Hei,

Aion tehdä 4 metrin välipohjan laajennukseen.
Riittääkö 45x195 k24 cc30 vai täytyykö minun käyttää 45x220?

Terveisin,
Janne

Hei,

Eikö kenelläkään ole ideoita?

Terveisin
Janne

Tarkoitat, että sinulla on neljän metrin jänneväli lattianiskojen lattiatasossa? En ole nähnyt taulukkoa, joka ottaisi huomioon seinien kuorman, mutta jos leikimme ajatuksella, että emme välitä seinistä, niin kuuluisassa jännevälimitoitustaulukossa sanotaan, että 45x195 riittää 3,5 metriin. 45x220 ei ole mukana, vaan seuraavaksi mennään 70x195:een, jotta päästään neljään metriin c/c 30:lla. On tietysti otettava huomioon, että tämä taulukko on laadittu terassilattiatasoille. Olisi kiinnostavaa nähdä, miten lattiatasot lasketaan tavalliselle rakennukselle.

Viimeksi muokattu:
Riittää ilman ongelmia 45*195 välipohjalla, c/c 300, jos et aio laittaa epänormaalin suuria painoja laajennukseen, kuten esim. 2 tonnin biljardipöytä jne.

Mutta joka tapauksessa, jos aiot laittaa klinkkeriä lattialle, käytä liimattua lattiakipsiä!

Kesämökilläni palkiston pituus on 4,8 m ja sen mitat ovat 45x195, cc 60 (lisäsin kuitenkin yhden välituen, jotta todellinen jänneväli on 2,4 m - tämä oli valinnaista, jos halusi vakaamman rakenteen valmistajan mukaan).
Parvella kattotuolien alapaarteet muodostavat "palkiston" mitoin 45x220, cc 120.

Rakenteet tuntuvat tarpeeksi vakaalta - laskelmat on kuitenkin tehnyt toimittaja, en itse :)

/K

Hei ja kiitos vastauksista.

Käytän 45x195 cc30.
Tuntuu paremmalta nyt vastauksienne jälkeen

/Janne

Minulla on 3,9m jänneväli ja 45x220 cc600 keskellä tukipuut ja ruuviliimattu lattiahiutale, se on mitoitettu rakennusinsinöörin toimesta, hän sanoi, että tämä mitoitus kestää noin 4,2m jännevälin. Ei tunnu yhtään joustoa lattiassa ainakaan. Tulee halvemmaksi vähemmillä palkeilla ja vähemmällä työllä kuin 45 x 195 cc300.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.