Maksoin noin 160:- neliömetristä 10cm levyjä ja valmiin betonin kustannus oli noin 1000:- kuutiometriä ja 500:- kuljetus ilman alv. Sitten se on vain laskemista. :P Laskin, että valmis betoni tuli halvemmaksi, kun minulla ei ole koukkua autossa ja olisin joutunut ostamaan hiekkaa ym. itse sekoittaakseni. Oli raskasta kuljettaa noin 1 kuutiometri käsin ja yksin, mutta siihen meni noin tunti, ja kun pumppuautosta olisi veloitettu noin 3500:-, oli se helposti säästettyjä rahaa.

joten kuinka suuri lopullinen kustannus oli sinulle kaikkineen? kuinka suuri huone oli?

Huoneen koko on 10.8 m², mutta hintaa en ole vielä saanut selville, koska en ole saanut laskuja Betongenilta tai niiltä, jotka hakivat kaikki kaivetut massat. Lisäksi näitä lukuja ei voi soveltaa sinun lattiaasi, koska minun huoneeni on kylpyhuone, joten minulla on paljon eristystä ja viemäröintiä, joita sinulla ei varmaankaan ole pannuhuoneessa. ;)

itse asiassa on viemäri..: ;) kiitos kaikista vastauksista!

Hei,
Olen tehnyt juuri sen, mitä sinun pitäisi tehdä, mutta aloitin keväällä, jolloin on lämmin jakso edessä. Minusta oli pelottavaa kaivaa alas. Vanhan betonilattiani alla oli kallio ja mursketta (isoja kiviä). Neuvojamme sanoi, että kaikkea muuta kuin EI saa mennä perustuksen alle, eli sen kivimuurin alle, jossa seinät seisovat. Me teimme kuitenkin niin joissain paikoissa, koska lopulta sain tunteen siitä, kuinka pitkälle voimme mennä. Menimme yhdessä paikassa noin 1,5 metriä syvään, kun vedimme viemäriputkia.
Vinkkejä:
Olemme eristäneet alhaalta ylös LECA-kuulilla, geotekstiilikankaalla, muovikalvolla (rakennemuovi 0,2) mahdollisen maaperäradonin sulkemiseksi, 2 kerrosta isodrän eli yhteensä 20 cm, geotekstiilikangas ja päättäneet raudoitetulla betonilla 6c, luulen, että se oli (betonitoimittaja tietää sen). Sitten olemme valinneet valaa lattialämmityksen (vesikiertoinen) betonilattiaan, säästämme lattian korkeutta ja vettä, koska energian näkökulmasta se on parempi (voidaan liittää pellettilämmitykseen jne.). Sitten vedämme sähköä, LAN, puhelin, TV lattian läpi, jolloin vältetään rumia kaapelivetoja seinällä. Pinta-ala, jonka aiomme laittaa, on 60+20 neliömetriä (vaihe 2). 60 neliömetrin valaminen maksaa noin 20 euroa (5,5 kuutiometriä), jos ulkoistat sen, mitä suosittelen. isodrän 200*60=12KSEK (tarkista blocketista, sieltä löysin jonkun, joka myi 100SEK neliömetriltä) sitten tarvitset raudoitusmattoja (5*2,35 maksaa 478+alv Nyströmin cimentissä Rö:ssä Tukholman pohjoispuolella), sidontalanka, etäisyyspalikat (1,8 per kappale Nyströmissä keskustassa 3,5 !!!) ja muutama muu juttu. LECA-kuulat 92SEK+alv todella edullinen! Lattialämmitys maksaa 23KSEK, mikä on 6 lenkkiä + säätölaitteet ja asennus. Suunnittelemme asentaa yhdistelmäjärjestelmän maalämmöllä ja aurinkokeräimillä 2 akkutankkiin, mahdollisesti liitetty brikettituleen.

Onnea
Mikael_hempulare ;D

• Tykkään
hanness
  • Laddar…
Mikael_hempulare

Miksi sinulla on isodrän-levyt eikä tavallista halpaa solumuovia. Sinullahan on jo muovikalvo, joka estää kosteuden pääsyn, mihin tarvitsee sitten isodrän-levyjä päälle, kun ne on tarkoitettu siirtämään kosteutta pois.

Robert

Oli myös minun pohdintani. Samoin lecan käyttö tuntuu turhalta, koska isodrän on kapillaarikatkova. Mutta ehkä jollakulla on oma setelipaino kellarissa. :P

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.