22 625 lukukertaa ·
86 vastausta
23k lukukertaa
86 vastausta
Viemäri kantavan välipohjan läpi?
Hei!
Meillä on täällä yritys, joka remontoi kylpyhuonetta, ja he ovat sahanneet palkkeja kahdessa kohtaa. Palkit ovat kooltaan 220x70. Suihkun kohdalla he ovat sahanneet 13-14 cm korkeudelta ja 20 cm leveydeltä (hieman diagonaalisesti), ja wc:n kohdalla noin 8 cm korkeudelta ja 16 cm leveydeltä. Olen yrittänyt lukea eurokoodi 5:stä ymmärtääkseni, kuinka suuri aukko on hyväksyttävä, mutta löydän vain tietoa ohuemmista palkeista.
Kellarin tuen välillä on noin 3,6 metriä. Oikean seinän kohdalla kulkee betoniseinä alla, joten tekemänsä reiät ovat noin 70 ja 80 cm päässä tuesta. Olemme kysyneet urakoitsijalta, eikö niitä tarvitse vahvistaa, mutta heidän mielestään ei.
Vasemman seinän kohdalla on keittiö, joten se on melko raskas kuormitusalue. Voiko pitää paikkansa, ettei niitä tarvitse vahvistaa, vaikka aukot ovat niin suuria? Reikä on yksi asia, mutta täällä he ovat leikanneet palkkien yläosan.
Kun luen puuopasta, löydän vain taulukoita aukkojen suhteen tuessa, enkä silloin, kun se on vähän kauempana (en tiedä, tarkoittaako se, ettei niitä olisi pitänyt tehdä niin kaukana tuesta, vai luokitellaanko se kuitenkin tarpeeksi lähelle). Se ei ole kuitenkaan lähelläkään palkin keskiosaa...
He ovat tehneet muita virheitä (joita huomasimme), joita he nyt korjaavat, joten meillä on maanantaihin asti aikaa yrittää saada vastaus, ovatko he tehneet virheen palkeissa. Heidän ei olisi tarvinnut vetää viemäreitä palkkien läpi, koska viemäriä olisi voinut siirtää kellarissa. Luottamus ei siis ole kovin suuri, että he tietävät mitä tekevät...
Emme ole onnistuneet löytämään tarkastajaa/rakennesuunnittelijaa, joka voisi tulla näin lyhyellä varoitusajalla. Vakuutusyhtiö ei ollut kovin kiinnostunut, vaan piti sitä firman ongelmana.
Lähetän mukaan hieman huonolaatuisen salamakuvan ennen kuin he alkoivat peittää seiniä ja lattiaa.
Meillä on täällä yritys, joka remontoi kylpyhuonetta, ja he ovat sahanneet palkkeja kahdessa kohtaa. Palkit ovat kooltaan 220x70. Suihkun kohdalla he ovat sahanneet 13-14 cm korkeudelta ja 20 cm leveydeltä (hieman diagonaalisesti), ja wc:n kohdalla noin 8 cm korkeudelta ja 16 cm leveydeltä. Olen yrittänyt lukea eurokoodi 5:stä ymmärtääkseni, kuinka suuri aukko on hyväksyttävä, mutta löydän vain tietoa ohuemmista palkeista.
Kellarin tuen välillä on noin 3,6 metriä. Oikean seinän kohdalla kulkee betoniseinä alla, joten tekemänsä reiät ovat noin 70 ja 80 cm päässä tuesta. Olemme kysyneet urakoitsijalta, eikö niitä tarvitse vahvistaa, mutta heidän mielestään ei.
Vasemman seinän kohdalla on keittiö, joten se on melko raskas kuormitusalue. Voiko pitää paikkansa, ettei niitä tarvitse vahvistaa, vaikka aukot ovat niin suuria? Reikä on yksi asia, mutta täällä he ovat leikanneet palkkien yläosan.
