S Stingray468 sanoi:
Se tulee kestämään hyvin. Valoimme kaivonkannen 25 vuotta sitten, halkaisijaltaan noin metri, ja muistaakseni laitoimme tyyliin 4 suoraa ja ristikkäistä harjaterästä kakun keskelle (7 cm paksu). Kestää hyvin vielä tänäänkin. Kaiversimme nimet ja vuosiluvun... voi kestää muutaman sata vuotta, kuka tietää.
Juuri tuo on suurin syy valaa. Olen luvannut lapsille, että saavat tehdä käsienjäljet. Ja kun olen käyttänyt useita päiviä työntekoon ja aion kuljettaa kannen 25 mailia paikoilleen, en halua, että se uppoaa pohjaan ainakaan 100 vuoteen:rofl:

mexitegel mexitegel sanoi:
Raudoituksen tulisi olla korkeuden alemmassa puoliskossa, koska se on siellä betonin alttiina vetokuormitukselle, kun kansi nostetaan. Keskellä se ei ole hyödyllinen, ellei kyse ole murtoraudoituksesta - joten alapinnan raudoitus noin 25 mm muotin pohjasta pitäisi olla hyvä.
Ei se ihan niin huono ole, kun raudoitus on keskellä. Silloin tapahtuu, että vetovyöhyke siirtyy keskelle ja puristusvyöhyke on 35 mm.

Yksi asia, jota kannattaa miettiä, on että laitat raudat, jotka ovat lyhyellä sivulla, alimmaksi, ja ne, jotka ovat pitkällä sivulla, ylimmäksi. Päättä raudat 50 mm betonin reunan päästä.

W witten sanoi:
Tilanne ei ole aivan niin huono raudoituksen keskiosan kanssa. Se, mitä tapahtuu, on, että vetovyöhyke siirtyy keskelle ja puristusvyöhyke on 35 mm.

Yksi asia, johon sinun on kiinnitettävä huomiota, on sijoittaa lyhyen sivun pituiset raudat alapuolelle ja pitkän sivun pituiset raudat yläpuolelle. Lopeta raudat 50 mm betonin reunasta.
Alan yhä enemmän ymmärtää, että minun pitäisi pitäytyä ammatissani sähköasentajana. Sähköaita olisi ollut hyvä ratkaisu :rofl:

V Värmlandsmicke sanoi:
Aloitan yhä enemmän ymmärtämään, että minun pitäisi pysyä ammatissani sähköasentajana. Sähköaita olisi ollut hyvä ratkaisu :rofl:
Joo, mutta käyttöikä riippuu siitä, että raudoitus ei ole liian pinnassa missään kohdassa.

Onhan se hyvä, että on sähköasentajia, jotta meillä on valoa ja kuplia porealtaassa.

W witten sanoi:
Jo men livslängden hänger på att armeringen inte ligger för ytligt någonstans.

Det är väl bra att det finns elektriker också så att vi har lyse och bubblor i bubbelpoolen
Se on juuri se, missä minä nyt olen. Liian pinnallinen vahvike. Muuten se on vahvistettu kuin piru. Kestääkö se pidempään, jos galvanoin verkon? Katson hinnan huomenna. Muuten minun on ajateltava koko konsepti uudelleen.
-"Tehdä uudelleen ei ole tekemistä...":sweat:

Lisää kerros vahviketta dia 8mm keskitetysti kanteen molempiin suuntiin, se tulee varmasti kestämään ja vältät suuremman riskin, että vahvike ruostuu 20 vuoden kuluttua.

Ingenjören Ingenjören sanoi:
Laita kerros armering dia 8mm keskeisesti kannessa molempiin suuntiin, se kestää varmasti ja vältät suuremman riskin armering ruostumisesta 20 vuoden kuluttua.
Se näyttää yhä enemmän siltä, että se on ratkaisu valitettavasti...

W witten sanoi:
Aivan niin huonosti ei ole asian laita, kun raudoitus on keskellä. Se, mitä tapahtuu, on että vetovyöhyke siirtyy keskelle ja puristusvyöhyke on 35 mm.

Yksi asia, jota sinun on hyvä miettiä on se, että laitat rautatangot, jotka ovat lyhyen sivun suuntaisesti, alimmaksi ja ne, jotka ovat pitkän sivun suuntaisesti, ylimmäksi. Päätä raudat 50 mm:n etäisyydeltä betonin reunasta.
Kuulostaa oudolta, suurimmat liikkeet voisivat järkevimmin olla lähinnä pinta ylhäällä/alhaalla.

Kestävyyttä (vetojännityksille alapinnassa) parantaa armeraus alhaalla, mutta fyysisesti se toimii samalla tavalla armerauksen ollessa keskellä, vain puristusvyöhyke ja sisäinen vipuvarsi pienenevät ja siten myös lujuus, mutta tässä tapauksessa pienillä jänneväleillä ja momentilla se tulee olemaan enemmän kuin riittävä.

Ingenjören Ingenjören sanoi:
Kestävyyttä (vetojännityksille alareunassa) parannetetaan raudoituksella alimpana, mutta fysikaalisesti se toimii yhtä hyvin keskellä, se vain aiheuttaa pienemmän puristusvyöhykkeen ja sisäisen vipuvarren, ja siten alhaisempi kestävyys, mutta tässä tapauksessa pienillä jänneväleillä ja momenteilla se tulee olemaan enemmän kuin tarpeeksi.
Pelkään, että kansi ei tule olemaan tasainen alustan kanssa. Oikeastaan halusin valaa sen paikan päällä, mutta kaivo sijaitsee hankalassa paikassa.
Jänneväli 700mm ei ole mitään, mutta jos kansi on kolmella kulmalla, ei tiedä ollenkaan, mihin kuormitus kohdistuu..?

mexitegel mexitegel sanoi:
Kuulostaa oudolta, suurimmat liikkeet olisivat järkevästi ajateltuna lähimpänä pintaa ylhäällä/alhaalla.
Sitä, mikä on raudoituksen alla, kutsutaan halkeilleeksi vyöhykkeeksi ja se on, teoreettisesti katsoen, staattisesti toimimaton.

• Tykkään
Ingenjören
  • Laddar…
W witten sanoi:
Se, mikä on raudoituksen alla, kutsutaan halkeilualueeksi, ja se on teoreettisesti ottaen staattisesti toimimaton.
Kuulostaa järkevältä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.