5 846 lukukertaa ·
6 vastausta
6k lukukertaa
6 vastausta
Vahvistaa uurrettuja lattianiskoja
Hei
Onko kenelläkään tietoa älykkäästä järjestelmästä tai hyvästä tavasta vahvistaa lattiahirsiä, jotka on leikattu viemäriputkia varten? Putkien pitäisi jäädä paikoilleen, mutta haluan kätevän "sillan" urituksen yli, jotta kestävyys olisi parempi. Olen miettinyt jyrsinnän tekemistä hirteen ja litteän raudan tai vastaavan kiinnittämistä ruuveilla. Tietääkö kukaan hyvää tapaa?
/Thomas
Onko kenelläkään tietoa älykkäästä järjestelmästä tai hyvästä tavasta vahvistaa lattiahirsiä, jotka on leikattu viemäriputkia varten? Putkien pitäisi jäädä paikoilleen, mutta haluan kätevän "sillan" urituksen yli, jotta kestävyys olisi parempi. Olen miettinyt jyrsinnän tekemistä hirteen ja litteän raudan tai vastaavan kiinnittämistä ruuveilla. Tietääkö kukaan hyvää tapaa?
/Thomas
Kyllä, se on urjackattu. Eikö olekin ihanaa? Lattia on esivalmistettu tarina, jossa on lastulevyä cc 40, joka on liimattu 19 mm lastulevyn väliin. Sen jälkeen putkimies on sahannut sen auki ja käynyt käsiksi tiikerisahalla ja lekalla. Olen vahvistamassa sitä "oikeilla lankuilla", mutta joissain kohdissa sen täytyy olla urjackattu. Näihin haluan laittaa sillan uran yli, jotta se rakenteellisesti muistuttaisi enemmän reikää lankussa. Kyseessä on yläkerran lattia. Lattiaosio lepää ulkoseinän sekä kahden sisäseinän päällä, joiden välillä on noin 3 metrin jänneväli.
Joitakin vinkkejä?
/Thomas
Joitakin vinkkejä?
/Thomas
Iso pala konstruktiofaneria molemmille puolille "tuhottua" lattiaan tukeva ehkä. Noin 20 mm paksulla vanerilla p.b.s kantavuuden pitäisi olla lähestulkoon sama kuin jos säännössä olisi reikä sen sijaan.
Mutta kuinka pitkät vaneripalat pitäisi olla ja miten ne sopivimmin kiinnitetään, en uskalla neuvoa ...
Mutta kuinka pitkät vaneripalat pitäisi olla ja miten ne sopivimmin kiinnitetään, en uskalla neuvoa ...
Yksi vinkki: Älä päästä röris sisään enää! -
Koska putket jäävät paikoilleen, voisit tehdä kuten Mikael_L neuvoo, mutta se edellyttää, että putkien yläpuolella on tilaa. Silloin joudut leikkaamaan putket ja tekemään reiän vaneriin ja laittamaan putket sisään ja liittämään kokonaisuuden takaisin yhteen.
Onko kyseessä yksi vai useampi palkki? Mitat?
Yksinkertaisempi tapa on tehdä kuten itse ehdotit kulmateräksen kanssa. En itse jyrsisi niitä. (En ihan ymmärrä, miten ajattelit) Uskon, että se voi vaikuttaa palkin kestävyyteen. Tuntuu kuin se "ontuu" lisää.
Koska putket jäävät paikoilleen, voisit tehdä kuten Mikael_L neuvoo, mutta se edellyttää, että putkien yläpuolella on tilaa. Silloin joudut leikkaamaan putket ja tekemään reiän vaneriin ja laittamaan putket sisään ja liittämään kokonaisuuden takaisin yhteen.
Onko kyseessä yksi vai useampi palkki? Mitat?
Yksinkertaisempi tapa on tehdä kuten itse ehdotit kulmateräksen kanssa. En itse jyrsisi niitä. (En ihan ymmärrä, miten ajattelit) Uskon, että se voi vaikuttaa palkin kestävyyteen. Tuntuu kuin se "ontuu" lisää.
Ajattelin lähinnä laittaa vaneripaneelin U-muotoisella reiällä vastakkaiseen suuntaan (alas?).
Mutta tämä ei tietenkään onnistu, jos putki on ylä- tai alareunassa, vaan ainoastaan jos putki sijaitsee jossain keskialueella.
Lättärauta yläosassa auttaa varsin huonosti. Yläosassa on puristusvoimat, ja lättärauta taipuu oikein helposti heikossa suunnassa.
Mutta kulmarauta (tai kaksi, yksi kummallakin puolella) voisi sen sijaan olla hyödyksi myös yläpuolella.
Mutta tämä ei tietenkään onnistu, jos putki on ylä- tai alareunassa, vaan ainoastaan jos putki sijaitsee jossain keskialueella.
Lättärauta yläosassa auttaa varsin huonosti. Yläosassa on puristusvoimat, ja lättärauta taipuu oikein helposti heikossa suunnassa.
Mutta kulmarauta (tai kaksi, yksi kummallakin puolella) voisi sen sijaan olla hyödyksi myös yläpuolella.
Jäsen
· Västra Götaland
· 190 viestiä
Jos olet träguiden-jäsen, siellä on esimerkkejä siitä, miten se tehdään. Jos ura on ylös aukeava u, suositellaan yläreunaan ruuviliimatun 22mm lastulevyn käyttöä puristuslaippana ja uran alle 19mm K-vanerin ruuvaamista tai naulaamista. 25mm rakennuspuu käy myös vanerin sijaan.
www.traguiden.se Jäsenyys ei maksa mitään, siellä on paljon hyödyllistä tietoa.
www.traguiden.se Jäsenyys ei maksa mitään, siellä on paljon hyödyllistä tietoa.
Klikkaa tästä vastataksesi