Hei, olen ostanut vanhan talon, jossa osa kantavasta palkista on mätä, koska aiempi omistaja on vetänyt putkia huolimattomasti.
Talo on osittain painajapohjalla ja kellarilla varustettu, ja se seisoo osittain suoraan kalliolla, joten salaojitus ei ole parasta laatua, vaan vesi valuu joskus kallion rinnettä alas, eikä haluaisi sen jäävän tukkoon tai seinää vasten, joten siihen on jotenkin kiinnitettävä huomiota. Lisäksi jonkinlainen pääsy viemäriin ja putkiin kantavan palkin takana on säilyttävä.
Olen käynyt ryömintätilassa ottamassa kuvia ja mittailemassa.
Ajattelin valaa kaksi peruspilaria, yhden kalliolle ja toisen perustusta vasten sekä asentaa uuden kantavan palkin vanhan päälle kaksinkertaisena näiden päälle sekä naulata/pultata se yhteen vanhan kanssa kalliolla sekä metrin verran sen jälkeen vanhan palkin terveellä osuudella.
Mittaamalleni kantavalle palkille sain mitaksi 75 x 220, mikä vaikuttaa olevan outo mitoitus. Oletan, että turvallisin vaihtoehto on siirtyä seuraavaan suurempaan standardimittaan?
Onko kenelläkään vinkkejä tai ajatuksia ratkaisuun tähän?
EDIT: Muutin kuvaa hieman, koska ei oikein selvinnyt, mikä alue oli mätä.
Kantava palkki on mädäntynyt juuri putkien alapuolella nuolen kohdalla noin 30 cm päässä perusmuurista. Joten vain lyhyt osa, 30-40 cm, on mädäntynyt. Se ei ole mädäntynyt kokonaan, vaan on vain erittäin mureneva putkien alla. Satuin iskemään lapion osittain kantavaan palkkiin, kun olin kaivamassa ryömintätilassa...
Se on kondenssivettä putkista, joka on tippunut kantavalle palkille. Joku oli ilmeisesti sitä mieltä, että oli hyvä idea vetää vesi kantavan palkin läpi muutama vuosikymmen sitten...
joo mutta mitä tarkoitin on, että pitäisikö kantava palkki mennä vasemmalle vai onko se vain pätkä siitä, mikä jatkuu seinän taakse oikealle.
Jos se on viimeksi mainittu, jättäisin sen vain sellaiseksi. Luulen, ettei kukaan kuormita sellaisen ulkoreunaa kovin paljon ja jos joku on laittanut jotain poikittain siihen, joka kuitenkin lepää sen päällä, en usko, että talo sortuu vain sen takia.
Mietin, kuinka monimutkaisesti täytyy tehdä se helpottaakseen vedenpoistoa aivan seinän vieressä.
Jos laitan pari kolme dm murskaa, tarvitsenko silloin jotakin putkea, vai onko helpompaa vain olla putki mutta jättää murska pois ja valaa suoraan putken varaan?
Lisäksi voiko käyttää betoniharkko tällaiseen kielekkeeseen, johon uusi kantopalkki on tarkoitus sijoittaa, vai onko parempi valaa, ehkä voisi raudoittaa ja täyttää betoniharkon betonilla?
Mutta voit tehdä tolpan, leimata tarvittavan oikealle, ja sitten sahata tolpan yläosasta. Sen pitäisi olla paljon vähemmän työtä ja siitä tulee tyylikkäämpi ratkaisu.
Joo, tietysti se olisi ollut siistimpi ratkaisu. Mutta miten tukee järkevällä tavalla, kun se näyttää siltä kuin se näyttää? Alusta on kalteva ja vino joka suuntaan, eikä ole näkynyt, että voisi vuokrata niin lyhyitä tukia.
Voiko ostaa joukon halpoja pilari-tunkkeja ja rakentaa jotain?
Kiitos kommentistasi koskien bjälklaget. Kävin uudelleen katsomassa, miten bjälklaget oli asennettu, ja nyt olen huomattavasti vähemmän hermostunut kantavan palkin katkaisemisesta. Bjälklaget on helppo päästä käsiksi alapuolelta, eikä kantava palkki lainkaan näytä tukevan sitä bjälkeä, joka lepää katkaistavalla osalla. Lisään kuvan:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.