Hei! Olen ryhtynyt valamaan kantta vesikaivooni. Aukko on suorakulmainen ja 1400x700 mm. Sen pitäisi painaa vähän, joten ajattelin, että betoni olisi sopivampi kuin esimerkiksi rihlatut alumiinilevyt.

Olen tehnyt muotin 70 mm syvyiseksi ja kansi tulee olemaan 30 mm päällekkäin sivuilla ja siinä on saranat. Kansi painaa noin 150 kg, joten olen tehnyt kaksi vahvistusverkkoa sitä varten.

Mutta: Vahvistus on vain enintään 14 mm syvyydessä betonissa, ja nyt luen, että sen pitäisi olla vähintään 20 mm syvyydessä. Tuleeko tämä olemaan ongelma? Ja miten ratkaisen tämän ilman, että joutuisin miettimään koko asiaa uudelleen?

Kiitollinen kaikista vastauksista!
Ystävällisin terveisin Iloinen käsityöläinen "väärän" genren parissa

Riittää, että sijoittaa yhden armeringskerroksen keskelle :)

Edit: miksi ei tehdä sitä normaalin kaivonkannen tapaan ilman saranoita?

Raudoituksen tulisi sijaita korkeuden alemmassa puoliskossa, koska siellä betoni altistuu vetokuormalle, kun kansi nostetaan. Keskellä siitä ei ole hyötyä, ellei se ole halkeamaraudoitus – joten alareuna raudoituksen tyyliin 25 mm muotin pohjasta pitäisi olla hyvä.

N NoOne2k sanoi:
Riittää, että sijoittaa kerros raudoitusta keskelle :)

Edit: miksi ei tehdä sitä kuin normaali kaivonkansi reunuksilla ilman saranoita?
Siksi, että en halua ajatella sitä
Ja koska en halua riskeerata sen tiputtamista kaivoon, koska siitä tulee todella kömpelö.

Hei, Mikä tehokas ratkaisu!
Miten ratkaiset liitoksen saranointiin? Minkä tyyppisiä saranoita käytät?
Onnea ja palaathan mielellään kuvien kanssa!

mexitegel mexitegel sanoi:
Raudoituksen pitäisi olla korkeuden alemmalla puoliskolla, koska siellä betoni altistuu vetokuormitukselle, kun kansi nostetaan. Keskellä siitä ei ole hyötyä, ellei se ole halkeamien raudoitus - joten alareunan raudoitus tyyppiä 25 mm muotin pohjasta pitäisi olla hyvä.
Koska olen "vain" sähköasentaja enkä tiedä tästä asiasta mitään, ajattelin mennä vähän yli varmuuden vuoksi. Mutta eikö minun olisi siis pitänyt tehdä niin?

Kaksi kerrosta eivät ole millään tavalla väärin, kunhan ne eivät jää liian mataliksi, koska silloin ne eivät ole suojassa betonilta ja alkavat ruostua, ja silloin ne kasvavat, mikä saa betonin halkeamaan.

Se on pohjimmiltaan melko yksinkertaista;
Betoni on erittäin hyvä puristuskuormien vastaanottamisessa, mutta täysin arvoton vetokuormiin, jolloin se halkeaa. Juuri siksi raudoitus keskellä ei lisää lujuutta, koska siellä on käytännössä 0 kuormitusta. Sitä vastoin se toimii hyvin raudoitusverkon kanssa, jonka tarkoitus on estää halkeamien muodostumista.

Ylemmällä ja alemmalla raudalla saat kaivonkannen, joka kestää kuormat molemmista "suunnista".

Kiitos hyvästä vastauksesta. Se vastaa teoriaani.
Olen ajatellut kääntää kannen yli, joten tarvitsen kaksi kerrosta raudoitusta. Kaksi kerrosta 25 mm sisällä tulevat olemaan melkein kiinni toisiinsa, jos kansi on 70 paksu. Luuletko, että raudoituksen voi sinkitä?

V Värmlandsmicke sanoi:
Siksi en halua ajatella sitä
Ja koska en halua ottaa riskiä, että pudotan sen kaivoon, koska siitä tulee todella kömpelöä.
En ajatellut sitä, sitä piti lukea. Mutta se tuntuu todella hyvältä vaihtoehdolta. Kiitos!

S Stolsben sanoi:
Hei, Mikä voimakas ratkaisu!
Miten ratkaiset kiinnityksen saranoihin? Minkä tyyppisiä saranoita käytät?
Onnea ja kerro mielellään lisää kuvien kanssa!
Itse saranasolmu on jo paikallaan. Olen porannut puutappeja puuhun muotoon sivulta, jonka aion porata ja kiinnittää ruuvilenkit molemmille puolille "solmuista". Sitten pultti läpi. Ongelma on nyt se, että tarvitsen molemmat raudoituskerrokset saadakseni sen sekä ylä- että alapuolelle ruuvilenkeistä. Silloin kannen korkeus ei riitä.

• Pyöreä, vanha betonikansi, jossa on avonainen, suorakaiteen muotoinen aukko. Aukon vieressä metalliputki metsäisellä alueella.
Lost 2020. :D

mexitegel mexitegel sanoi:
On vaikea uskoa, että et pärjäisi yhdellä kerroksella. On myös suosituksia vähimmäisetäisyydestä kerrosten välillä. Jos haluat paneutua asiaan, tämä julkaisu on hyvä: [linkki]
Kuten vastasin toisessa viestissä, haluan raudoituksen sekä pulttien/ruuvien ylä- että alapuolelle, joista tulee saranat. Ja nyt kun olen tehnyt verkon kahteen riviin, EN halua tehdä uudelleen..:sweat:
Mutta hyvä vastaus. Kiitos paljon!

S Stingray468 sanoi:
Lost 2020. :D
Joo, en toivo kenellekään putoavan sinne:p

V Värmlandsmicke sanoi:
Ja, jag önskar ingen att trilla ner där:p
Se tulee kestämään hienosti. Me valimme kaivonkannen 25 vuotta sitten, jonka halkaisija oli noin metri, ja muistaakseni laitoimme noin 4 suoraa ja ristikkäistä raudoitusterästä kakun keskelle (7 cm paksu). Kestää hienosti vielä tänäkin päivänä. Kaiversimme nimemme ja vuoden... ehkä se kestää satoja vuosia, kuka tietää.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.