Kun luen puuopasta, löydän vain taulukoita aukkojen suhteen tuessa, enkä silloin, kun se on vähän kauempana (en tiedä, tarkoittaako se, ettei niitä olisi pitänyt tehdä niin kaukana tuesta, vai luokitellaanko se kuitenkin tarpeeksi lähelle). Se ei ole kuitenkaan lähelläkään palkin keskiosaa...
He ovat tehneet muita virheitä (joita huomasimme), joita he nyt korjaavat, joten meillä on maanantaihin asti aikaa yrittää saada vastaus, ovatko he tehneet virheen palkeissa. Heidän ei olisi tarvinnut vetää viemäreitä palkkien läpi, koska viemäriä olisi voinut siirtää kellarissa. Luottamus ei siis ole kovin suuri, että he tietävät mitä tekevät...
Emme ole onnistuneet löytämään tarkastajaa/rakennesuunnittelijaa, joka voisi tulla näin lyhyellä varoitusajalla. Vakuutusyhtiö ei ollut kovin kiinnostunut, vaan piti sitä firman ongelmana.
Lähetän mukaan hieman huonolaatuisen salamakuvan ennen kuin he alkoivat peittää seiniä ja lattiaa.
Talon omistaja
· Österslöv
· 400 viestiä
Hei!Lity sanoi:
Hei!
Meillä on täällä yritys, joka remontoi kylpyhuonetta, ja he ovat sahaaneet palkkeja kahdessa kohtaa. Palkit ovat 220x70. Suihkun kohdalla he ovat sahaaneet 13-14 cm korkeudeltaan ja 20 cm leveydeltä (hieman vinosti), ja vessan kohdalla noin 8 cm korkeudeltaan ja 16 cm leveydeltä. Olen yrittänyt lukea eurokoodi 5:stä ymmärtääkseni, kuinka suuri lovi on sallittu, mutta löydän vain tietoa ohuemmista palkeista.
Kellarin tukien välimatka on noin 3,6 m. Oikean seinän alla kulkee betoniseinä, joten heidän tekemänsä reiät ovat noin 70 ja 80 cm tukipisteestä. Kysyimme urakoitsijalta, etteivätkö ne tarvitse vahvistusta, mutta heidän mielestään ei.
Vasemman seinän vieressä on keittiö, joten alue on melko raskaasti kuormitettu. Voiko olla niin, etteivät ne tarvitse vahvistuksia, vaikka lovet ovat näin isot? Reiät ovat yksi asia, mutta tässä he ovat sahannet yläpalkan osan.
Kun luen puuoppaasta, löydän vain taulukoita tukipisteen lovelle, en silloin kun se on kauempana (en tiedä tarkoittaako se, ettei lovea olisi pitänyt tehdä niin kaukana tukipisteestä, vai lasketaanko se silti tarpeeksi lähelle). Se ei ole lähimainkaan palkeiden keskellä...
He ovat tehneet monta muuta virhettä (jotka huomasimme), joita he nyt korjaavat, joten meillä on maanantaihin asti aikaa yrittää saada vastausta, ovatko he tehneet virheen palkeissa. Heidän ei olisi tarvinnut vetää viemäreitä palkkien läpi, sillä viemärit olisi voinut siirtää kellarissa. Luottamus siihen, että he tietävät mitä tekevät, ei ole kovin suurta...
Olemme epäonnistuneet löytämään tarkastajaa/rakennusinsinööriä jne., joka voisi tulla niin lyhyellä varoitusajalla. Vakuutusyhtiö ei ollut kovin kiinnostunut, vaan piti, että se on yrityksen ongelma.
Lähetän mukaan hieman heikkolaatuisen salamakuvan ennen kuin he alkoivat peittää seiniä ja lattioita.
harmillista etteivät vetäneet kellarissa. Meillä he tekivät niin, ainoa mitä todella pyysin ja he kumarsivat ja kiittivät. Mutta sinun tapauksessasi voisit ehkä pyytää heitä vahvistamaan palkkeja liimaamalla ja ruuvaamalla uusia, esimerkiksi 45x95 lankkuja kummallekin puolelle? Pitäisi olla tilaa voitaisiin kuvitella!!
