Kellarin porras on kallistunut 45 astetta ja jokainen askelma on vain 20 cm syvä. Lisäksi edellinen omistaja on liimannut kokolattiamaton askelmiin. Olen liukastunut ja murtanut varpaankynnet, kun olen liukastunut portaissa, koska melkein vain puolet jalasta mahtuu askelmille. On melkein mahdotonta kulkea portaissa, jos pitää kantaa jotain ylös tai alas ilman tukea koko jalalle. Mietin, voisiko portaat purkaa ja asentaa hissin. Käytettävissä oleva leveys on 97 cm. Onko joku, joka tietää, onko olemassa sopivia hissejä, joita voi asentaa itse. Olen ajatellut jotain lasista, jonka voi vain asettaa kellarin lattialle. Kuinka paljon tällainen hissi voi maksaa ja mitkä toimittajat ovat saatavilla Ruotsissa?

Toinen vaihtoehto on rakentaa portaat uudelleen?
Nyt en tiedä mitään hissistä, mutta minulla on käsitys, että sellainen on kallista, ja lisäksi voi olla vaikeaa saada suurempia esineitä mahtumaan pieneen hissiin, jos haluaa mahdollisuuden säilyttää huonekaluja tai muita suurempia tavaroita kellarissa.

Asun omakotitalossa, joten voin kävellä talon ympäri, jos minun pitää kuljettaa isoja tavaroita. Ongelma on, että portaiden välinen korkeus on suurempi kuin tavallisissa portaissa, joten kun mennään alas, on taivutettava polvia kunnolla. Olen harkinnut poistaa osan portaiden välistä, jotta kantapään saa mahtumaan, kun nousee portaita ylös. Silloin välttyisi menemästä varpaillaan ylös ja kantapäillä alas. Ongelma on, että kellarirappusten aukko on noin 90 x 2,5 metriä, joten jos haluaisin loivemmat portaat, löisin pääni.

En tiedä, voiko sitä ratkaista sinun portaikossasi, mutta olen nähnyt kätevän ratkaisun jyrkkiin portaisiin, jossa portaita viistotaan tai sahataan vuoronperään, jotta jalkoihin olisi enemmän tilaa.

Kapea portaikko, jossa vuorotellen muotoillut askelmat, jotka parantavat jalkojen tilaa pystysuorissa portaikoissa.

• Tykkään
datja ja 3 muuta
  • Laddar…
Magnus E K
Fiksu rakenne! Mutta tekisin siitä luultavasti melko nopeasti urheilua laittaa oikea jalka ensimmäisenä oikealle puolelle.

N nallepu sanoi:
Asun omakotitalossa, joten voin kiertää taloa, jos minun pitää kantaa suuria asioita alas.
Ongelma on, että askelmien välinen korkeus on suurempi kuin tavallisissa portaissa, joten kun menee alas, täytyy kunnolla koukistaa polvia. Olen miettinyt osan poistamista askelmien välistä, jotta kantapäälle tulisi tilaa, kun menee ylös portaita. Silloin ei tarvitse mennä varpaillaan ylös eikä kantapäillä alas.
Ongelma on, että kellarinportaiden aukko on noin 90 x 2,5 metriä, joten jos minulla olisi loivempi porras, löisin pääni.
"On melkein mahdotonta kulkea portaissa, jos kantaa jotain ylös tai alas, kun ei ole tukea koko jalalle."

"Asun omakotitalossa, joten voin kiertää taloa, jos minun pitää kantaa suuria asioita alas."

Jos itse koet, että voit vain kiertää taloa, kun kannat tavaroita kellariin, niin ensimmäinen viesti on hieman ristiriitainen.
Laita kuva, niin voimme antaa hyviä ehdotuksia.
Tai sitten vain kierrät taloa, kun menet alas kellariin.

nikasp
T Trrttsch sanoi:
En tiedä, onko mahdollista ratkaista sinun portaikossa, mutta olen nähnyt näppärän ratkaisun jyrkissä portaikoissa, joissa portaita kallistetaan tai sahataan vuorotellen, jotta jalkojen olisi helpompi mahtua.

[kuva]
Sellaiset eivät ole mielestäni hauskoja. Kumppanin sisar vaihtoi nopeasti sellaisen, joka heillä oli mökissään, ja olen kokeillut vastaavaa myös toisessa paikassa. Tuntuu erittäin hankalalta minulle. Meillä on myös todella jyrkkä porras 1800-luvun torpassamme. Olen kaatunut pahasti kerran siellä, joten vaihdamme sen uuteen aikanaan.

T Trrttsch sanoi:
En tiedä, voiko se ratkaista sinun portaassasi, mutta olen nähnyt kätevän ratkaisun jyrkille portaille, jossa portaita kallistetaan tai sahataan vuorotellen, jotta jalat mahtuvat paremmin.

