999 lukukertaa ·
8 vastausta
999 lukukertaa
8 vastausta
Vakaa ullakkoportaat?
Hei,
Harkitsen lattian asentamista ullakolle lisätäkseni säilytystilaa.
Jotta voisin kantaa laatikoita ym. ylös ja alas turvallisesti, tarvitaan turvallinen portaat/tikkaat.
Tällä hetkellä minulla on alasalamasnokka, joka taitetaan alas katosta tämän kaltaisesti:
https://www.hornbach.se/p/vindstrap...alwayson_assortment.bau.smartbidding.product…
Se ratkaisu on kätevä, mutta hyvin epävakaa, kapea jne. jos minun tulee kulkea ylös ja alas tavaroita kantaen. Minulla ei ole tilaa pysyvälle portaalle, joten sen täytyy olla samanlainen ratkaisu, mutta vakaampi. Tai, kuten olen nähnyt keittiöissä, jossa tikkaita käytetään kiskoilla ja ne voi kallistaa ulos, kun hakee tavaroita korkealle kaapista. Toinen ratkaisu voisi olla samanlainen, mutta vakaampi!
Tunnetko jonkin kätevän ratkaisun?
Ystävällisin terveisin
Harkitsen lattian asentamista ullakolle lisätäkseni säilytystilaa.
Jotta voisin kantaa laatikoita ym. ylös ja alas turvallisesti, tarvitaan turvallinen portaat/tikkaat.
Tällä hetkellä minulla on alasalamasnokka, joka taitetaan alas katosta tämän kaltaisesti:
https://www.hornbach.se/p/vindstrap...alwayson_assortment.bau.smartbidding.product…
Se ratkaisu on kätevä, mutta hyvin epävakaa, kapea jne. jos minun tulee kulkea ylös ja alas tavaroita kantaen. Minulla ei ole tilaa pysyvälle portaalle, joten sen täytyy olla samanlainen ratkaisu, mutta vakaampi. Tai, kuten olen nähnyt keittiöissä, jossa tikkaita käytetään kiskoilla ja ne voi kallistaa ulos, kun hakee tavaroita korkealle kaapista. Toinen ratkaisu voisi olla samanlainen, mutta vakaampi!
Tunnetko jonkin kätevän ratkaisun?
Ystävällisin terveisin
Meillä on tilaa säästävä "spartrappa" tai ylellinen parvitikkaat, tai miksi sitä haluaakaan kutsua, yläkertaan. Se on kiinteä portaikko, mutta jyrkkä, ja siinä on kuljettava oikea jalka edellä. Lattian aukko on noin 1x2 m. On erittäin hankalaa kantaa tavaroita ylös, varsinkin jos "tavarat" ovat laatikkotyypisiä. Ainoa tapa on tasapainotella ne pään päällä. Joten, jos ylös vietävät tavarat ovat tyyppiä kirja, vaasi tai pari kenkiä, jotka voi ottaa yhteen käteen, se toimii, mutta ei isommille ja raskaammille tavaroille. Silloin tarvitaan oikeat portaat, tai asennettava kuljetin tai talja, jotta voi nostaa tavaroita ylös ja alas korissa, tai aina oltava 2 henkilöä - yksi alhaalla ja yksi ylhäällä siirtämässä.
Oldboy sanoi:
Meillä on tilaa säästävä "spartrappa" tai ylellinen parvitikkaat, miksi sitä haluaa kutsua, ja se vie yläkertaan. Se on kiinteä portaikko, mutta jyrkkä ja siinä on kuljettava oikea jalka edellä. Palkistossa oleva portaikon aukko on noin 1x2 m. Tavaroiden kantaminen ylös on erittäin hankalaa, erityisesti jos ne ovat muuttolaatikoita. Ainoa tapa on tasapainottaa ne pään päällä. Joten, jos kannettavat tavarat ovat tyyliltään kirja, maljakko tai pari kenkiä, jotka voi pitää toisessa kädessä, se onnistuu, mutta ei suuremmille ja painavammille esineille. Silloin tarvitaan oikea portaikko tai asennetaan nosturi tai talja, jotta tavarat voi nostaa ja laskea koriin, tai aina on oltava 2 henkilöä - yksi alhaalla ja yksi ylhäällä
Hei,Oldboy sanoi:
Meillä on tilaa säästävä "spartrappa" tai ylellinen parvitikkaat, miksi sitä haluaa kutsua, ja se vie yläkertaan. Se on kiinteä portaikko, mutta jyrkkä ja siinä on kuljettava oikea jalka edellä. Palkistossa oleva portaikon aukko on noin 1x2 m. Tavaroiden kantaminen ylös on erittäin hankalaa, erityisesti jos ne ovat muuttolaatikoita. Ainoa tapa on tasapainottaa ne pään päällä. Joten, jos kannettavat tavarat ovat tyyliltään kirja, maljakko tai pari kenkiä, jotka voi pitää toisessa kädessä, se onnistuu, mutta ei suuremmille ja painavammille esineille. Silloin tarvitaan oikea portaikko tai asennetaan nosturi tai talja, jotta tavarat voi nostaa ja laskea koriin, tai aina on oltava 2 henkilöä - yksi alhaalla ja yksi ylhäällä ja ojentaa niitä.
Tilasta johtuen en voi pitää pysyvää portaita, vaan tarvitaan jokin fiksu ratkaisu. Tänään minulla on perinteinen vinttiportaat luukulla, mutta se ei ole niin tukevasti, kun aion kantaa laatikoita ylös ja alas sen.
Ehkä joku ratkaisu samanlainen kuin nämä?
https://www.instagram.com/reel/DMYHJH_oe5x/?igsh=MXR1bWNzYmh5Y2Eycw==
Mutta tarkastelen täällä, jos joku tietää mitään hyvää ehdotusta ratkaisuksi!?
