9 243 lukukertaa ·
26 vastausta
9k lukukertaa
26 vastausta
Valaa juomavesikaivon kansi
Hei! Olen ryhtynyt valamaan kantta vesikaivooni. Aukko on suorakulmainen ja 1400x700 mm. Sen pitäisi painaa vähän, joten ajattelin, että betoni olisi sopivampi kuin esimerkiksi rihlatut alumiinilevyt.
Olen tehnyt muotin 70 mm syvyiseksi ja kansi tulee olemaan 30 mm päällekkäin sivuilla ja siinä on saranat. Kansi painaa noin 150 kg, joten olen tehnyt kaksi vahvistusverkkoa sitä varten.
Mutta: Vahvistus on vain enintään 14 mm syvyydessä betonissa, ja nyt luen, että sen pitäisi olla vähintään 20 mm syvyydessä. Tuleeko tämä olemaan ongelma? Ja miten ratkaisen tämän ilman, että joutuisin miettimään koko asiaa uudelleen?
Kiitollinen kaikista vastauksista!
Ystävällisin terveisin Iloinen käsityöläinen "väärän" genren parissa
Olen tehnyt muotin 70 mm syvyiseksi ja kansi tulee olemaan 30 mm päällekkäin sivuilla ja siinä on saranat. Kansi painaa noin 150 kg, joten olen tehnyt kaksi vahvistusverkkoa sitä varten.
Mutta: Vahvistus on vain enintään 14 mm syvyydessä betonissa, ja nyt luen, että sen pitäisi olla vähintään 20 mm syvyydessä. Tuleeko tämä olemaan ongelma? Ja miten ratkaisen tämän ilman, että joutuisin miettimään koko asiaa uudelleen?
Kiitollinen kaikista vastauksista!
Ystävällisin terveisin Iloinen käsityöläinen "väärän" genren parissa
Raudoituksen tulisi sijaita korkeuden alemmassa puoliskossa, koska siellä betoni altistuu vetokuormalle, kun kansi nostetaan. Keskellä siitä ei ole hyötyä, ellei se ole halkeamaraudoitus – joten alareuna raudoituksen tyyliin 25 mm muotin pohjasta pitäisi olla hyvä.
Koska olen "vain" sähköasentaja enkä tiedä tästä asiasta mitään, ajattelin mennä vähän yli varmuuden vuoksi. Mutta eikö minun olisi siis pitänyt tehdä niin?mexitegel sanoi:
Kaksi kerrosta eivät ole millään tavalla väärin, kunhan ne eivät jää liian mataliksi, koska silloin ne eivät ole suojassa betonilta ja alkavat ruostua, ja silloin ne kasvavat, mikä saa betonin halkeamaan.
Se on pohjimmiltaan melko yksinkertaista;
Betoni on erittäin hyvä puristuskuormien vastaanottamisessa, mutta täysin arvoton vetokuormiin, jolloin se halkeaa. Juuri siksi raudoitus keskellä ei lisää lujuutta, koska siellä on käytännössä 0 kuormitusta. Sitä vastoin se toimii hyvin raudoitusverkon kanssa, jonka tarkoitus on estää halkeamien muodostumista.
Ylemmällä ja alemmalla raudalla saat kaivonkannen, joka kestää kuormat molemmista "suunnista".
Se on pohjimmiltaan melko yksinkertaista;
Betoni on erittäin hyvä puristuskuormien vastaanottamisessa, mutta täysin arvoton vetokuormiin, jolloin se halkeaa. Juuri siksi raudoitus keskellä ei lisää lujuutta, koska siellä on käytännössä 0 kuormitusta. Sitä vastoin se toimii hyvin raudoitusverkon kanssa, jonka tarkoitus on estää halkeamien muodostumista.
Ylemmällä ja alemmalla raudalla saat kaivonkannen, joka kestää kuormat molemmista "suunnista".
Kiitos hyvästä vastauksesta. Se vastaa teoriaani.
Olen ajatellut kääntää kannen yli, joten tarvitsen kaksi kerrosta raudoitusta. Kaksi kerrosta 25 mm sisällä tulevat olemaan melkein kiinni toisiinsa, jos kansi on 70 paksu. Luuletko, että raudoituksen voi sinkitä?
Olen ajatellut kääntää kannen yli, joten tarvitsen kaksi kerrosta raudoitusta. Kaksi kerrosta 25 mm sisällä tulevat olemaan melkein kiinni toisiinsa, jos kansi on 70 paksu. Luuletko, että raudoituksen voi sinkitä?
On vaikea uskoa, ettet pärjäisi yhdellä varastolla. On myös suosituksia vähimmäisetäisyydestä varastojen välillä. Jos haluat syventyä aiheeseen, tämä julkaisu on hyvä: https://www.begroup.se/fileadmin/us...roschyrer/BE_Armeringshandboken_2017_webb.pdf
Itse saranasolmu on jo paikallaan. Olen porannut puutappeja puuhun muotoon sivulta, jonka aion porata ja kiinnittää ruuvilenkit molemmille puolille "solmuista". Sitten pultti läpi. Ongelma on nyt se, että tarvitsen molemmat raudoituskerrokset saadakseni sen sekä ylä- että alapuolelle ruuvilenkeistä. Silloin kannen korkeus ei riitä.S Stolsben sanoi:
Lost 2020. 
Kuten vastasin toisessa viestissä, haluan raudoituksen sekä pulttien/ruuvien ylä- että alapuolelle, joista tulee saranat. Ja nyt kun olen tehnyt verkon kahteen riviin, EN halua tehdä uudelleen..mexitegel sanoi:
Mutta hyvä vastaus. Kiitos paljon!
Se tulee kestämään hienosti. Me valimme kaivonkannen 25 vuotta sitten, jonka halkaisija oli noin metri, ja muistaakseni laitoimme noin 4 suoraa ja ristikkäistä raudoitusterästä kakun keskelle (7 cm paksu). Kestää hienosti vielä tänäkin päivänä. Kaiversimme nimemme ja vuoden... ehkä se kestää satoja vuosia, kuka tietää.V Värmlandsmicke sanoi: