Larsa Larsa sanoi:
Olin katkaissut tolpat esimerkiksi 95x95 kokoisiksi ja sitten kiilannut ne lattiaan.
Miten "kiinnität" tolpat alareunasta? Anna niiden seisoa kalliolla / soralla ja luota, että paine pitää ne paikoillaan, vai ole erittäin vakava ja poraa esimerkiksi tolppakengän kallioon?

Olisin mieluiten aloittanut koko homman kohdistamalla paineen ylös kantoparruun jollain tavalla ja sitten valanut pilarin kallioon. Korkeusero kallion ja kantoparrun välillä on noin 40-50 cm, joten en tiedä, onko helpompaa valaa vai muurata jotain. Riittäisikö esimerkiksi 25 cm valumuotti, jossa on kaksi raudoitustankoa, jotka on porattu 15 cm syvyyteen kallioon? Kaavakuva rakenteesta, jossa on maahan asennettu betonipilari, kantava puupalkki ja puinen runko, sekä mitat ja tekstit selityksillä.

Riittää, että asetat ne maahan/kalliolle.

Se mitä kuvailet, toimii erinomaisesti. Voit kiinnittää valumuotin paikoilleen ruuvaamalla tukiin niin, että se pysyy paikallaan.

Sen jälkeen puukiilat ovat aina hyviä. Voit valaa lähelle jänneviivaa ja sitten kun se on kovettunut, lyö kiiloihin, niin saat hyvän jännitteen kantoparruun. Valmiita kiiloja voi ostaa rakennustarvikekaupasta.

Jos palkit ovat painuneet, ne voidaan luultavasti nostaa tunkilla ennen tuennan aloittamista.

Luuleko, että kaksi 12mm raudoitustankoa riittää, jos valan 25cm putkeen?

R RobbanGBG sanoi:
Luuletteko, että kaksi 12mm harjaterästä riittää, jos valan 25cm putkeen?
Takuuvarmasti!

Hieno juttu! Olen alkanut ostaa tarvitsemani, mutta minulla on vaikeuksia löytää sääntöä, joka on 75 x 225... Voiko sen korvata kaksinkertaisella 45 x 220, joka on helpompi saada?

Se menee loistavasti. Saat vain noin metrin jännevälin uudelle osalle, joten se voisi todennäköisesti toimia paljon heikommallakin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.