Paras vastaus

yonna yonna sanoi:
Vapaa-ajan asunto joka pidetään kylmillään: Rakentaja epäröi poistaa ulkoseinistä vedeneristettä (tämä on teknisessä kuvauksessa), mutta voiko todella olla vaatimuksia vedeneristykselle?
Oletan, että tarkoitat höyrysulkua (yleensä käytetään muovia seinien lämpimällä puolella)?

Miksi haluat poistaa sen?
On totta, että monet suosittelevat, ettei kylmillään pidettävässä talossa tulisi olla höyrysulkua, vaan sen sijaan höyryjarru tai ehkä ei mitään. Mutta jos talo on rakennettu näin - miksi haluat poistaa sen? Oletko kokenut ongelmia?

"Vaateita" ei ole, mutta suosituksia on.

PBL kirjoittaa: "6:531 IlmatiiviysYleinen ohjeRakennuksen ilmastoerottuvien osien tulisi olla mahdollisimman ilmatiiviitä kosteuskonvektion aiheuttamien vaurioiden välttämiseksi."

Nyrkkisääntö sanoo, että pitäisi olla höyrysulku, jos eristystä on yli 200 mm.

Väittäisin, että höyryjarru toimii myös (ainakin monien ja erityisesti tällaisten järjestelmien valmistajien mukaan). Oma mielipiteeni on myös, että käytän mieluummin höyryjarrua, jos en voi taata, että talo on 100 % tiivis - esimerkiksi jos teen lisärakennuksen tai vanhaan taloon (kuten meidän tapauksessamme), koska tämä voi päästää kosteutta ulos, jos sitä pääsee rakenteeseen, mikä on suurella riskillä monissa tapauksissa.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...-byggregler/fuktsakerhet/lufttathet-och-fukt/
 
  • Tykkään
yonna
  • Laddar…
Kiitos erittäin hyvästä selityksestä.

Kyseessä on lähes 100-vuotiaan kolonimökin laajennus, jossa on hyvä puurunko ja joka on kestänyt erinomaisesti. Eristeitä ei ole nykyään. Kolonimökkejä ei saa käyttää talvikaudella (kuitenkin tjuvar och lösdrivare 😉).

Alueen muut mökit, jotka on eristetty vuosien varrella, ovat saaneet vaurioita ja juuri tätä halutaan välttää. Tytär lukee nyt höyrynsulusta ja höyryjarrusta 😀!
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.