Magnus E K
Talon omistaja
· Östergötland
· 4 609 viestiä
Magnus E K
Talon omistaja
- Östergötland
- 4 609 viestiä
Minulla on ullakkoaukko ja portaat, jotka ovat samankaltaiset kuin ensimmäisessä viestissä olevan linkin mukaiset. Käytän ullakkoa säilytykseen. Muuttolaatikoita ei tarvitse kantaa ylös, ne voi asettaa portaille ja työntää niitä edessään, kunnes ne ovat ylhäällä (ja päinvastoin, kun ne täytyy ottaa alas). Se helpottaa, jos portaiden jatkeessa ylhäällä on tilaa (eli vältä pysyvästi pinota tavaroita juuri siihen). Olen myös asentanut kahvan ylös ullakolle, joka helpottaa ylöspääsyä, kun on noussut korkealle portailla.
Jos ullakkoportaat tuntuvat epävakaammilta kuin tavarat, joita linkkaat Instagramista, niiden on pakko olla täysin väärinasennettuja. Minulla on ollut sellainen luukku noin 10 vuotta ja hankin juuri sen tyyppisen, koska se on paljon tukevampi kuin irralliset tikkaat, jotka kiinnitetään johonkin koukkuun jne.
Mutta suora edellytys ullakkoportaiden vakaudelle on, että ne on leikattu oikeaan pituuteen. Tämä koskee molempia jalkoja. Useimmat lattiat eivät ole niin tasaisia kuin luullaan, joten jos portaat seisovat vain yhdellä jalalla, ne tuntuvat epävakailta.
Tällainen porrastyyppi pitäisi ostaa hieman liian pitkänä. Sitten ohjeissa kerrotaan, miten portaat mitataan ja leikataan.
Hyvä vinkki on asentaa jonkinlainen kahva tai vastaava, josta pääsee myös ylös.
Mutta suora edellytys ullakkoportaiden vakaudelle on, että ne on leikattu oikeaan pituuteen. Tämä koskee molempia jalkoja. Useimmat lattiat eivät ole niin tasaisia kuin luullaan, joten jos portaat seisovat vain yhdellä jalalla, ne tuntuvat epävakailta.
Tällainen porrastyyppi pitäisi ostaa hieman liian pitkänä. Sitten ohjeissa kerrotaan, miten portaat mitataan ja leikataan.
Hyvä vinkki on asentaa jonkinlainen kahva tai vastaava, josta pääsee myös ylös.
Leveys ullakkoportaiden ja ullakkoluukkujen osalta rajoittuu yleensä siihen, kuinka leveä väli on ullakon lattian palkkien välillä. Moderneissa taloissa on yleensä vain 555 mm vapaata tilaa, mikä on kapeaa riippumatta valitusta luukusta ja portaista. Ratkaisu on tällöin vaihtaa palkki niin, että voidaan asentaa leveämpi luukku ja portaat.
Ok, se oli hyvää tietoa. Sitä en ajatellut....PNO sanoi:
Ullakkoportaiden ja ullakkoluukun leveys rajoittuu yleensä siihen, kuinka leveä väli palkkien välillä on ullakon välipohjassa. Moderneissa taloissa käytettävissä on usein vain 555mm, ja se on kapea riippumatta siitä, millainen ratkaisu luukulle ja portaille valitaan. Ratkaisu on tällöin palkin korvaaminen, jotta voidaan asentaa leveämpi luukku ja portaat.
Mutta portaat voivat olla leveämpiä, mutta itse luukku seuraa ullakon palkistoa.
Onko kenelläkään vinkkejä hyvään ratkaisuun?
Magnus E K
Talon omistaja
· Östergötland
· 4 609 viestiä
Magnus E K
Talon omistaja
- Östergötland
- 4 609 viestiä
Askelmat menevät ylös ullakolle luukun kanssa, joten askelmien on oltava kapeampia kuin luukku.A _ametist_ sanoi:
Minun luukkuni on 60 cm leveä ja askelmat hieman yli 40 cm. Mutta minulla on vanhempi talo (1963), johon asensin tämän jälkeenpäin; minulla on cc 90 kattotuolien välissä eikä väliin muita palkkeja, joten leveys ei ollut ongelma (sen sijaan minun piti rakentaa vähän lisäkiskoilla, jotta olisi jotain mihin kiinnittää se; halusin myös luukun olevan symmetrinen katossa).
Joo, siksi etsin vaihtoehtoista ratkaisua.Magnus E K sanoi:
Portaat nousevat ylös ullakolle luukun mukana, joten portaiden on oltava kapeampia kuin luukku.
Minun luukkuni on 60 cm leveä ja portaat hieman yli 40 cm. Mutta minulla on vanhempi talo (1963), jossa olen laittanut tämän jälkikäteen; minulla on cc 90 kattotuolien välillä eikä ylimääräisiä palkkeja välissä, joten leveys ei ollut ongelma (jouduin kuitenkin puusepän töihin lisäämään lisäkiskoja, jotta minulla olisi jotain mihin kiinnittää se; halusin myös luukun symmetriseksi katossa).
Onhan olemassa vaihtoehtoja, kuten nämä, joissa luukun leveys ei tarvitse määrittää portaiden leveyttä - älykkäällä ratkaisulla se voi tulla leveämmäksi....
https://www.instagram.com/reel/DMYHJH_oe5x/?igsh=MXR1bWNzYmh5Y2Eycw==
Mutta onko olemassa myös muita vaihtoehtoja, jotka voisivat olla vielä parempia? Tietääkö joku?
Klikkaa tästä vastataksesi