Hei
Minulla on vanha 1800-luvun lopun talo, jota olen kunnostamassa, ja olen poistanut vanhan katon yläkerrasta. Löysin vanhan katon, ja se "roikkuu" keskiosastaan.
Meillä on nyt suuri huone yläkerrassa, noin 6x6 metriä, joka oli aiemmin jaettu kahdeksi huoneeksi melko tukevalla lankkuväliseinällä. Kysymys kuuluu: jos kattopalkit eivät kestä vapaasti roikkumista, voiko niitä vahvistaa vai onko kyseessä palkin tarve alapuolella?
Katso piirrokseni kattoparruista.
Koko rakennus on pystypuutalo.
Piirustus huoneesta tulee seuraavassa viestissä.
Tämä on siis kerroksessa 2.

• Käsin piirretty kattotuolien luonnos, jossa näkyy mitat 150x150 ja 200x200, kuva liittyy vanhan talon remonttikeskusteluun.
Tässä on sitten yläkerta
Pisteviiva on vanha lankkuseinä, joka poistettiin aiemmin.

• Käsin piirretty pohjapiirros yläkerrasta, jossa näkyy poistettu vanha lankkuseinä katkoviivana sekä mursockin ja tukipalkkien sijainnit.
Nämä kattoristikot näyttävät tältä, todella vaikea saada kuviin. Voin lisätä, että ne ovat noin cc 100 etäisyydellä toisistaan.

• Vanha ullakko, jossa puukatot ja sanomalehdillä peitetty seinä; takapalkit asennettu noin 100 cm välein.
  • Takapalkit rakennuskatossa; eristeet näkyvät taustalla.
Kuulostaa siltä kuin olisit poistanut kantavan seinän?

Jänneväli on niin pitkä, että teidän olisi pitänyt ymmärtää, että kattotuoli ei voisi kantaa sitä.

Jos aiot muuttaa kattotuolin ristikko-kattotuoliksi, muiden suuntien mitat voivat olla liian heikot. Vaihtoehtoja ovat palkin lisääminen tai kattotuolien kuormien perusteellinen uudelleenlaskenta. Ota yhteyttä insinööriin, joka voi laskea sen.

Onko kyseessä kerros, jonka lattia sijaitsee kattoristikon alapaarteen kohdalla, vai onko siellä vain eristettä?
Jos alapaarteen yläpuolella ei ole kerrosta, sen tulee vain vastaanottaa vetovoimia, ja silloin se ehkä käy kuten on. Ehkäpä kattoristikon reuna-alueiden tuet tarvitsevat tukea alapuolelta.
Tämä on asia, jonka rakennesuunnittelijan tulee laskea.

Mikä on etäisyys kattoristikoiden välillä?
Olen käyttänyt ristikkojalkoja, joissa alapaarre on ollut 195x45 ja yläpaarre 145x45, jännitteillä yli 7 m ja 120 cm c-c jalkojen välillä. Joten täysin mahdottomalta se ei vaikuta.

Ehkä asian voi ratkaista lisäämällä lisää kattoristikoita, jos haluaa välttää palkkeja.

Jälleen kerran, rakennesuunnittelija voi antaa vastauksia siihen, mitä ratkaisuja voi olla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.