Meillä on vapaa-ajanasunto, joka on rakennettu 1911. Ei ole talviasuttava, käytetään vain kesällä ja kaipaa piristystä. Sisäkatot ja seinät ovat alkuperäisiä paperilla päällystettyjä kattoja ja tapetointuja seiniä. Katossa on maalattu paperi (liimaan perustuva maali) ja seinissä tapetit jännitetyn paperin päällä (alkuperäiset tapetit ajalta ovat nykyisin maalattuja). Mietin, miten olisi parasta päivittää vähän. Kaikki sanovat, että "laita saneerauskipsi sekä kattoon että seiniin. Maalaa sitten katto ja tapetoi tai maalaa sitten seinät." Näin voi tehdä, mutta kipsi on suuri pain in the - släpattavaksi ja hankala kuljettaa (asumme korkealla saarella saaristossa. Kaikki materiaalit kuljetetaan veneellä ja käsin jyrkälle, kiviselle mäelle), ja mielestäni saman ajanjakson vastaavasti kipsatuissa taloissa on "eloton" vaikutelma remontin jälkeen. Siksi harkitsen enemmän jonkinlaista keskitietä: Seinille ajattelin laittaa helmiponttipaneelin noin 120 cm korkealle, sitten paperitapetti kattoon saakka. Tämä on hallittavissa sekä kuljetuksen että asennuksen kannalta. Katolle ajattelin asentaa MDF kattopaneeleja laudoille ja vain lisätä asennuslistat nykyisen paperikaton päälle ruuvatakseni laudan kiinni. (olen samaa mieltä siitä, että katto on kompromissi, joka osittain antaa saman tylsän vaikutelman kuin kipsi..)
Nyt kysymyksiini, joissa tarvitsen neuvoa: Helmiponttia on olemassa sekä "feikkihelmiä" suurempina MDF-levyinä, jotka on nopea asentaa ja kätevä kuljettaa. Keskusteltaessa myyjän kanssa he olivat epäileväisiä niiden asentamisesta vapaa-ajanasuntoon, joka on talvella lämmittämätön ja liian kostea. Homeen ja vääntymisen riski. He suosittelivat panostamaan perinteisiin helmi lautaan sen sijaan. Asentaminen vie enemmän aikaa, mutta antaa mahdollisesti aidomman vaikutelman. Mitä mieltä olette, onko käytännössä eroa kosteusherkkyydessä näiden kahden vaihtoehdon välillä? Mietin myös, miten minun tulisi hoitaa ulkoseinät: Pitäisikö minun asentaa tuulipaperi tai joku muu eriste sisäseinän ja helmipontin väliin? Sisäseinä (paperilla päällystetyn tapetin takana) on nykyään puhdas lauta.
Katon osalta ajattelin kiinnittää kantolistoja suoraan vanhan katon paperin päälle. Sitten MDF kattopaneelit listojen päälle. Sama kysymys täällä, onko kattoon talvella ongelmia kun kosteus talossa lisääntyy? Olen nähnyt vaihtoehtona jonkinmuotoisia treetex-levyjä, jotka asennetaan samalla tavalla kuin MDF-laudat. Voisiko tämä olla vaihtoehto? Kolmas vaihtoehto, joka kuitenkin vaikuttaa työläältä, on yksinkertaisesti vaihtaa nykyinen paperilla päällystetty katto samantyyppiseen uuteen. Vaikuttaa kuitenkin hankalalta ja vaikeammalta tehdä yksin.
Tarvitsen myös vinkkejä seinän paperilla päällystettyyn osaan. Onko jollain tietoa, miten tämä tehdään ja mitä paperia pitäisi käyttää? Liimattaanko paperin saumakohdat yhteen vai kiinnitetäänkö vain yksittäiset paperivyyhdit seinään?
Tämä viesti venyi pitkäksi, mutta toivon silti, että joku osaava jaksaisi lukea läpi ja antaa vähän vinkkejä!