Hei,
Olen tekemässä viimeistä osaa talossamme valmiiksi.
Se on vanha 2-kerroksinen talo, joka on peräisin 1700-luvun lopulta/1800-luvun alusta. Juuri tämä osa talosta on laajennettu, mutta kukaan ei tiedä milloin.
Huoneen koko on noin 6x6m, ei ole seiniä tukemassa alapuolella, vaan talon "sali" on alapuolella.
Tätä huonetta ei ole koskaan käytetty muuhun kuin varastointiin, vähän kuin ullakkohuone.
Se on siis toiminut varastona melko suurella painolla. Se on kallistunut reilusti ja joustanut hyvin, kun on astuttu/pomppinut hieman lattialla.
Koko huoneessa oli vanha kiilasaumattu puulattia reunoilla, tämä on poistettu ja olen höyläämässä sitä parhaillaan. Tarkoituksena on tietenkin käyttää se uudelleen.
Olemassa olevat hirret ovat noin c.t.c. 80. Mitä olen tehnyt, on liimata ja ruuvata uusia koolauksia joka puolelle palkkeja, näiden mitat ovat 45x220. On kuitenkin todella vaikeaa liimata käyrän hirren päälle, joten on hyvin todennäköistä, että liima on tehotonta.
Sen jälkeen olen laittanut poikittaispuita, 3x jokaisessa "osastossa".
Onko tämä riittävää? Nyt on 60cm väli uusien koolausten välillä.
Tästä huoneesta tulee lastenhuoneita, joten useita seiniä tulee sitomaan lattiaa ja kattoa.
Nyt lattia on noin 22 mm paksu höyläyksen jälkeen. Lattia on mukana pontin ja irrallisen höylän kanssa.
Onko tämä riittävän paksu vai pitäisikö minun laittaa lastulevyä puulattian alle? Huomasin, että on olemassa ohuempia vaihtoehtoja, sekä 12 mm että 16 mm, joita voi ostaa. 22 mm tuntuu ylimitoitukselta ja olen huolissani huonekorkeudesta, joka katosi paljon, kun oikaisin sen.
Hienoa! Olen tehnyt lähes saman työn pari kuukautta sitten suurin piirtein yhtä suuressa huoneessa.
Ehkä ymmärrän väärin, mutta onko kysymyksesi siitä, riittääkö nykyinen välikattosi niin, että huonetta voi käyttää? Siinä tapauksessa uskallan väittää, että niin on ehdottomasti.
Se riitti ennenkin. Hirsi kantaa ja on tarkoitettu kantamaan. Joten vahvistuksesi toimivat enimmäkseen välikaton suoristuksena.
22 mm lattiasi täytyy katsoa riittäväksi, koska lattialastulevy, jota käytetään aluslattiana, on 22 mm, ja sen päälle olisi voinut vain laittaa esimerkiksi maton, joka ei lisää mitään voimaa.
Lisäksi on olemassa träguiden tarkasteltavaksi, mutta se ei vastaa sinun tilannettasi. Säädinten jänneväli ei ole 6 metriä, koska ne on ruuvattu kantavaan hirteen ja siksi niillä on jänneväli.
Lisäksi, kun olin suoristanut 6 tuuman hirsi välikattorakenteeni, minulla oli myös cc 60, mutta käyttäen 45 x 145 mm säleitä. En liimannut, mutta käytin kunnollisia ruuveja - 6 x 160 mm.
Kiitos vastauksistanne!
Uskon kyllä, että se kestää.
Haluan vain, että se tuntuu tukevasti ja hyvältä ilman liikaa "heilumista" keskellä.
Olisiko hyvä idea upottaa muutamia liimapuupalkeja hirsien väliin vai pidättekö sitä liioitteluna?
Muuten, kävin tänään ullakolla, siellä keikkuu kunnolla keskellä.
Mutta ehkä käytettiin ohuempia hirsiä siellä, koska kukaan ei kuitenkaan olisi ylhäällä?
Se ei täytä uudisrakennusstandardia taipuman ja muodonmuutoksen osalta. Mutta, se on huomattavasti parempi kuin ennen, johon voi olla tyytyväinen monissa korjaustöissä
Hei
Varmistaisin, että säännöt, jotka ovat kiinni palkkeissa, ovat kunnolla paikoillaan, ehkä löytyy jotain liimaa, jota voi kaataa sääntöjen ja palkkien väliin.
On tärkeää, että ne ovat kunnolla kiinni.
Sen jälkeen ristikkäissahaisin tai laittaisin korotuspaloja väliin, jotka kiinnittäisin ruuviliimalla.
Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, varmista, että lyhyet palat, jotka sijaitsevat poikittain palkkien päällä sääntöjen välillä, ovat keskellä sääntöjen välisten korotuspaloja, jotka ovat palkkeihin kiinnitetty.
Kaiken tulee olla tukevaa eikä mikään saa olla ilman tukea.
Hienoa, että höyläät ja laitat takaisin vanhan lattian
/Workingclasshero
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.