Niinpä niin... Onneksi he tekivät niin teillä! Tuntuu niin turhan monimutkaiselta, että he tekivät näin.H Husärlivet sanoi:Hei!
harmi etteivät vetäneet sitä kellariin. Meillä he tekivät niin, se oli ainoa mitä pyysin ja he pokkasivat ja kiittivät. Mutta sinun tapauksessasi voit ehkä pyytää heitä vahvistamaan palkit kummaltakin puolelta liimaamalla ja ruuvaamalla uudet tyyliin 45x95 tukipuut?? Pitäisi olla tilaa, voisi ajatella!!
En oikein ymmärrä, miksi he kiistelevät vahvistamisesta. Sen ei pitäisi viedä aikaa ollenkaan.
Olen lisäksi huolissani siitä, että he sanovat, etteivät voi siirtää viemäriä vessaan (se on nyt 2 dm väärässä kohtaa), koska he ovat jo tehneet reiän palkkiin. Siitä tulee tosi ahdasta wc:n vieressä, jos näin käy.
Talon omistaja
· Österslöv
· 400 viestiä
Tietenkin viemärin voi siirtää. Pyydä heitä siirtämään viemäri mahdollisimman pian ja pyydä heitä vahvistamaan välipohja. Teidän pitää maksaa kalliita summia ja silloin teidän pitäisi saada se, mitä haluatte. Piste. Älkää antako periksi!!!!
Kiitos! Juuri näin mekin tunnemme, mutta on niin vaikeaa pitää puoliaan, kun he ovat niin vahvoja mielipiteissään. Minun täytyy harjoitella vastaamaan vain "hoitakaa se" ja poistua paikalta, haha. Vitsit sikseen, keskustelimme tänään siitä, että meidän täytyy olla parempia kysymään heiltä miksi, kun he sanovat asioita, sillä usein tuntuu siltä, ettei heillä ole oikeasti syytä, mutta he kuulostavat vakuuttavilta. Kun pyydämme heitä selittämään, saatamme horjuttaa heidän perustelujaan. Ainakin he saattavat alkaa ajattelemaan ennen toimimista (mutta se saattaa olla liikaa odotettu).H Husärlivet sanoi:
Talon omistaja
· Österslöv
· 400 viestiä
Lity sanoi:
Kiitos! Kyllä, siltä meistäkin tuntuu, mutta on niin vaikeaa pitää päänsä, kun he ovat niin vahvoja mielipiteissään. Minun täytyy harjoitella vastaamaan vain "ratkaise se" ja kävellä pois, haha. Vitsi vitsinä, puhuimme tänään siitä, että meidän on oltava parempia pyytämään heitä selittämään miksi, kun he sanovat asioita, koska usein tuntuu siltä, että he eivät tiedä miksi tekevät asioita, mutta kuulostavat vakuuttavilta. Jos pyydämme heitä selittämään, ehkä saamme heidän argumenttinsa kumottua. Ainakin he ehkä alkavat ajatella ennen kuin tekevät (mutta kenties se on liikaa odotettu).
mutta olette palkanneet heidät tekemään työn puolestanne ja maksatte siitä. Ehkä se maksaa ylimääräistä, jos he vahvistavat ja niin edelleen, mutta haluatteko sitä, vaikka he sanoisivat, että se ei ole tarpeen ja että se maksaa ylimääräistä, sanotte vain, että haluatte silti heidän tekevän sen. Jos kysytte jotain eikä heillä ole vastausta, soittakaa vain heidän pomolleen ja kysykää. Olettehan palkanneet heidät, koska luotatte heihin, joten odotatte ammattimaista ja vakaata työtä heidän puoleltaan. Teidän täytyy kertoa heille ajatukset ja toiveet, joita teillä on, muuten tulette katumaan myöhemmin, sen voin luvata. Tehkää se oman mielenrauhanne vuoksi ja nukutte sitten hyvin yöllä ☺️H Husärlivet sanoi:Hei!
harmillista, etteivät vetäneet sitä kellariin. Meillä he tekivät niin, ainoa asia jota pyysin ja he kumarsivat ja kiittivät. Mutta sinun tapauksessasi voit ehkä pyytää heitä vahvistamaan palkit molemmilta puolilta liimaamalla ja ruuvaamalla uusia, kuten 45x95 puurimoja?? Kyllähän tilaa pitäisi olla, voisi kuvitella!!
