UK, jotta sinulla on tilaa ämpärille mahdollisen huuhtelun aikana.
Vaihtoehtona on olla seuraamatta vanhan putken reittiä.
Olisin varmaan leikannut uudet urat betonisahalla ja sitten irrottanut betonin.
Sitten voit asettaa kaikki putket, siirtää kaivoja, jos haluat jne., ja vanha viemäri voi edelleen toimia.
Sitten otat yhden päivän, kun leikkaat pois ja yhdistät uuteen. Vanhat putket voivat jäädä lattian alle.
Sinun ei myöskään tarvitse laittaa uutta niin syvälle, jos aloitat kauimmasta viemäristä. Sitten menee syvemmälle 45 asteen kulmassa siellä, missä sinun pitää mennä seinän läpi.
Parasta on, jos voit saada 110 putken osan sisään betoniputkeen, jotta se on kellarin ulkoseinän ulkopuolella sinä päivänä, kun työ tehdään ulkona. Silloin voit vain koputtaa betonin ja jatkaa
Jos haluat olla vielä virtausystävällisempi, käytät 3 kpl 30º. Ei ollenkaan väärin, mutta melkein yliopistotasoista. Tein niin muutamissa paikoissa omassa talossani olevalla vaakasuoralla johdolla, jossa epäilin, että siellä voisi mahdollisesti tulla ongelmia.
Ainoa lattiassa oleva tarkastuskaivo, jonka yleensä suosittelen, on juuri talosta uloskäynnin kohdalla.
Se voi olla korvaamaton sinä päivänä, kun tukos on todellinen.
Sitten käytät tietenkin huoltoputkia kaikissa nousuissa laatta, vähintään 400 UK, jotta voit laittaa ämpärin alle mahdollisessa huuhtelussa.
Esittää toisen kysymyksen toivoen vastausta. Harkitsen vaihtoehtoa säilyttää valurautaputki maalämpöpumpun alla ja liittää uudet putket siihen jokaisesta huoneesta (olettaen, että se on hyvässä kunnossa, mikä tosin on ollut tilanne muiden vaihtamieni kohdalla).
Syynä on, että voin tehdä yhden huoneen kerrallaan valmiiksi eikä minun tarvitse ohjata putkia uudelleen.
Onko sinulla tänään ongelmia lattian putkien kanssa? Jos ei, niin jättäisin sen rauhaan......Se ei ole automaattisesti huonoa vain siksi, että se on vanhaa valurautaa.
Onko sinulla tänään ongelmia lattian putkien kanssa? Jos ei, niin jättäisin sen varmaan olla......Ei se ole automaattisesti huonoa vain siksi, että se on vanha valurauta.
Kiitos vastauksesta! Ajattelin vain, että on mukavaa vaihtaa se, mikä on "helppo" vaihtaa, kun kuitenkin laitan klinkkeriä pannuhuoneeseen ja tasoitan/maalaan autotallin
Relina on muuten vaihtoehto. Silloin ei tarvitse purkaa lattiaa.
Minä purin ja vaihdoin putket muoviputkiin, ennen kuin laitoin laatat.
Sain tarjouksen noin 200k 14m putkille. Silloin tuntuu olevan järkevää purkaa ja vaihtaa muoviin, ainakin ne, jotka on helppo vaihtaa
Oletetaan, että vaihdan viiden metrin pätkän paitsi 1,5 m palan keskeltä, voiko sen relineta tulevaisuudessa, jos se on tarpeen, vai tuleeko ongelmia, kun se osa todennäköisesti on hieman pienempi halkaisijaltaan prosessin jälkeen?
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.