Hej,

Har en liten fundering som jag hoppas på att någon kan svara på.

Jag tänkte skarva på plaströret på metallröret under markytan istället för som nu, halvvägs ovanför. I samband med detta får jag sätta en renslucka en bit upp då den idag är svårtillgänglig.

Rören såg fräscha ut vid inspektion och pga nivåskillnader i källaren orkar jag inte bila en meter ner i marken.

Bör väl vara en tämligen simpel manöver att göra själv? Eller bör man ta in en rörmokare?

Hur har ni kapat metallrören? Är det vinkelkap som gäller?

Vanha metalliputki ja muoviputki yhtymäkohdassa seinänkulmassa. Lattiaan tehty avaus putkien tarkistamista varten, osa putkista ruosteisia. Harmaa viemäriputki yhdistettynä valkoiseen metalliputkeen, taustalla patteri ja taskulamppu lattialla. Korrodifioitunut metalliputki maanalaisessa betoniympäristössä, jossa näkyvissä vaurioitunut kohta ja maaperä valuutuksen yhteydessä.
Tacksam för hjälp och svar
 
  • Rikkinäinen seinä, jonka takana näkyy metalliputki. Valo korostaa alueen huokoisuutta ja vaurioita.
Claes Sörmland
Hankalaa ja työlästä on paljastaa putki. Kairata, kaivaa, purkaa jne., kunnes pääset suoraan osaan valurautaputkea, jota voit käyttää. Vai onko maassa betonia? Onko se maa vai välikatto, mitä näemme?

Muuten se on helppoa, jos kotona on oikeat osat.
 
Kiitos vastauksesta! Se on puhdasta betonia. Onneksi näyttävät jättäneen hieman ilmaa, luultavasti voidakseen käyttää rensluckan.
Mutta sitten vain käsisaha ja jatkaa eteenpäin?
 
Claes Sörmland
W williamspäron sanoi:
Kiitos vastauksesta! Se on pelkkää betonia. Onneksi vaikuttaa siltä, että he ovat jättäneet vähän ilmaa, luultavasti voidakseen käyttää tarkastusluukkua.
Mutta sitten vain kulmahiomakoneella ja liittämällä?
Juuri niin. Vaihdoin viemärin puutarhassa viikko sitten ja olin niin onnekas, että betoniputket katkesivat melko suoriksi sattumalta. Sitten työnsin muoviputken siihen ja tiivistin betonilla. Mutta silloin on tärkeää, että 110 mm muoviputkesi ulkohalkaisija on pienempi kuin betoniputken sisähalkaisija.

Ylävirtaan jouduin käyttämään kumista liitintä saadakseni betoniputkeni, jonka sisähalkaisija oli 4 tuumaa (100 mm) ja ulkohalkaisija noin 135 mm, toimimaan 110 mm muovin kanssa. Se oli tämä:

https://www.purus.se/produkter?tx_pxaproductmanager_pi1[action]=show&tx_pxaproductmanager_pi1[controller]=Product&tx_pxaproductmanager_pi1[product]=20047&cHash=bde5ca2a98edf21a64465c4132300c87

Olin onnekas, että betoniputki katkesi tasaiseksi päätelmäksi sattumanvaraisella murtumalla, joten minun ei tarvinnut leikata kulmahiomakoneella.
 
  • Tykkään
williamspäron
  • Laddar…
Nyt olen ajanut ylös saadakseni hieman enemmän tilaa.
Pitäisikö minun yksinkertaisesti katkaista rensluckan alta, ostaa pala putkea ja käyttää uudelleen liitinhylsyä ja valaa kaikki uudestaan?
Vanha putki paljastettuna lattiassa, betoni ympärillä murskattu. Harmaa muovinen ja valkoinen metalliputki yhdistetty metallikytkimellä.
 
W williamspäron sanoi:
Nyt olen pilkkonut ylös saadakseni hieman enemmän tilaa.
Pitäisikö minun yksinkertaisesti katkaista puhdistusluukun alapuolelta, ostaa pala putkea ja käyttää uudelleen liitospäätettä ja valaa kaikki uudelleen?
[kuva]
Kyllä.
 
  • Tykkään
williamspäron
  • Laddar…
tommib
Tässä on vaikeus päästä käsiksi johonkin, jotta voi katkaista valurautaputken. Kulmahiomakone tai pistosaha on vaikea saada reikään aikaansaamaan suoraa leikkausta.

Sen lisäksi se on helppoa, aivan kuten Claes kuvailee, että vapauttaminen sopivaan kohtaan on työlästä ja likaista. Liitos on helppo.
 
  • Tykkään
williamspäron
  • Laddar…
tommib tommib sanoi:
Vaikeutena tässä on päästä käsiksi leikata valurautaputki. Kulmahiomakone tai pistosaha on vaikea saada reikään aikaan suoraa leikkausta.

Sen lisäksi se on helppoa, aivan kuten Claes kuvaa niin kaivaminen sopivaan kohtaan on työlästä ja likaista. Liitäntä on erittäin helppoa.
Kiitos vastauksesta! Pääsen kuitenkin alas kulmahiomakoneen kanssa, joten ehkä pitää ottaa se paloina ja viimeisenä vaiheena saada tasainen reuna.
 
  • Tykkään
daddydj
  • Laddar…
Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Aloita hieman ylempää ja työskentele alaspäin.
 
daddydj daddydj sanoi:
Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Aloita hieman korkeammalta ja työskentele alaspäin.
Sujuikin hyvin tuo, kunhan vain uskalsi :).

Muutaman kokeilukierroksen jälkeen on aika valaa reikä umpeen :-)

Putkityö seinässä, johon kuuluu suuri reikä betonilattiassa ja harmaa putki. Työkalu vasemmalla. Valmistautuminen reiän täyttöön.
 
  • Tykkään
daddydj ja 1 muu
  • Laddar…
tommib
Renslocket sitten? Olisin ehdottomasti asentanut sellaisen siihen kohtaan.

Sen lisäksi: Tsemppiä sinulle!
 
tommib tommib sanoi:
Puhdistusluukku sitten? Olisin ehdottomasti asentanut sellaisen tuohon kohtaan.

Lisäksi: Hyvä sinä!
Kiitos kannustuksesta! Kyllä, suunnitelmana on asentaa sellainen puhdistusluukku ruuvikannella hieman ylemmäs.
 
Krilleman
Aseta rensrööri 15º mutkien päälle, ei haittaa vaikka se on hieman korkea.

Jos minimimittaa on seurattava, on itse "kannen" alareunaan oltava 400 mm!

Kuva Säkervattenista.

Rensaputken korkeusvaatimus, vähintään 400 mm kannesta putken yläosaan. Kuvassa näkyy 15º kulmassa oleva oranssi putkisto ja rensaputki.
 
  • Tykkään
tommib ja 1 muu
  • Laddar…
Krilleman Krilleman sanoi:
Aseta puhdistusputki 15º mutkien päälle, ei haittaa, vaikka se on vähän korkealla.

Jos haluaa noudattaa minimimittaa, se on 400 mm kannen alareunaan!

Kuva Säkervattenilta.

[kuva]
Kiitos! Sain niin paljon virtaa, kun korjasin tämän, että pian ryhdyn vaihtamaan pannuhuoneen kaivoa :-)
 
  • Tykkään
SueCia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.