Hei,
Olen rakentanut portaat Leca-lohkoista (katso kuva), ja nyt aion valaa betoniaskeleet.
Askeleen pituudeksi tulee 1m, leveys 30cm ja ajattelin paksuudeksi 4,5cm (muoto rakennettu 4,5cm laudoista).
Ajattelin vahvistaa 3 raudoitusraudalla (8mm) pituussuunnassa tasaisin välein.
Ajattelin käyttää tavallista karkeaa betonia ja mietin, kestääkö tämä rakenne?
Portaikko lepää Lecalohkojen päällä, joiden leveys on 20cm kummassakin päässä. Vapaa pinta-ala on silloin 60cm.
Kuvassa on leca-harkoilla rakennetut portaat, jotka nojaavat talon seinään. Porrasaskelmat ovat epätäydelliset ja odottavat betonivalua.
Kiitollinen vastauksesta.
Vaihtoehtoisesti ajattelin käyttää painekyllästettyä puuta 45x145mm, jonka ruuvaan kiinni Leca-lohkoihin.

Terveisin
Knallen

Paljon muottia tarvitaan, jos aiot valaa, skippaa se. Puhdista ulkopinta ja tasoita Leca. Sitten askel kyllästetystä. min 45 paksua, leveys näet mitä voi tulla peittämään.

• Tykkään
Filip47
  • Laddar…
En ole varma, mutta 45mm betong tuntuu heikolta 1m kohdalla.

B
Luulisin, että 45 mm riittää, mutta olisin tehnyt sen paksummaksi (esimerkiksi 70 mm, jotta olisi marginaalia). Minulla on ulkona oleva penkki, jossa on 45 mm ja se on kestänyt monta vuotta.

Portaassa saattaa olla suurempi rasitus, penkkini seisoo lähinnä kuormittamattomana.

Raudoituksen pitäisi olla muutaman sentin syvyydessä suojautuakseen ruostumiselta. Tämä on vaikeampaa saavuttaa, jos on vain 45 mm tilaa.

Muista, että sileä betoni muuttuu talvella erittäin liukkaaksi.

Hei, ja kiitos vastauksesta!

Aion valaa vain samalla valumuotilla, joten se vie vähän aikaa. Lasken, että valan yhden askelman joka toinen päivä. Väliaikaiset laudat välillä.

Uskotteko, että riittää jos lisään paksuutta 4,5 cm:stä 6 cm:ään (6 x 30 x 100 cm) ja käytän raudoituksen mitoituksena 10 mm 8 mm:n sijaan? Ajattelin myös käyttää betonia, jolla on korkeampi lujuus C32/40 C20/25 sijaan.

Näyttäisi varmasti paremmalta valetut askelmat kuin vaihtoehto painekyllästetyn kanssa, koska talo on rapattuna.

Kiitollisena kommenteista,
Terveisin
//Knallen

Tulee varmaan parempi 6 cm:llä ja silloin raudat asetetaan noin 2 - 2,5 cm pohjasta, on se taipuminen, jota pitäisi estää. Sitten rapatusta talosta olen samaa mieltä ulkonäöstä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.