Kiitos ☺️ Kyllä, "riitelen" mieluummin nyt kuin olen pettynyt tulokseen. Ja kyllä, ne ovat niin pieniä summia kokonaisuudessaan, että se voi olla sen arvoista sittenkin. Meidän täytyy kertoa heille myös seinien eristyksestä. He ottivat sen pois, mutta eivät laittaneet takaisin (nyt kun seinät on joka tapauksessa purettu uudelleen). Jos meidän täytyy maksaa siitäkin ylimääräistä, se on sen arvoista. Olisi ikävää, jos koko talossa kaikuisi kylpyhuoneesta.H Husärlivet sanoi:mutta olette palkanneet heidät tekemään työn luonanne ja maksatte siitä. Se voi maksaa ylimääräistä, jos he joutuvat vahvistamaan jotakin, mutta jos haluatte sen, vaikka he sanovat, ettei se ole tarpeen ja se maksaa ylimääräistä, sanokaa vain, että haluatte heidän silti tekevän sen. Jos kysytte jotain eivätkä he osaa vastata, soittakaa heidän esimiehelleen ja kysykää. Olettehan palkanneet heidät, koska luotatte heihin, ja silloin odottaa ammattilaistasoista ja vakaa työnjälki heidän puoleltaan. Teidän on sanottava heille, mitä mietitte ja haluatte, muuten tulette katumaan sitä myöhemmin, sen voin luvata. Tehkää se oman mielenrauhanne vuoksi ja nukukaa sitten yöunenne hyvin ☺️
Talon omistaja
· Österslöv
· 400 viestiä
onnea nytLity sanoi:
Kiitos ☺️ Joo, "riitelisin" mieluummin nyt kuin olisin myöhemmin tyytymätön tulokseen. Ja joo, ovat niin pieniä summia kokonaisuudessaan, joten se voi olla sen arvoista isf. Meidän pitäisi mainita seinien eristyksestä myös. He poistivat sen, mutta eivät laittaneet takaisin (nyt kun seinät kuitenkin purettiin uudelleen). Jos joudumme maksamaan siitä ylimääräistä, niin se on sen arvoista. Niin tylsää, jos kylpyhuoneesta kaikuisi koko talossa.
Hyvä, että pidätte puolenne puuseppää vastaan! Meillä oli myös viemäri palkiston läpi, mutta viemäriä ei voitu vetää kellarissa eri tavalla, joten puuseppä vahvisti palkkeja paksuilla puulevyillä, joissa oli reikä viemäriputkea varten palkin molemmin puolin. Viemäri meni palkin läpi jo ennenkin ja se oli kestänyt siitä lähtien, kun kylpyhuone remontoitiin 70-luvulla, mutta puuseppä piti silti turvallisempana vahvistaa.
Onnea matkaan!
Onnea matkaan!
Toivottavasti he suostuvat vahvistamaan.mrsnhp sanoi:
Hyvä, että pidätte puolenne remonttimiehen kanssa! Meillä oli myös viemäri läpi palkiston, mutta viemäriä ei voitu vetää uudelleen kellarissa, joten remonttimies vahvisti palkkeja paksuilla puulevyillä, joissa oli reikä viemäriputkea varten kummallakin puolella palkkia. Viemäri kulki palkin läpi jo aikaisemmin ja se oli kestänyt siitä asti, kun kylpyhuone remontoitiin 70-luvulla, mutta remonttimies ajatteli, että on turvallisinta kuitenkin vahvistaa.
Onnea matkaan!
Kiitos! ☺️
Kaikkitietävä
· Västra Götaland
· 12 291 viestiä
Laske yhtä putkea hieman lisää niin, että se voidaan yhdistää palkin yläosan aukkoon, molemmin puolin ylimääräinen sahattu ylösalainen puu pitäisi riittää.
