Haluan nostaa ullakon lattiaa saavuttaakseni korkeamman huonekorkeuden huoneen remontin yhteydessä.
Voiko joku auttaa minua laskemaan, miten lattia tulisi rakentaa? Onko tähän mahdollista vastata vai tarvitaanko lisätietoja?
Kaavio osoittaa, miten nykyinen lattia on rakennettu. Lähetän myös muutamia kuvia siitä, miltä se näyttää.
Talo sijaitsee lumikuormavyöhykkeellä 2,0. Katto on metallia.
Palkkasin rakennesuunnittelijan. Ennen sairauslomalle jäämistään hän kirjoitti näin:
Sk=2,0 kN/m2
Wk=0,56 kN/m2 (Maastotyyppi III + Vk=24 m/s)
qk=2,5 kN/m2 (Kategoria A + väliseinät)
Normit: EKS11 liitännäiseurokoodilla
Katto koostuu kattoparruista "palkkeista" 100x100s1200, jotka lepäävät harjapalkin 150x180 päällä. Materiaali on hirsiä. Harjapalkki nojaa uuteen palkkiin, joka ylittää kattoristikot. Kattoparruilla on sivueeliset tuet palkin ja talon julkisivun päällä.
Epäilen, että lattianpalkkien siirtäminen ei ole mahdollista vaarantamatta hirsirungon vakautta. Kuinka paljon haluat nostaa kattoa? Rakennusinsinöörin luvut tarkoittavat vain, että hän on laskenut lumelle, tuulelle ja ns. hyötykuormalle ominaisarvot.
Epäilen, että lattianpalkkeja ei voi siirtää vaarantamatta hirrenrunkoa. Kuinka paljon haluat korottaa kattoa? Rakentajan luvut tarkoittavat vain, että hän on laskenut lumelle, tuulelle ja ns. hyötykuormalle ominaisarvot.
Minun täytyy korottaa sitä noin 20 cm.
Seinässä lähinnä oleva hirsi on uloin. Jos asetan lattialevyn sen päälle, kuvittelen, että hirsirunko pysyy vakaana.
Olen epävarma siitä, mitä tarkoitat. Voin kuvitella useimmat ratkaisut, kunhan kunta hyväksyy ne ja saamme korkeammat kattokorkeudet.
Taloissa nurkat ja päätykolmiot ovat usein herkimpiä kohdissa rakenteessa. Keskelläkin on tietty liukuvaikutus. Onko sinulla kuva, jossa näkyy vähän enemmän kaikesta ullakolla?
Palkit ovat kuulemma yhdistetty seinään jollain tyyppisellä hirrenurkalla.
En näe suoria ongelmia vintin välipohjan nostamisessa. Haasteena on yhdistää uusi välipohja ulkoseiniin niin, että hirsiseinän vakaus ei heikkene, kun nykyinen välipohja poistetaan.
Onko vintin välipohja ripustettu liimapuupalkkiin, joka näkyy kuvassa? Kyseinen palkki voi hyvin jäädä paikoilleen, uusi välipohja asetetaan sen päälle. Kuinka korkea liimapuupalkki on?
Että välipohja tulisi mitoittaa hyötykuormalle 2,5 kN/m2, en usko olevan tarpeellista. Ullakko ei kai sisusteta minun käsitykseni mukaan? Karakteristinen hyötykuorma ullakon välipohjalle on 0,5-1,0 kN/m2 riippuen vapaasta korkeudesta.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.