[kuva]

Sitä kutsutaan spartrappa niille, jotka haluavat googlata.

nikasp nikasp sanoi:
Tollaiset eivät ole mielestäni hauskoja. Sambons syster vaihtoi nopeasti sellaisen, joka heillä oli mökissään, ja olen testannut sitä toisessakin paikassa. Tuntuu minusta todella nurinkuriselta.
Se oli aluksi melko hämmentävää, mutta kun siihen tottui, mielestäni se sujui hyvin.

Freestyler
N nallepu sanoi:
Kellarini portaat kallistuvat 45 astetta, ja jokainen askelma on vain 20 cm syvä. Lisäksi edellinen omistaja on liimannut kokolattiamaton portaisiin. Olen liukastunut ja rikkonut varpaankynnet, kun olen liukastunut portaissa, koska melkein vain puolet jalasta mahtuu askelmille. On melkein mahdotonta kulkea portaissa, jos täytyy kantaa jotakin ylös tai alas, kun koko jalkaan ei saa tukea. Mietin voisiko portaat purkaa ja asentaa hissin. Saatavilla oleva leveys on 97 cm. Tietääkö kukaan, onko olemassa sopivia hissejä, jotka voi asentaa itse? Olen ajatellut lasista tehtyä, jonka voi vain laittaa kellarin lattialle. Kuinka paljon tällainen hissi maksaa, ja mitä toimittajia on Ruotsissa?
Hei Nallepu,Ratkaisitko ongelman portaiden kanssa? Meillä on nimittäin sama ongelma.

En onnistunut ratkaisemaan ongelmaa ilman, että minun olisi pitänyt käydä käsiksi talon kantaviin osiin. Säilytin toisen puolen kaiteen ja poistin kokolattiamaton kokonaan. Poistin myös osan portaiden väliltä, jotta minun ei tarvitse astua varpailla ja kantapäällä, kun menen ylös tai alas portaita. Ostin kymmenen kappaletta sen tyyppisiä kahvoja, joita yleensä käytetään kylpyammeen luona. https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...VzlKRBR3tuwFQEAQYCCABEgJOefD_BwE&gclsrc=aw.ds Jotta kun menee ylös tai alas portaita, saa paremman otteen näistä, jos sattuisi liukastumaan portaissa, koska minulla on nämä molemmilla puolilla. Kun pitää kiinni molemmilla käsillä ja liukastuu portaissa, uskon, että voi vastustaa niin ettei liukastu ja kaadu portaissa.

Freestyler
N nallepu sanoi:
En onnistunut ratkaisemaan ongelmaa ilman, että minun pitäisi puuttua talon kantaviin rakenteisiin. Pidin kaiteen toisella puolella ja poistin kokolattiamaton. Poistin myös sen osan askelmien välistä, jotta minun ei tarvitse seistä varpaillani ja kantapäälläni, kun menen ylös tai alas portaita. Ostin kymmenen käsikahvaa, joita tavallisesti käytetään kylpyammeen yhteydessä. [linkki] Kun mennään ylös tai alas portaita, voi saada paremman otteen näistä, jos sattuu liukastumaan portaissa, koska minulla on nämä molemmilla puolilla. Jos pitää kiinni molemmin käsin ja liukastuu portaissa, uskon, että voi pysyä pystyssä eikä liukastu ja kaadu portaissa.
Kyllä, kaikki pienet parannukset merkitsevät paljon tällaisissa portaissa. Olen kysynyt rakentajilta uuden portaikon asentamisesta ja leikkaamisesta olohuoneeseen ja sijoittamisesta toiseen paikkaan, mutta se ei ole hyvä, miten tahansa sen kääntää tai vääntää. Se maksaa yli 100K, eikä ole lainkaan varmaa, että kaikki menisi hyvin kuitenkaan.

Olen miettinyt vaihtoehdoksi hissitasoa, mikä voisi olla hyvä, mutta sen asentaminen maksaa 150-200K.
Hiton portaat, joista täytyy krampata alas joka aamu suihkuun jne.👎

Tältä se näyttää muuten.
Kiitos, että vastasit!

• Portaat johtavat alas kapeaan käytävään, ja seinässä on kukkamaalaus. Puukaiteet molemmin puolin ja tummat askelmat.
  • Esimerkki portaikosta, jossa puiset kaiteet, vaaleat askelmat ja tumma matto. Taustalla vaalea seinä ja suljettu puuovi.
  • Harmaasukkainen jalka ruskeilla porraskäytävillä, jotka kuvastavat keskustelua kodin remontoinnista ja portaiden haasteista.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.